هرآنچه که پوست پرتقالی‌ها در مورد منافذ باز پوست باید بدانند.


هرآنچه که پوست پرتقالی‌ها در مورد منافذ باز پوست باید بدانند.

یکی از بزرگترین دغدغه‌های هر فردی در زمینه سلامت پوست، داشتن پوستی صاف، یکنواخت و شفاف است که در زیبایی ظاهر و صورت نقش مهمی دارد. منافذ باز پوست کانال‌های پوستی هستند که وجود آن‌ها برای سلامت و تنفس پوست ضروری است و در واقع به عرق و سبوم اجازه‌ی خروج از پوست را می‌دهند. اما مشکل زمانی شروع می‌شودکه عواملی مانند جوش‌های صورت، باکتری‌ها، چربی‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در هوا باعث آلودگی و در نتیجه بزرگتر شدن این منافذ می‌شوند و پوست صورت‌ را از حالت یکنواختی و صافی خارج می‌کند. منافذ باز پوست مشکلی است که امروزه بسیاری از افراد با آن روبرو هستند و تاثیرات ناخوشایندی روی ظاهر و سلامت پوست افراد دارد. این منافذ به‌صورت توده‌ای یا نقطه‌ای در برخی از قسمت‌های بدن بخصوص صورت، گونه‌ها، پشت گردن و روی بینی بیشتر دیده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم منافذ باز پوست، علل ایجاد و درمان و پیشگیری آن را برسی کنیم. با ما همراه باشید.

منافذ باز پوست چیست؟

پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن است که وظیفه محافظت از اعضای درونی را دارد. در واقع پوست یک سد دفاعی برای بدن در برابر میکروب‌ها و باکتری‌هاست. پوست بدن به‌طور طبیعی حاوی میلیاردها منافذ است که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیستند. همانطور که اشاره شد این منافذ به پوست اجازه تنفس می‌دهند.

خوب است بدانید که وجود این منافذ برای رشد مو و انتقال چربی ضروری به سطح پوست لازم و ضروری است.  در واقع هر یک از این منافذ شامل فولیکول مو و غدد چربی است که چربی به نام سبوم تولید و ترشح می‌کند. گاهی منافذ پوست با چربی ترشح شده پوست، آلودگی هوا، نفوذ باکتری‌ها و همچنین سلول‌های مرده مسدود می‌شوند. در چنین حالتی پوست در پاسخ به این اتفاق، قرمز و ملتهب شده و جوش ایجاد می‌شود. به همین دلیل در بحث سلامت و مراقبت از پوست توصیه می‌شود با مراجعه به بهترین مراکز فیشیال پوست و پاکسازی پوست از بروز عارضه‌ی منافذ باز پوست موسوم به “پوست پرتقالی”جلوگیری کنید.

هرآنچه که پوست پرتقالی‌ها در مورد منافذ باز پوست باید بدانند.

علل ایجاد منافذ باز پوست

مهم نیست چه نوع پوستی دارید، چرب، نرمال یا خشک، چرا که منافذ باز بزرگ در هر نوع پوستی می‌تواند بروز کند. بزرگ شدن منافذ باز پوستی بیماری نیست، اما از آن‌جایی که روی ظاهر فرد اثر می‌گذارد می‌تواند برای فرد یک معضل باشد. برای حل هر مشکلی از جمله عارضه‌های پوستی، دانستن علل ایجاد آن اولین و مهم‌ترین قدم است. از این رو در این قسمت به بررسی این علل می‌پردازیم.

افزایش سن و کاهش کلاژن پوست

هرآنچه که پوست پرتقالی‌ها در مورد منافذ باز پوست باید بدانند.

با بالا رفتن سن ساختار پوست تغییر می‌کند و امکان بروز عارضه‌های پوستی از جمله منافذ باز بیشتر می‌شود. یکی از این تغییرات، کاهش کلاژن پوست است. کلاژن یک پروتئین است که موجب حفظ ساختار و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. با کاهش سطح کلاژن در پوست، منافذ پوست باز می‌شوند. به جز پیری و افزایش سن، عواملی مانند تغذیه ناسالم و آفتاب‌سوختگی نیز می‌توانند منجر به کاهش تولید کلاژن شوند. تولید و وجود کلاژن در پوست مهم است، زیرا پوست را محکم و سالم نگه می‌دارد. و باعث خاصیت ارتجاعی و انعطاف در پوست می‌شود. علاوه بر این، آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌تواند باعث افتادگی لبه‌ها شود و در نتیجه سطح آب در پوست را کاهش دهد که این امر موجب بزرگ شدن منافذ باز پوست می‌شود.

ترشح بیش از حد سبوم

غدد چربی پوست ماده‌ای ترشح می‌کنند به نام سبوم. وجود این چربی روی پوست، شبیه یک سد دفاعی عمل می‌کند. بنابراین وجود آن ضروری است چرا که مانند یک مرطوب کننده طبیعی پوست عمل می‌کند. اما ترشح بیش از حد سبوم باعث انسداد منافذ باز پوست می‌شود. و راه تنفسی پوست مسدود می‌شود. بنابراین پوست ملتهب شده و جوش می‌زند و این امر موجب بروز منافذ باز و یا جوش‌های سرسیاه می‌شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش رطوبت طبیعی پوست می‌شود و در دراز مدت می‌تواند باعث کاهش کلاژن در پوست شود، همنطور که در بالا اشاره شد، کمبود کلاژن در پوست باعث ایجاد عارضه‌های زیادی از جمله چین و چروک و بزرگ شدن منافذ باز پوست می‌شود. بنابراین برای کاهش و درمان منافذ باز پوست، حتما قبل از قرار گرقتن در معرض اشعه‌های نور خوشید، از ضدآفتابی مناسب پوست خود و مناسب با شرایط آب و هوای فصل استفاده کنید.

ژنتیک عاملی انکار ناپذیر

هرآنچه که پوست پرتقالی‌ها در مورد منافذ باز پوست باید بدانند.

زنتیک نقش بسیاری مهمی در زندگی هر فرد داد. بدون شک اثر این عامل بر پوست نیز بر کسی پوشیده نیست. در بسیاری از افراد سایز منافذ باز پوستی، میزان کلاژن سازی پوست و چربی پوست به صورت ژنتیکی تعیین می‌شوند. در بسیاری از موارد، فرد به صورت ژنتیکی منافذ بازی روی پوست خود دارد. بنابراین در بسیاری از افراد باز بودن منافذ پوستی ارثی و ژنتیکی است.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در هر دوره‌ای از زندگیمی‌تواند بر روی سایز و اندازه منافذ باز پوست اثرگذار باشد. به عنوان مثال تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی و یا بارداری و شیردهی، می‌تواند باعث افزایش ترشح چربی در سطح پوست و ایجاد منافذ باز پوست شود. به طور دقیق‌تر اگر بررسی کنیم خواهیم دید هورمون‌ها عاملی برای تحریک غدد چربی هستند که باعث می‌شوند ترشح چربی روی پوست بیش از حد معمول شده و منافذ باز پوست را بزرگ‌تر کند.  به یاد داشته باشید که استفاده از انواع کرم‌های آرایشی که مناسب پوست شما نیستند نیز می‌تواند چربی پوست شما را افزایش دهد. خصوصا در مواقعی که برای مدت طولانی مجبور به آرایش‌ها و گریم‌های سنگین هستیدف مثل جشن‌های تولد، نامزدی و… بنابراین مهم است که در این مواقع به بهترین میکاپ آرتیست مراجعه کنید چرا که مطمین خواهید بود از محصولات و برندهای خوب و با کیفیت استفاده می‌کنند.

کمبود ویتامین A

برای سلامت پوست و مو وجود یک‌سری از ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی ضروری است به عنوان مثال ویتامین A نقش مهمی در تقویت گردش خون در سلول ایفا می‌کند، که به پاکسازی منافذ کمک می‌کند. وقتی ویتامین A کافی دریافت نمی‌کنید، ممکن است منافذ باز پوست مسدود یا بزرگ شوند. برای حفظ سلامت پوست و دریافت ویتامینA ، کافی است از غذاهایی مانند هویج، سبزیجات برگ‌دار و کلم پیچ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از برخی از محصولات مراقبتی و آرایشی پوست که حاوی ویتامین آ می‌باشد نیز بسیار موثر است. دغدغه خدمات‌دهندگان در یک سالن زیبایی، استفاده از برندهای مرغوب و معتبری است که در ترکیبات خود، مقادیر قابل توجهی از ویتامین آ را دارد.

مصرف غذاهای شیرین، چرب و ناسالم

مواد غذایی با قند بالا، کربوهیدرات‌های فرآوری شده، چربی‌های اشباع شده همگی رژیم غذایی ناسالمی هستند که می‌توانند باعث بزرگ شدن منافذ باز پوست شوند. این غذاها التهابات را در پوست افزایش می‌دهند. بنابراین ترشحات سبوم در پوست بیش از حد معمول خواهد شد. این چربی باعث انسداد منافذ پوستی شده و درنتیجه باعث افتادگی پوست و بزرگ‌تر منافذ باز پوست می‌شود. بهتر است رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۳ داشته باشید.

جمع بندی

ساختار پوست به‌گونه‌ای‌ست که به طور طبیعی منافذ ریزی روی پوست قرار دارد که به تنفس سلول‌های پوستی کمک می‌کند. اما عوامل متعددی مثل ژنتیک، رژیم غذایی ناسالم، اقزایش سن و… باعث بزرگ‌شدن غیر معمول منافذ باز پوست می‌شود. در این مقاله به‌طور مفصل این عوامل برری شده است.



منبع