از متخصص بپرسید: به روز رسانی در SIBO


شماره آوریل 2020

از متخصص بپرسید: به روز رسانی در SIBO
توسط Toby Amidor، MS، RD، CDN، FAND
متخصص تغذیه امروز
ج 22، شماره 4، ص 10

س: دستورالعمل های فعلی برای تشخیص و مدیریت تغذیه رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) چیست؟

پاسخ: تا به امروز، هیچ آزمایش تشخیصی استاندارد طلایی یا استراتژی های مدیریت رژیم غذایی برای SIBO وجود ندارد، اما RDs می توانند با روش هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا شوند و یاد بگیرند که چگونه یک عضو موثر در تیم درمان مشتری باشند. در زیر پرایمری در مورد SIBO و به روزترین توصیه ها برای مراجعین مشاوره RD و بیماران مبتلا به این بیماری ارائه شده است.

SIBO چیست؟
SIBO با وجود باکتری بیش از حد در روده کوچک مشخص می شود. با این حال، هیچ اتفاق نظری در مورد تعریف SIBO وجود ندارد، به احتمال زیاد به دلیل فقدان استاندارد طلایی برای تشخیص و علائم غیراختصاصی این بیماری است. به گفته کیت اسکارلاتا، MPH، RDN، متخصص سلامت روده که متخصص در سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و نویسنده همکار گام به گام رژیم کم FODMAP، “علائم SIBO اغلب شبیه علائم IBS است، اما، ممکن است استدلال کنم، تمایل بیشتری دارد.” علائم SIBO شامل نفخ قابل توجه، پری پس از غذا، تغییر عادات روده مانند اسهال و/یا یبوست، نفخ بیش از حد و در برخی موارد استئاتوره به دلیل سوء هضم چربی و سوء جذب است.

مشتریان ممکن است به دلیل عواقب نامطلوب رشد بیش از حد باکتری ها، با کاهش وزن و/یا سطوح ریز مغذی تغییر یافته مراجعه کنند. اسکارلاتا می‌گوید: «برخی میکروب‌ها در روده کوچک اسیدهای صفراوی را از هم جدا می‌کنند که می‌تواند منجر به سوء جذب چربی شود. جذب ضعیف چربی می تواند منجر به کمبود مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین های A، D و E شود.

به گفته امیلی هالر، MS، RDN، متخصص تغذیه در بخش گوارش در پزشکی میشیگان در Ann Arbor، عوامل خطر SIBO ممکن است شامل تغییر آناتومی باشد (به عنوان مثال، دیورتیکولوز روده کوچک، برداشتن دریچه ایلئو-سکوال، یا بای پس معده). هیپوکلریدری ناشی از گاستریت، یا اختلال حرکت روده کوچک، که می تواند در بیماری التهابی روده، انتریت پرتویی، IBS پس از عفونی، یا در نتیجه اسکلرودرمی و/یا دیابت رخ دهد.

تشخیص
در حالی که هیچ آزمایش استاندارد طلایی برای تشخیص SIBO وجود ندارد، آزمایش تنفسی که هیدروژن و متان را کمی می کند در حال حاضر پرکاربردترین روش است. با این حال، صحت آن در ادبیات زیر سوال رفته است. آسپیراسیون روده کوچک و کشت را می توان در طول آندوسکوپی انجام داد، اما ممکن است رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک را از دست بدهد و بنابراین معمولاً در عمل بالینی انجام نمی شود. اسکارلاتا می گوید افزایش سطح سرمی فولات در غیاب مکمل (یعنی به دلیل سنتز باکتری) و کاهش سطح ویتامین B12 (یعنی به دلیل مهار جذب طبیعی B12 توسط ارگانیسم های بی هوازی در ایلئوم انتهایی) ممکن است شواهد دیگری برای تشخیص SIBO

هالر می گوید گزینه های بیشتری برای آزمایش SIBO در حال ظهور هستند، از جمله استفاده از نمونه های روده کوچک برای غربالگری ترکیبات آلی فرار و اندازه گیری سولفیت هیدروژن در تنفس.

توصیه هایی برای مشتریان
به گفته هالر، «محل اصلی مدیریت SIBO درمان آنتی بیوتیکی است و ریفاکسیمین در حال حاضر کامل ترین آنتی بیوتیک مورد مطالعه برای درمان SIBO است. با این حال، رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی، مصرف خوراکی و وضعیت تغذیه کمک کند. هر دو اسکارلاتا و هالر پیروی از یک رژیم غذایی با FODMAP کم را توصیه می کنند، که به طور حکایتی نشان داده است که علائم SIBO را تسکین می دهد. علاوه بر این، برای اینکه یک عضو موثر در تیم درمان باشند، RDها باید هنگام مشاوره با مشتریان با SIBO موارد زیر را انجام دهند:

• غربالگری برای تغذیه ناسازگار یا بی نظم. اسکارلاتا می گوید که این امر در مراجعین مبتلا به اختلالات گوارشی بیشتر از افرادی است که چنین شرایطی ندارند.

• از ایجاد ترس غذایی خودداری کنید. بسیاری از مراجعان مبتلا به SIBO ممکن است رژیم‌های حذف خود هدایت شونده را امتحان کنند، که می‌تواند منجر به محدودیت شدید غذا شود، به طوری که مشتریان از غذاهایی که می‌خورند بیشتر اجتناب می‌کنند. “در حالی که [RDs] هالر می‌گوید می‌تواند از استراتژی‌های غذایی برای بهبود علائم استفاده کند، مهم است که از ایجاد یا بدتر شدن ترس از غذا اجتناب کنید و به بیماران کمک کنید به رژیم غذایی متعادلی که تحمل می‌کنند برسند.

• در صورت لزوم، شرایط مستعد را شناسایی و درمان کنید. هالر می گوید بیماران مبتلا به RD ممکن است علاوه بر SIBO با بیمارانی مواجه شوند که شرایط درمان نشده ای مانند بیماری سلیاک یا آنتروپاتی دیابتی دارند. این شرایط باید قبل از پرداختن به SIBO درمان شوند.

• خوردن وعده های غذایی جداگانه در مقابل چندین وعده غذایی کوچک یا «چریدن» را توصیه کنید. به گفته اسکارلاتا، خوردن وعده های غذایی مجزا و ناشتا بودن در بین آنها ممکن است فوایدی داشته باشد، زیرا این وقفه ها می توانند مجموعه حرکتی مهاجر را قادر سازند تا موج پاکسازی را بین زمان های غذا خوردن (که به پاکسازی باکتری ها، غذا و ترشحات باقیمانده از غذا کمک می کند) داشته باشد. روده کوچک)، بنابراین خطر SIBO را کاهش می دهد.

• با یک متخصص گوارش یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه کار کنید. در صورت امکان با پزشک مراجعه کننده در مورد نتایج آزمایش، درمان های پزشکی و شرایط مستعد کننده مانند استفاده از عوامل حرکتی یا قطع مواد افیونی یا مهارکننده های پمپ پروتون ارتباط برقرار کنید.

– توبی آمیدور، MS، RD، CDN، FAND، بنیانگذار Toby Amidor Nutrition است.http://tobyamidornutrition.com) و الف مجله ی وال استریت نویسنده پرفروش کتاب های آشپزی او شامل تهیه غذای هوشمند برای مبتدیان، کتاب آشپزی سالم 5 ماده ای آسان، کتاب آشپزی آماده غذای سالم، آشپزخانه یونانی ماست، و آینده بهترین کتاب آشپزی مرغ جوجه گردان و کتاب آشپزی دیابت را بسازید. او یک متخصص تغذیه برای FoodNetwork.com و یکی از همکاران است US News Eat + Run و Muscle&Fitness.com.


ارجاع
1. Adike A، DiBaise JK. رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک: پیامدهای تغذیه ای، تشخیص و مدیریت Gastroenterol Clin North Am. 2018؛ 47 (1): 193-208.



منبع