آیا ارتودنسی نامرئی از بقیه روش های ارتودنسی بهتر است؟


آیا ارتودنسی نامرئی از بقیه روش های ارتودنسی بهتر است؟

اول از همه، ارتودنسی نامرئی یا همان invisible orthodontics، یک روش نوآورانه و جدید برای بهبود وضعیت دندان‌ها و هم تراز کردن آن ها است. مهم ترین مزیت این روش این است که بهترین جایگزین برای ارتودنسی سنتی است؛ چراکه از شر بریس ها، سیم ارتودنسی و ظاهر بدی که برای لبخند افراد به وجود می آید، خلاص می شوید. البته این موضوع هم می بایست مورد توجه قرار بگیرد که از ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف برای درمان ناهنجاری های متوسط و خفیف بیشتر استفاده می شود.

دلیل برتری ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) نسبت به دیگر روش ها چیست؟

ارتودنسی سنتی و نامرئی، هر دو به بهبود مشکلات دندانی، اصلاح طرح لبخند، صاف شدن دندان ها و به طور کلی برطرف کردن ناهنجاری های فکی – دندانی کمک می کنند. موضوع جالب این است که اینوزیلاین دقیقا همان کار بریس های فلزی را انجام می دهد! یعنی با اعمال فشار  دندان های ردیف بالایی و پایینی، باعث می شود که دندان ها به پوزیشن مورد نظر، شیف پیدا کند.

تفاوت اصلی اینویزیلاین این است که محدودیت های مصرف مواد غذایی را ندارد. همچنین در ارتودنسی لینگوال که یکی از انواع ارتودنسی نامرئی به حساب می آید، محدودیت مصرف بعضی مواد غذایی وجود دارد. اما در اینویزیلاین این موارد وجود ندارد.

جدول بررسی مزایا و معایب Invisalign

از این سیستم معمولا برای درمان فاصله بین دندان ها (teeth gap)، شلوغی دندان و اوپن بایت استفاده می شود. علاوه بر آن، از نظر ظاهری، ارتودنسی نامرئی با کمک الاینرهای شفاف، ظاهر دندان ها را خراب نمی کنند. در ادامه به صورت کامل درباره مزایا و معایب این روش صحبت خواهد شد.

مزایا معایب
به دلیل شفاف بودن الاینرها در مقایسه با ارتودنسی سیمی، لبخند افراد خراب نمی شود. برای کیس های بسیار پیچیده ارتودنسی، این روش کاربردی نمی باشد و باید از ارتودنسی سنتی استفاده نمود.
الاینرها بر اساس وضعیت دندان هر فرد ساخته می شوند. به این معنی که ۱۰۰% سفارشی سازی شده هستند. باید به صورت مداوم دندان های خود را تمیز نگه دارید. نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و روش های دیگر حفظ سلامت دهان و دندان همگی برای شفاف نگه داشتن الاینرها نیاز هستند.
قابل جابه جایی هستند. یعنی برای غذا خوردن می توانید آن ها از دهان خارج کنید. قبل از قرار دادن دوباره آن ها بر روی دندان، حتما مسواک زده شود. هزینه ارتودنسی دندان با الاینرهای شفاف بالا است.
تعداد دفعات مراجعه به مرکز ارتودنسی کمتر است. الاینرها می بایست روزانه حدود ۲۰ ساعت بر روی دندان قرار بگیرند.

با توجه به موارد گفته شده، آیا واقعا الاینرها شفاف به خوبی بریس های ارتودنسی سنتی هستند؟

آیا ارتودنسی نامرئی از بقیه روش های ارتودنسی بهتر است؟

آیا الاینرهای شفاف به خوبی بریس های ارتودنسی هستند؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله! این الاینرها می توانند تاثیرگذارتر و راحت تر باشند. همچنین، برطرف کردن مشکلات دندانی با این الاینرها، سریع تر است.

چگونه از الاینرهای شفاف مراقبت کنیم؟

تنها مراقبتی که الاینرهای شفاف نیاز دارند، تمیز نگه داشتن آن ها است. در این راستا می توانید از نکات زیر استفاده نمایید:

  • با توجه به جنس پلاستیکی که دارد، نباید در معرض گرما و حرارت قرار بگیرد. به این معنی که برای شست و شو، از آب داغ استفاده نشود. همچنین، می بایست از شوینده های خاصی برای اینکار استفاده نمود.
  • هنگامی که این پلاک در داخل دهان قرار دارد، تنها می توانید آب بنوشید. چراکه مصرف هر نوع مواد غذایی و یا نوشیدنی، باعث تغییر رنگ آن می شود.
  • الاینرها دارای جعبه های مخصوصی برای نگهداری هستند و می بایست حتما از آن استفاده شود.
  • هنگام غذا خوردن و یا نوشیدن مایعات رنگی، باید الاینر را در دهان خارج کنید.

بررسی هزینه ارتودنسی نامرئی دندان

هزینه ارتودنسی دندان به عوامل مختلفی مانند شدت ناهنجاری های دندانی، نوع روش ارتودنسی، مدل فک و دیگر موارد بستگی دارد. اما، هزینه ارتودنسی نامرئی معمولا از دیگر روش ها بیشتر است. این روش نیز به صورت های مختلفی انجام می شود. از جمله آن ها، عبارت است از:

  • ارتودنسی با براکت سرامیکی.
  • ارتودنسی با براکت پشت دندانی.
  • ارتودنسی با الاینرهای شفاف.

پیش تر راجع به اینکه ارتودنسی با الاینرهای شفاف نسبت به ارتودنسی لینگوال مزیت بیشتری دارد صحبت شد. همچنین به این نکته اشاره شد که هردو آنها، جزء ارتودنسی نامرئی هستند. در ادامه بیشتر با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا می شویم.

آیا ارتودنسی نامرئی از بقیه روش های ارتودنسی بهتر است؟

انواع ارتودنسی نامرئی چیست؟ هرکدام چه کاربردی دارد؟

درباره ارتودنسی نامرئی با کمک الاینرهای شفاف به طور کامل توضیح دادیم. از انواع دیگر ارتودنسی نامرئی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

·       ارتودنسی لینگوال

این سیستم، مانند ارتودنسی سنتی، دارای سیم و براکت است. اما تفاوت آن این است که این سیم و براکت در پشت دندان وصل می شوند. به این مورد می بایست توجه شود که پیاده سازی این سیستم درمانی در ایران به صورت اصولی فعلا امکان پذیر نمی باشد.

·       ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی دقیقا همان ارتودنسی ثابت است. اما تفاوت های وجود دارد.  در این روش به جای استفاده از براکت و سیم فلزی، از براکت و سیم شفاف استفاده می شود. جنس براکت ها در این روش از سرامیک است، به همین دلیل به آن ارتودنسی سرامیکی گفته می شود. نکته قابل توجه این است که در این روش، براکت ها به اندازه الاینرهای شفاف، نامرئی نیستند و از نزدیک قابل تشخیص می باشند.

چه نکاتی راجع به ارتودنسی نامرئی گفته شد؟

در این مطلب درباره مزیت های انجام ارتودنسی با کمک الاینرهای شفاف (اینویزیلاین)، همچنین معایب آن، صحبت شد. علاه بر آن به مقایسه انواع ارتودنسی نامرئی به همراه توضیحات و تفاوت های هرکدام نسب به ارتودنسی ثابت، پرداخته شد

نتیجه گیری می کنیم که اگر ناهنجاری های دندانی از خفیف تا متوسط هستند، می توان از انواع ارتودنسی نامرئی مخصوصا Invisalign استفاده نمود که نه تنها باعث ایجاد اختلال در لبخند افراد نمی شود، بلکه بدون درد است. در این راستا، کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت (https://simadentclinic.com) با توجه به اینکه هزینه ارتودنسی نامرئی نسبتا بالا است، امکان پرداخت اقساطی را برای افراد فراهم کرده است.



منبع