سس کنجد با زنجبیل و لیموترش (5 دقیقه!)


برای شگفت زده شدن آماده شوید: این سس کنجد با زنجبیل و لیموترش آنقدر آبدار و تازه است (با کمی لگد!) که عملا قابل نوشیدن است. تکان دادن آن کمتر از 5 دقیقه طول می کشد، به علاوه گیاهی است، بدون گلوتن، با گزینه FODMAP کم برای شکم های حساس!

سس کنجد در ظرف شیشه ای با برچسب

اگر هنوز در واگن سس های سالاد DIY نیستید، آیا متوجه شده اید که سس های سالاد خریداری شده در فروشگاه چقدر گران می شوند؟ اخیراً این سس کنجدی زیبا را به من هدیه دادند که خیلی خوب بود… و سپس آن را در خواربار فروشی دیدم و با دیدن آن نزدیک بود دچار حمله قلبی شوم. این بطری کوچک تقریباً 11 دلار بود.

با توجه به اینکه این روزها خواربارفروشی ها بسیار گران شده اند، این متخصص تغذیه می خواهد به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کند در حالی که همچنان غذاهای مقوی و خوش طعمی را که دوست دارید می خورید. من فکر کردم، من دستور العمل های گیاهی برای امرار معاش می نویسم. من می توانم بهتر انجام دهم.

سس سالاد با روغن کنجد برشته شده برخی از موارد مورد علاقه من است، زیرا من زمان زیادی را به عنوان یک نوجوان گیاهخوار در ژاپن گذراندم به این معنی که اغلب اوقات، ناهار مقداری ایناری (برنج پیچیده شده توفو) و سالاد جانبی با سس کنجد بود. فروشگاه گوشه ای اگر خوش شانس بودم، آن پانسمان در یک بطری پلاستیکی کوچک ماهی آمده بود، زیرا الف) من مشتاق چیزهای کوچک هستم و ب) صدف کوچک کاهو و ذرت را بسیار خاص تر می کرد.

این سس زنجبیل کنجدی با آبلیموی تازه بسیار خوش طعم است و درست کردن آن چند دقیقه طول می کشد. من آن را برای سالاد نودل سوبای سردم درست کردم، اما آنقدر آن را دوست دارم که آن را روی سالاد کلم پیچ و گشنیز، سالاد پاستا می‌ریزم و حتی از آن به عنوان ماریناد برای توفو استفاده می‌کنم! حتی با یک سالاد سبز ساده هم بسیار خوشمزه خواهد بود، شاید با توفو اوکونومیاکی از کتاب آشپزی Good For Your Gut سرو شود!

مواد سس کنجد در کاسه ها
برای سس کنجد من فقط به 6 (یا 7!) ماده نیاز دارید: روغن کنجد، شربت افرا، لیموترش، سس سویا، زنجبیل، سیر و سیرراچا اگر کمی حرارت می خواهید!

مواد خود را بگیرید

هوس سس کنجد دارید؟ احتمالاً بیشتر این مواد را قبلاً در خانه دارید.

  • روغن کنجد برشته شده: روغن کنجد با طعمی غنی و رنگ کهربایی عمیق، طعمی فوق العاده و آجیلی دارد که بسیار خاص است.
  • لیموترش سبز: لیموترش آبدار، با اسیدی روشن، راز درست کردن یک سس کنجد واقعا اعتیادآور است. لیموترش آبدار نیست؟ آنها را محکم روی پیشخوان بغلتانید تا زمانی که احساس کنید روغن های طبیعی از روی پوست می ترکند. این کمک خواهد کرد.
  • من بید هستم: بسته بندی شده با اومامی، سس سویا به این سس عمق و نمک می بخشد. بدون گلوتن؟ شما کاملاً می توانید تاماری بدون گلوتن را تعویض کنید.
  • شربت افرا: من عاشق استفاده از شربت افرا هستم زیرا لایه دیگری از طعم را اضافه می کند، اما به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه، می توانید کاملاً از نیشکر ساده استفاده کنید.
  • زنجبیل: زنجبیل تازه به همراه مقدار زیادی فیتوکمیکال ضدالتهاب و مفید برای روده، به آن اضافه می کند.
  • سیر: سیر تازه برای شما خیلی خوب است. آیا می دانستید که به تقویت میکروبیوم روده کمک می کند؟
  • سریراچا: این سس تند با طعم غنی اختیاری است، اگر کمی حرارت بیشتری می خواهید.

طرز تهیه این سس کنجد آسان با زنجبیل و لیمو ترش

درست کردن سس های سالاد نمی تواند ساده تر باشد … و شما گزینه هایی دارید:

  • انتخاب 1: سیر و زنجبیل خود را در یک کاسه کوچک رنده کنید، روغن کنجد، آب لیموترش، سس سویا، شربت افرا و سریراچا را به آن اضافه کنید و با همزن بزنید.
  • گزینه 2: سیر و زنجبیل رنده شده را به همراه روغن کنجد، آب لیموترش، سس سویا، شربت افرا و سریراچا به شیشه مربا اضافه کنید. درب را ببندید و تکان دهید! امتیاز: اگر فوراً از آن استفاده نکنید، می توانید آن را فقط در یخچال در شیشه نگهداری کنید.

این سس سالاد کنجد تند بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید همه کاره است: روی سالاد نودل سوبا، سالاد، سالاد کلم پیچ و موارد دیگر خوشمزه است! می توانید آن را روی کاسه های غلات بریزید یا از آن برای ترشی کردن توفو استفاده کنید.

این دستور تهیه سس کنجد یک دسته بزرگ، تقریبا یک فنجان، درست می کند! بنابراین برای یک سالاد نودل بزرگ (زیرا رشته فرنگی سس را می خورد) یا سالاد ناهار یک هفته کامل برای 1 یا 2 نفر کافی است.

فواید زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی مورد علاقه من است. سابقه طولانی استفاده از آن در سیستم های طب سنتی و غذاهای سراسر قاره آسیا از چین تا هند و اندونزی دارد.

زنجبیل و زردچوبه پسر عموی آن ریزوم هستند: ریزوم ها متفاوت از ریشه ها، ساقه های گیاهی زیرزمینی هستند که از طریق تشکیل جوانه به رشد خود ادامه می دهند.

زنجبیل تازه حاوی بیش از 200 ترکیب فعال از جمله فیتوکمیکال های قوی ضد التهابی از جمله جینجرول ها است که در آزمایشگاه نشان داده شده است که سیتوکین های ضد التهابی را افزایش می دهد. زنجبیل همچنین خاصیت حرکتی دارد، به این معنی که به افزایش حرکت روده کمک می کند و آن را به یک غذای عالی برای سلامت روده تبدیل می کند. زنجبیل به تسریع تخلیه معده کمک می کند، به همین دلیل است که در آزمایشات انسانی مشخص شده است که باعث کاهش حالت تهوع در بارداری می شود.

می‌توانید ترشی زنجبیل، شیرینی‌شده، به‌عنوان چای یا تازه در سوپ‌ها، کاری، سرخ‌کرده‌ها و محصولات پخته‌شده مانند نان موز زنجبیلی من لذت ببرید.

نکات، ترفندها + تعویض

  • این پانسمان را در یک شیشه دربسته نگهداری کنید در یخچال تا یک هفته. فقط تکان دهید و لذت ببرید!
  • FODMAP کم؟ فقط سیر را حذف کنید و از سس تند بدون سیر (یا فلکس چیلی!) استفاده کنید. این راهنمای رایگان FODMAP کم را بگیرید!
  • من سس‌هایم را تند می‌پسندم… اگر بیشتر از یک وینگرت سنتی می‌پسندید، فقط یک روغن با طعم خنثی مانند روغن آووکادو، هر بار 1 قاشق غذاخوری اضافه کنید تا زمانی که به نقطه‌ی شیرینی برای شما برسد. آن را مال خودت کن!

آماده کردن غذا؟ این سس های سالاد سالم را درست کنید

سس کنجد دست تکان دهنده

سس کنجد با زنجبیل + لیموترش (5 دقیقه!)

برای شگفت زده شدن آماده شوید: این سس کنجد با زنجبیل و لیموترش آنقدر آبدار و تازه است (با کمی لگد!) که عملا قابل نوشیدن است. تکان دادن آن کمتر از 5 دقیقه طول می کشد، به علاوه گیاهی است، بدون گلوتن، با گزینه FODMAP کم برای شکم های حساس!

سنجاق
چاپ

  • 6 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه فشرده
  • ¼ فنجان روغن کنجد برشته شده
  • 3 قاشق غذاخوری من بید هستم، یا تاماری بدون گلوتن
  • 2 قاشق غذاخوری شربت افرا خالص، یا نیشکر
  • 2 قطعه اینچی زنجبیل تازه، پوست کنده و رنده شده
  • 1 میخک بزرگ سیر، خرد شده یا رنده شده (از FODMAP کم حذف کنید)
  • سس تند سریراچا، اختیاری، به سلیقه
  • آب لیموترش، روغن کنجد، سس سویا، شربت افرا، زنجبیل، سیر و سریراچا (در صورت استفاده) را در یک شیشه مربای 1 فنجانی (250 میلی لیتری) بریزید. درب را ببندید و تکان دهید!

  • تا 7 روز در یخچال نگهداری شود.



منبع