تاریخچه سفر به مشهد


مشهد یکی از شهرهای زیارتی ایران است که هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور است. تاریخ مشهد مقدس از زمان شهادت امام رضا (ع) و ساخت حرم ایشان آغاز شد. توس یکی از مناطق قدیمی این شهر است که آثار تاریخی کشف شده از این منطقه نشان از این است که زندگی در توس مربوط به پیش از میلاد مسیح است. همچنین آثاری از تپه نادری در مشهد کشف شده است که نشان می‌دهد قبل از میلاد مسیح زندگی در این منطقه جریان داشته است. برای سفر به این شهر تاریخی شما می‏توانید به‏راحتی اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید. اگر می‏خواهید درباره تاریخچه سفر به مشهد اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

تاریخچه سفر به مشهد

ریشه نام مشهد

شهر مشهد قبل از ظهور اسلام موقعیت جغرافیایی فعلی را نداشت و تاریخ آن مربوط به زمان اسلام است. نام اصلی این شهر در ابتدا نوغان بود، طوری‏که این نام هنوز برروی سکه‏های دوره ایلخانی دیده می‏شود. قبل از حمله مسلمانان به ایران و خراسان، ساسانیان بر خراسان حکومت می‌کردند. اما یزدگرد سوم در جنگ با مسلمانان شکست خورد و بعد از آن حکومت خراسان به غیر از  شهرهای کلات و پاژ به مسلمانان رسید.

شهر مشهد در گذر زمان

در ابتدا مشهد به مکان شهادت امام رضا (ع) گفته می‎شد، اما بعد از مدتی منطقه کاخ مامون و قریه‏های اطراف آن با نام المشهد یاد شد. سپس کلمه عربی المشهد جای خود را به مشهد داد. قبل از شهادت امام رضا (ع) حرم ایشان یک باغ بزرگ بود که این باغ متعلق به فرماندار خراسان بود. هنگامی‏که هارون الرشید از کنار این باغ برای یکی از جنگ‏هایش عبور می‏کرد از دنیا رفت و در همین باغ دفن شد. همانطور که بیان کردیم تا قبل از دفن امام رضا (ع) این منطقه جغرافیایی نوغان نام داشت. بعد از مهاجرت مردم توس در زمان شاه ‌تهماسب صفوی به شهر مشهد فعلی، به‌تدریج نام نوغان فراموش شد.

توجه به شهر مشهد از زمان تیموریان گشترش یافت و با تلاش همسر شاهرخ تیموری یعنی گوهرشاد آغا، اولین مسجد در این شهر بانام مسجد گوهرشاد ساخته شد. در زمان نادرشاه افشار شهر مشهد به اوج دوران شکوفایی خود رسید و بعد از آن به این شهر توجه بسیاری کردند، طوری‏که امروزه مشهد پایتخت معنوی ایران لقب دارد.

موقعیت جغرافیایی شهر مشهد

وسعت شهر مشهد ۱۳۱۳۰ است. این شهر در انتهای جنوبی توس قرار دارد و از شمال و شمال شرق به ترکمنستان، شمال غرب به درگز، مغرب به چناران و نیشابور، جنوب به فریمان و شرق به شهرستان سرخس منتهی می‌شود. شهر زیبای مشهد در بین حوزه آب ریز کشف رود، در نزدیکی رشته کوه‏های بینالود و هزار مسجد قرار دارد و آب و هوای آن خشک و کویری است. برای سفر کردن به این شهر زیبا و دیدنی شما می‏توانید به‏راحتی اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید.

شهر و روستاهای شهر مشهد

شهر مشهد از نظر تقسیمات کشوری شامل ۳بخش، ۳شهر و ۱۱دهستان است. دهستان‌های شهر مشهد شامل تبادکان، درزآب، طوس و… است. برخی از روستاهای شهر مشهد نیز شامل روستای زشک، خادر، عنبران، دهسرخ، ابراهیم‌آباد، خارزار، تپه نادر، تقی‌آباد، اروند، اسلام قلعه، خیرآباد، دلبران و… است.

تاریخچه سفر به مشهد

فرهنگ و آداب و رسوم شهر مشهد

اگر شما قصد سفر و خرید بلیط هواپیما به مشهد را دارید، بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره فرهنگ و آداب و رسوم این شهر داشته باشید. شهر مشهد نسبت به سایر شهرهای ایران مذهبی‏تر است که این امر به زمان شاه عباس صفوی باز می‏گردد. بعد از شهادت امام رضا(ع) جمعیت شیعیان در ایران بسیار بیشتر شد. صفویان نیز که به شیعیان علاقه داشتند، رسم‏هایی مانند روضه خوانی، پخش نذری، وقف و ساخت بناهایی با معماری اسلامی را در راس امور حکومتی خود قرار دادند. درواقع شهر مشهد به‏دلیل اینکه مدتی پایتخت آنان بود، بناهای زیبایی با معماری اسلامی صفوی مانند مصلی مشهد توسط آنان ساخته شد.

به‏دلیل وجود بارگاه امام هشتم مردم از شهرهای مختلفی به مشهد مهاجرت کرده‎اند و همین امر باعث شده است که با خود فرهنگ‏های مختلفی را به این شهر بیاورند. درنتیجه در این شهر ترکیبی از فرهنگ‎‌های مختلف وجود دارد. یکی از آداب و رسوم قدیمی شهر مشهد چوب بازی است. فرهنگ شله خوران یا شله مشهدی نیز در عزاداری‎های این شهر جا دارد که مربوط به زمان حمله مغول و حکومت صفویان در خراسان است. مراسم باران خواهی برای بارش باران نیز یکی دیگر از رسوم مردم مشهد است.

آثار تاریخی و گردشگری شهر مشهد

شهر مشهد به‏دلیل وجود بارگاه امام رضا(ع) هر ساله مسافران بسیاری را در خود جای می‏دهد. آثار تاریخی و گردشگری شهر مشهد بسیار زیاد است. برخی از این مکان‏ها شامل مسجد گوهرشاد، مقبره نادر شاه، کوه سنگی، سقاخانه اسماعیل طلایی، مسجد بالاسر، مقبره خواجه ربیع، چهار طاقی، کلیسای مسروپ مقدس، آرامگاه خواجه مراد، پارک وکیل آباد، چالیدره، آرامگاه شیخ بهایی و… است.

 اگر شما قصد سفر و خرید بلیط هواپیما به مشهد را دارید، می‏توانید با یک برنامه‏ریزی دقیق از مکان‎های تفریحی و گردشگری مشهد بازدید کنید. همچنین برای خرید اینترنتی باید وارد سایت‏های معتبر شوید و شهر مبدا و مقصد مانند تهران مشهد و بلیط هواپیما مشهد تهران و تاریخ رفت و برگشت را انتخاب کنید، سپس برروی گزینه جستجو کلیک کنید.

تاریخچه سفر به مشهد

خرید بلیط هواپیما مشهد با اسنپ تریپ

مشهد یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است، شهری که با وارد شدن به آن روحتان سبک و حال دلتان خوب می‏شود. این شهر یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در ایران است و به‌جز مکان‎های مذهبی و تاریخی، مراکز خرید و جاهای تفریحی بسیاری در این شهر وجود دارد. اگر شما قصد سفر به شهر مشهد را دارید، می‏توانید به‎صورت حضوری و اینترنتی اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید. یکی از سایت‏های معتبر برای خرید و رزرو بلیط هواپیما اسنپ تریپ است. اسنپ تریپ دارای تیمی حرفه‏ای است که این امکان را دارد بهترین قیمت‏ها را برای شما تضمین ‏کند.



منبع