واقعاً چه اتفاقی می افتد وقتی با کسی در فیس بوک دوست نمی شویم؟ –


وبلاگ امروز از دوستان من در TheAlternativeDaily، یک ناشر برجسته نکات بهداشتی جایگزین روزانه، بازنشر شده است.

ما مطمئناً در مورد دوستان فیس بوک خود چیزهای زیادی یاد می گیریم. گاهی اوقات بیش از هر زمان دیگری می خواستیم بدانیم: چه چیزی برای شام خوردند (خسته کننده)، با چه کسی شام خوردند (جالب)، فحش های آنها در مورد سیاست و مذهب (آزاردهنده). بی دوست! – حالا چی؟

من دیگر تو را دوست ندارم – خداحافظ!

ساندرا پس از احساس آزار و اذیت توسط به اصطلاح “بهترین ها”، تصمیم گرفت آن دوستان فیس بوک را که به نظر می رسید در قلب او بهترین منافع را نداشتند، کنار بگذارد – اقدامی که او به سرعت از آن پشیمان شد. برخی از دوستانی که او با او دوست نداشت هنوز در حلقه اجتماعی او بودند، بنابراین دیدن آنها احساس ناخوشایندی داشت. و بدتر از آن، هنگامی که او سعی کرد دوباره با همان دوستان دوست شود، آنها دعوت او را رد کردند. ساندرا گفت: «مثل این بود که دوباره در دبیرستان بودم.

در زندگی واقعی، گاهی اوقات دوستی ها از هم دور می شوند – این طبیعی است. اگر دوباره با آن شخص برخورد کنید، معمولاً از دیدن او خوشحال می شوید. با این حال، وقتی صحبت از دوست نداشتن می شود، این یک سناریوی متفاوت است. دوست نداشتن مثل این است که بگوییم: “من تو را دوست ندارم، آنچه را که باید بگویی دوست ندارم و نمی خواهم چیزهایت را ببینم – خداحافظ.” دقیقاً دفعه بعد که با هم برخورد کردید، کاملاً گرم و مبهم باشید. اما، وقتی یک دوست فیسبوکی خیلی آزاردهنده است، چه گزینه ای دارید؟ خوب، اگر مثل اکثر مردم باشید، هیچ کاری نمی کنید.

پیامدهای اجتماعی عدم دوستی

مطالعه‌ای در دانشگاه ناتینگهام ترنت در بریتانیا نشان داد که کاربران فیس‌بوک معمولاً به همان دلیلی که در دبیرستان انجام می‌دادند، قلدری در شبکه خود را تحمل می‌کنند. زیرا به همان اندازه که آن «دختران پست» و قلدرها نفرت انگیز هستند، همچنان محبوب هستند. و من فکر می‌کنم که برای برخی نشان می‌دهد که فکر خارج از حلقه بودن بیش از حد قابل تحمل است – صرف نظر از هزینه.

سارا بوگلاس، دکترای تخصصی، گفت: «پیامدهای اجتماعی عدم دوستی با شخصی بسیار فراتر از مرزهای شبکه آنلاین است. دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی در دانشگاه ناتینگهام ترنت، در حالی که در مورد این مطالعه در کنفرانس انجمن روانشناسی بریتانیا بحث می کرد. «افراد نمی‌خواهند با جدا کردن آنها از زندگی آنلاین خود، خطر ایجاد تنش آفلاین با دوستان، اعضای خانواده یا همکاران خود را داشته باشند. به نظر می رسد باقی ماندن دوستان آنلاین با افراد مشکل ساز برای برخی یک ضرورت اجتماعی باشد.

به نظر می رسد مشکل سازان آنلاین در بین همتایان خود محبوب هستند. در نتیجه، برخی از کاربران فیس‌بوک به سمت دیگری نگاه می‌کنند و دوستان آنلاین باقی می‌مانند تا مجبور نشوند با لغو دوستی فرد، عواقب آن را متحمل شوند.

به احتمال زیاد بدون دوست بودن

مطالعات اخیر در دانشگاه کلرادو، دنور، ۱۰۷۷ نفر را در توییتر مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که رایج‌ترین نوع دوستی که در فیس‌بوک بدون دوست می‌شود، آشنای دبیرستانی است.

مطالعه دیگری چهار دلیل رایج آنلاین برای عدم دوستی در فیس بوک را پیدا کرد. چهار دلیل آنلاین عبارت بودند از پست‌های مکرر/غیر مهم، پست‌های قطبی (سیاسی و مذهبی)، پست‌های نامناسب (جنس‌گرایانه، اظهارات نژادپرستانه، و غیره)، و پست‌های زندگی روزمره (کودک، همسر، عادات غذایی و غیره)، به ترتیب. یک مطالعه متفاوت به جلب توجه، لاف زدن یا تعقیب اشاره کرد. و سایر رفتارهای تحریک کننده (مثلاً استفاده از دستور زبان بد) به عنوان انگیزه های رایج برای دوست نداشتن.

همچنین دلایل “آفلاین” برای دوست نداشتن ذکر شده بود که رفتار منفور و تغییرات در رابطه بود. با این حال، این تحقیق نشان داد که دلایل “آنلاین” بیشتر به عنوان محرک برای عدم دوستی هستند، به طوری که 55٪ از مردم به دلیل رفتار پست آنلاین با دیگران و فقط 28٪ به دلیل رفتار آفلاین آنها دوست نمی شوند.

واقعاً چه اتفاقی می افتد وقتی با کسی دوست نمی شوید؟

در حالی که کسانی که در فیسبوک دوستشان را لغو می‌کنید، در واقع اعلانی دریافت نمی‌کنند که به آنها بگوید دوست ندارند، ممکن است متوجه شوند که شما دیگر در لیست دوستانشان قرار ندارید. (اگرچه برخی از افراد ممکن است از برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای شخص ثالث برای اطلاع از هرگونه عدم دوستی استفاده کنند).

علاوه بر این، آنها ممکن است متوجه شوند که پست های شما در هیچ کجای فید خبری آنها یافت نمی شود. و به محض بازدید از صفحه شما، به جای دکمه “دوست”، دکمه “افزودن دوست” را خواهند دید که به آنها خیره شده است. این گاهی اوقات می تواند منجر به ناهنجاری شود، بنابراین ممکن است ارزش بیشتری داشته باشد که از تنظیمات حریم خصوصی خود برای محدود کردن دانش این افراد از زندگی خود قبل از اینکه آنها را از دوستی خارج کنید، استفاده کنید.

قبل از لغو دوست، لغو فالو یا بلاک کردن فکر کنید

ناگفته نماند که دوست نداشتن با کسی که با او رابطه “زندگی واقعی” دارید بهترین راه برای برقراری ارتباط نیست. در مجموع، دوست نداشتن بسیار غیر دوستانه است و فقط باید به عنوان آخرین راه حل استفاده شود. این واقعاً کاری نیست که شما باید بی‌پرده انجام دهید. درست مانند زندگی واقعی، دوستی آنلاین گاهی اوقات می تواند پیچیده باشد. اما مردم تمایل دارند آن را فراموش کنند.

نظرسنجی از کاربران فیس بوک که دوست نداشتند نشان داد که واکنش های احساسی منفی به این رویداد وجود دارد. نشخوار فکری زمانی رایج بود که آنها از فیس بوک برای برقراری ارتباط با مخاطبین موجود استفاده می کردند و در زمانی که فرد حذف کننده یک مخاطب نزدیک بود، احتمال بیشتری داشت. شرکت‌کنندگان همچنین زمانی که می‌دانستند چه کسی با آن‌ها دوستی ندارد و چه زمانی که در ابتدا درخواست دوستی فیس‌بوک را آغاز کرده‌اند، با نشخوار فکری و احساسات منفی بیشتری پاسخ می‌دهند.

گزینه های دیگر به جای دوست نداشتن

در صورت امکان، یک گزینه کمتر جدی را در نظر بگیرید. اگر برادر شما یک عکس بیش از حد از سگش در حال نوشیدن از توالت ارسال کرده است، یا دوست شما سلفی یک میلیونی خود را منتشر کرده است، به سادگی پست های او را از خبرفید خود پنهان کنید. به این ترتیب، هیچ احساسی جریحه دار نخواهد شد و شما دوستان فیسبوکی باقی خواهید ماند.

اگر می خواهید به طور کلی پست های شخصی را کاهش دهید، می توانید او را به عنوان یک آشنا تگ کنید. برای این کار، به صفحه پروفایل خود بروید و روی تب Friends در بالا کلیک کنید. برای هر دوست می توانید روی کادر Friends در کنار نام آنها کلیک کنید تا گزینه هایی ظاهر شوند که یکی از آنها تگ کردن آنها به عنوان یک آشنا است.

اما در مورد افرادی که واقعاً به آنها اهمیت می‌دهید چه می‌گویید—کسانی که می‌خواهید همه کارهایی که در فیس‌بوک انجام می‌دهند را ببینید؟ در همان جایی که می توانید افراد را به عنوان آشنا یا محدود تگ کنید، می توانید آنها را به عنوان یک دوست نزدیک نیز تگ کنید. استفاده از این ابزارها برای دسته بندی مخاطبین به شما کمک می کند تا تجربه ای را که می خواهید در فیس بوک داشته باشید، بدون نیاز به قطع رابطه با کسی.

همچنین می‌توانید از تنظیمات و ابزارهای حریم خصوصی فیس‌بوک استفاده کنید تا مطمئن شوید اطلاعات شخصی‌تان ایمن هستند و هر چیزی که پست می‌کنید فقط به کسانی می‌رسد که می‌خواهید آن را ببینند.

اگر واقعاً نمی‌توانید دیگر از دشنام‌های سیاسی خواهرزاده‌تان را تحمل کنید، او را لغو کنید – او عاقل‌تر نخواهد بود. برای لغو فالو کردن شخصی، به نمایه او بروید، سپس روی دکمه «دنبال کردن» در سمت راست بالا ضربه بزنید. در آنجا روی گزینه Unfollow در پایین منو ضربه بزنید. اگر در نقطه ای نظر خود را تغییر دهید، همیشه می توانید به اینجا برگردید و دوباره آن شخص را دنبال کنید. همچنین می‌توانید روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای یک پست کلیک کنید، که گزینه‌های پنهان کردن، لغو دنبال کردن یا به تعویق انداختن پست‌ها را به مدت 30 روز نشان می‌دهد.

فیس‌بوک حتی یک عملکرد «یک استراحت» را معرفی کرده است، که در آن می‌توانید تعداد دفعات مشاهده شخصی را در فیس‌بوک تغییر دهید، آنچه را که با آن شخص به اشتراک می‌گذارید محدود کنید یا پست‌های گذشته را با او ویرایش کنید. این کنترل ها را می توان در بخش حریم خصوصی و ایمنی در مرکز راهنمای فیس بوک یافت.

همچنین می‌توانید انتخاب کنید که فردی از فید On This Day خود حذف شود تا فیس‌بوک پست‌های سال‌های گذشته افراد را دوباره ظاهر نکند. برای انجام این کار، به سمت چپ فید خبری خود بروید و به On This Day پایین بروید و روی آن کلیک کنید. در بالای صفحه در این روز، دکمه ای برای تنظیمات برگزیده خواهید دید. برای جلوگیری از درج افراد و تاریخ های خاص، روی آن کلیک کنید.

در موردی که درام واقعی دارید که نیاز به مرتب‌سازی دارد، و این به یک مخاطب «دنیای واقعی» مربوط می‌شود، احتمالاً عاقلانه است که دوست خود را لغو فالو نکنید، دوست خود را لغو نکنید یا مسدود نکنید. آن را در زندگی واقعی هش کنید – با قهوه. وقتی مردم بی دوست می شوند، احساسات صدمه می بیند. پس قبل از اینکه دوستان «واقعی» خود را دوست نداشته باشید، فکر کنید و از این گزینه کم استفاده کنید.

ایمنی شما همیشه شماره یک است

در این عصر آگاهی از سلامت روان و با خطرات ناگوار دنیای آنلاین، ایمنی و رفاه شما باید در اولویت قرار گیرد. بنابراین اگر در مورد قلدری، آزار و اذیت، محتوای تبعیض آمیز یا هر چیز دیگری که باعث ناراحتی شما می شود، هراس دارید، هرگز نباید در انجام اقدامات مناسب تردید کنید.

اگر نمی خواهید شخصی نمایه شما را ببیند، شما را به عنوان دوست اضافه کند یا برای شما پیام ارسال کند، می توانید او را مسدود کنید. در صورت نگرانی در مورد هر چیزی که آنها ارسال می کنند یا ارسال می کنند، پست ها و افراد نیز می توانند به فیس بوک گزارش شوند. هنگامی که چیزی به فیس بوک گزارش می شود، آن را بررسی می کنند و هر چیزی را که با استانداردهای انجمن فیس بوک مغایرت دارد حذف می کنند. آنها هیچ اطلاعاتی در مورد فردی که گزارش را ارسال کرده است، در هنگام تماس با گزارش شده درج نمی کنند.

سوزانا فلورس روانشناس بالینی تأثیر روابط طولانی مدت در رسانه های اجتماعی را می داند. فلورس، نویسنده کتاب «Facehooked: چگونه فیس‌بوک بر احساسات، روابط و زندگی ما تأثیر می‌گذارد»، می‌گوید: «۷۰ درصد از مردم در رسانه‌های اجتماعی به دنبال همسر سابق خود هستند.» همیشه نیازی به لغو دوستی یا لغو فالو نیست، اما اگر استفاده از شبکه های اجتماعی شروع به تداخل با خواب، سلامت روان یا مسئولیت های روزانه شما کند، می تواند راه حل خوبی باشد.

پاک کردن لیست دوستان

روندهای اخیر «تمیز کردن بهاره» لیست دوستان شما را تبلیغ می کنند تا میزان محتوای ناخواسته ای را که هر روز مصرف می کنید به حداقل برسانند و بار ذهنی شما را کاهش دهند. از این گذشته، در بسیاری از موارد، نگاهی سریع به فهرست «دوستان» شما، ده‌ها نفر را نشان می‌دهد که اصلاً آنها را نمی‌شناسید و واقعاً نیازی به ارتباط با آنها ندارید.

در واقع، در سال 2010، جیمی کیمل، 17 نوامبر را به عنوان “روز ملی دوست نداشتن فیس بوک” اعلام کرد، در تلاشی برای الهام بخشیدن به مردم برای حذف آن “دوستان” در رسانه های اجتماعی که به سختی می شناسند، و در برخی موارد، حتی هرگز ملاقات نکرده اند.

پاک کردن ارتباطات می تواند روشی آگاهانه برای ایجاد فضای بیشتری در فید خبری شما برای افرادی باشد که با آنها نزدیک هستید، که روشی مفیدتر برای استفاده از رسانه های اجتماعی است. تحقیقات نشان می دهد که ما در تلاش برای حفظ بیش از 150 دوستی واقعی در یک زمان هستیم. به نام انسان شناس دانشگاه آکسفورد که این پدیده را کشف کرد، «عدد دانبار» نامیده می شود. او ادعا می کند که هر عددی فراتر از آن، “ظرفیت شناختی مغز انسان را تحت فشار قرار می دهد.” به گفته دانبار، این رقم به دنیای آنلاین نیز ترجمه می‌شود: «نکته جالب این است که شما می‌توانید 1500 دوست داشته باشید، اما وقتی واقعاً به ترافیک سایت‌ها نگاه می‌کنید، می‌بینید که افراد همان حلقه درونی حدود 150 نفر را که ما مشاهده می‌کنیم حفظ می‌کنند. در دنیای واقعی.”

این یک دلیل خوب دیگر برای توجه بیشتر به افرادی است که به صورت آنلاین با آنها ارتباط برقرار می کنید. از طرف دیگر، اگر متوجه شدید که کسی با شما دوستی ندارد، لحظه ای به احساسات خود توجه کنید. به یاد داشته باشید که، حتی اگر احساس طرد شدن داشته باشید، تغییر ارتباط با دیگران در طول زمان کاملاً طبیعی است.

در نهایت، شادی خود را بر احتمال توهین به هر کسی که دوست ندارید بگذارید. پلتفرم های رسانه های اجتماعی، مانند فیس بوک و توییتر، زمانی که مردم خود را با افرادی که دنبال می کنند مقایسه می کنند، می توانند برای سلامت روان کاربران مضر باشند.

چندین مطالعه مزایای ایجاد محیط های رسانه های اجتماعی مثبت را یافته اند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله تحقیقات اینترنت پزشکی منتشر شد، نشان داد که اضطراب و افسردگی در کاربران رسانه‌های اجتماعی که تعاملات منفی در رسانه‌های اجتماعی داشتند، و در کاربرانی که «تعامل‌های مثبت، حمایت اجتماعی و ارتباط اجتماعی» در رسانه‌های اجتماعی داشتند، کمتر شایع بود. .

بنابراین از این دسته بندی ها، توابع Hide، Snooze و Unfollow به نفع خود استفاده کنید و محیط رسانه اجتماعی مثبت خود را ایجاد کنید که از شما برای پیشرفت پشتیبانی می کند.

روزی جایگزین





منبع