چگونه از خشکی دست ها بعد از شستن زیاد آنها مراقبت کنیم؟


با توجه به شیوع کروناویروس فعلی، شستن دست‌ها هرگز رایج‌تر یا ترویج نشده است.

در حالی که شستن یکی از بهترین راه‌های توصیه شده برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها و ویروس‌ها است، اما زیاده‌روی آن می‌تواند منجر به خشکی دست‌ها شود که ممکن است واقعاً آسیب ببینند.

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا پوست خشک و ترک خورده دست های خود را بهبود بخشید و در عین حال دستورالعمل های شستن دست ها را نیز رعایت کنید؟ ما در زیر به شما می پردازیم، همراه با توضیح برخی از علائمی که ممکن است تجربه کنید، مانند راش و ترک.

پوستی طبیعی درخشان می خواهید؟ ما یک راهنمای رایگان برای ارائه بهترین نکات و ترفندها برای مراقبت از پوست طبیعی ایجاد کرده ایم.
برای دریافت نسخه رایگان راهنمای مراقبت از پوست ما اینجا را کلیک کنید!

مشکلات شستشوی بیش از حد دست ها

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا پوست خشک و ترک خورده دست های خود را بهبود بخشید و در عین حال دستورالعمل های شستن دست ها را نیز رعایت کنید؟  ما در زیر به شما می پردازیم، همراه با توضیح برخی از علائمی که ممکن است تجربه کنید، مانند راش و ترک.

شستن دست‌ها، به‌ویژه پس از حضور در مکان‌های عمومی، قطعاً برای کاهش سرعت انتشار میکروب‌ها ضروری است. با این حال، برخی از مشکلات شستن دست ها ممکن است همراه با شستشوی بیش از حد باشد، از جمله بثورات پوستی، درماتیت تماسی، پوست خشک، پوست ترک خورده، قرمزی و حتی سوزش.

دلیل اینکه این اتفاق می افتد بیشتر به دلیل ماهیت صابون ها است که دارای اثر پاک کنندگی هستند. پوست ما مجهز به یک سد روغن محافظ طبیعی است که به محفوظ ماندن رطوبت کمک می کند و از عوامل بیماری زا جلوگیری می کند. (درست است: روغن پوست ما یا سبوم، در واقع یکی از اولین خطوط دفاعی ما در برابر مهاجمان است!) صابون های تجاری حاوی مواد شیمیایی هستند که در حالی که از نظر فنی آن ناحیه را “تمیز می کنند”، پوست را از این مانع پاک می کنند. آب داغ و شستشو این اثر را تشدید می کند و لایه های زیرین پوست را در معرض مواد شیمیایی غیرطبیعی و سایر حلال های خشن قرار می دهد.

در حالی که ما قطعاً توصیه می‌کنیم شست‌وشو را ادامه دهید، چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد دست‌ها انجام دهید و اجازه دهید در حین تمیز نگه داشتن آن‌ها بهبود پیدا کنند.


نحوه شستن دست ها برای جلوگیری از مشکلات

یک صابون طبیعی با کیفیت انتخاب کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کاهش تحریک، بثورات و خشکی ناشی از شستن دست انجام دهید، انتخاب یک صابون با کیفیت است. عطرها و مواد شیمیایی موجود در برندهای تجاری صابون محرک شناخته شده هستند. و همراه با سایر اقلام رایج خانگی، به دلیل سمیت قابل توجه آنها برای سلامت انسان مورد مطالعه قرار گرفته است.

وقتی صحبت از محصولات سالم، به ویژه محصولات مراقبت شخصی مانند صابون ها می شود، کلودیا میلر، متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، می گوید: “بهترین بو، بی بویی است”. (1)

حتماً به دنبال مارک صابونی باشید که فقط حاوی مواد طبیعی باشد و اصطلاح «عطر» یا «عطر» را در بر نداشته باشد. اگر معطر است، مطمئن شوید که با روغن‌های ضروری مانند مرکبات یا اسطوخودوس معطر شده باشد.

در مواقع حساس شستشو دهید

این می تواند وسوسه انگیز باشد که به شستن دست ها هر زمان که فکری به ذهنتان خطور کرد، بخصوص زمانی که شستن بیشتر از حد معمول به عادت تبدیل شده است. با این حال، شستشو فقط در زمان های بحرانی توصیه می شود. این شامل پس از حضور در جمع و به خصوص قبل از لمس صورت شما می شود.

پس از شستن دست‌هایتان در بیرون از خانه، بهتر است قبل از رسیدن به خانه مراقب آنچه لمس می‌کنید باشید. در غیر این صورت، چیزی مانند دست زدن به دستگیره درب دیگر پس از شستن دست‌های خود در فروشگاه مواد غذایی می‌تواند منجر به نیاز به شستن مجدد دست‌ها پس از رسیدن به خانه شود.

از ضد عفونی کننده ها هوشمندانه استفاده کنید

ضدعفونی‌کننده‌ها می‌توانند برای مواقعی مانند بالا که از فروشگاه خارج می‌شوید و سوار ماشینتان می‌شوید مفید باشند. می‌توانید پس از لمس آخرین دستگیره در، دست‌های خود را ضدعفونی کنید، سپس پس از رسیدن به خانه و قبل از لمس صورت، دست‌های خود را بشویید.

مانند صابون ها، بهتر است به دنبال ضدعفونی کننده های طبیعی دست بدون عطر و حداقل مواد مصنوعی به غیر از الکل باشید. همچنین، از اینها کم استفاده کنید، زیرا می توانند پوست را از بین ببرند و خشک کنند.

در مورد شستن دست ها در مقابل ضدعفونی کننده ها: بهترین راه برای کشتن میکروب ها بیشتر بدانید

هنگام شستن ظروف از دستکش استفاده کنید

برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر آنها، هنگام انجام سایر فعالیت های شستشو مانند ظروف از دستکش استفاده کنید. و همچنین استفاده از صابون ظرفشویی طبیعی را در نظر بگیرید.


بهترین شیوه های شستشوی دست

نحوه شستن دست ها

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بیان می کند که برای جلوگیری از انتشار میکروب ها باید دست های خود را حداقل 20 ثانیه بشویید. تمرین خوبی که ممکن است از دوران کودکی به یاد داشته باشید این است که هنگام شستن، «تولدت مبارک» را بخوانید.

خشک کنید، مالش ندهید

خشک کردن پوست با حوله می تواند پوست را بیشتر تحریک کند، به خصوص اگر قبلا ترک خورده باشد. در عوض، به آرامی و به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.

از آب گرم استفاده کنید

توصیه می شود هنگام شستشو از آب داغ استفاده کنید، اما این به این معنی نیست که باید جوشانده شود. آب گرم می تواند خشکی را افزایش دهد، در حالی که آب گرم می تواند مفید باشد و باعث تحریک کمتر شود.

مرطوب کننده بزنید

فواید روغن دزد

برای بازگرداندن سد رطوبتی محافظ پوست خود، حتماً می خواهید بعد از شستشو از مرطوب کننده استفاده کنید. با این حال، همان توصیه‌ای که در مورد صابون‌ها وجود دارد صدق می‌کند: مطمئن شوید که مرطوب‌کننده فاقد عطر و مواد شیمیایی و مبتنی بر روغن است.

مواد شیمیایی موجود در لوسیون ها می توانند پوست شما را بیشتر تحریک کرده و راش را تشدید کنند. در حالی که مرطوب‌کننده‌های کاملاً طبیعی و مبتنی بر روغن، پوست را تسکین می‌دهند و چربی طبیعی پوست شما را تقلید می‌کنند و خطر تحریک را کاهش می‌دهند. به مرطوب کننده هایی با پایه روغن زیتون، کره شی یا حتی روغن نارگیل یا کره نارگیل فکر کنید.

روغن های عالی دیگر عبارتند از:

  • روغن جوجوبا
  • روغن بادام
  • روغن کنجد
  • روغن گل رز

اینها را بعد از هر بار شستشو برای آبرسانی مجدد بمالید.

این کرم دست شفابخش با روغن جوجوبا را امتحان کنید که ساخت آن آسان است و یک درمان مرطوب کننده قوی برای دست های خشک و ترک خورده است.


خط پایین

شستن دست ها برای کمک به کاهش سرعت انتشار ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا ضروری است. با این حال، شستن بیش از حد می تواند منجر به مشکلات شستشوی دست مانند خشکی، بثورات و سوزش شود. صابون ها و مرطوب کننده های طبیعی می توانند پوست بیش از حد شسته شده را تسکین دهند و سد محافظ طبیعی آن را بازسازی کنند.

این را در ادامه بخوانید: 8 ماده غذایی طبیعی که پوست شما را از درون مرطوب می کند





منبع