مشخصات و ویژگی های یک دستگاه اکسیژن ساز خوب برای بیماران تنفسی چیست؟


انتخاب یک دستگاه اکسیژن ساز خوب و با کیفیت، در پیشبرد روند درمانی بیماران تنفسی بسیار مؤثر است، اما چگونه یک دستگاه اکسیژن ساز خوب برای بیمار انتخاب کنیم؟

متخصص ترین و معتبرترین شرکت تجهیزات پزشکی که در زمینه ی تجهیزات پزشکی تنفسی و توانبخشی و درمان بیماران آی سی یو و سی سی یو در منزل بیشتر از ۱۵ سال فعالیت دارد، ماهک مدیکال است و شما را در انتخاب دستگاه اکسیژن ساز مناسب و با کیفیت، راهنمایی و کمک خواهد کرد.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز دستگاهی کمک تنفسی است که در بیماران قلبی تنفسی بسیار کاربرد دارد. بسیاری از افراد که مشکلات تنفسی دارند دچار افت اکسیژن خون می شوند که عوارض بسیار خطرناکی را می تواند به بیمار تحمیل کند و حیات افراد را به خطر بیندازد، برای همین منظور استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در این افراد، بسیار لازم و ضروری است.

دستگاه اکسیژن ساز اکسیژن ۲۱ درصد محیط اطراف بیمار را به اکسیژن با خلوص ۹۴ درصد تبدیل می کند و به دستگاه تنفس بیمار تحویل می دهد. مکانیسم تبدیل اکسیژن به خلوص بالاتر به این صوت است که پودری که داخل این دستگاه وجود دارد با اکسیژن محیط ۲۱ دصد واکنش نشان می‌دهد و به اکسیژن ۹۴ درصد تبدیل می‌گردد.

توجه داشته باشید که انتقال اکسیژن از دستگاه اکسیژن ساز به دستگاه تنفسی بیمار، از طریق ماسک اکسیژن و یا سوند اکسیژن نازال و یا ماسک غیرتهاجمی دستگاه بای پپ، انجام می گیرد.

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز، دستگاهی برقی است و نیاز به شارژ کردن روزانه ندارد فقط در صورتی که مداوم استفاده شود نیاز به سرویس ۶ ماهه خواهد داشت. اکسیژن ساز دارای فیلتر آنتی باکتریال است و اکسیژنی که به بیمار تحویل می‌دهد کاملا بهداشتی است.

موارد کاربرد دستگاه اکسیژن ساز

  1. بیمارانی که دچار عفونت ریه یا پنومونی شده اند و با تنگی نفس همراه هستند.
  2. بیمارانی که در منزل به ونتیلاتور متصل هستند و برای تامین اکسیژن مورد نیاز به اکسیژن ساز نیاز دارند.
  3. بیمارانی که مبتلا به کرونا شده اند و تنگی نفس دارند حتما باید از اکسیژن ساز استفاده کنند.
  4. بیمارانی که در منزل یا بیمارستان به علت درگیری شدید ریوی از دستگاه بای پپ و NIV استفاده می کنند، برای تامین اکسیژن حتما باید از اکسیژن ساز استفاده شود.
  5. یکی دیگر از مواد کاربرد این دستگاه در بیماران مرگ مغزی است که دچار اختلال تنفس شده اند و به اصطلاح پزشکی زندگی نباتی دارند و تا زمانی که در منزل تحت مراقبت هستند نیاز به اکسیژن ساز دارند.

قسمتهای مختلف دستگاه اکسیژن ساز

  • کمپرسور دستگاه: این قسمت در واقع موتور دستگاه اکسیژن ساز خانگی است و با مکش هوا از محیط و تبدیل اکسیژن ۲۱ درصد محیط به اکسیژن ۹۴ درصد، میزان اکسیژن رسانی به بیمار را افزایش می‌دهد. (اکسیژن ۲۱ درصد با پودر زئولیت واکنش نشان می‌دهد و میزان خلوص اکسیژن تا ۹۴ درصد افزایش پیدا می‌کند).
  • فلومتر: محفظه ای استوانه ای مدرج و شیشه ای است که در برخی از دستگاه ها از ۱ تا ۵ و در برخی از ۱ تا ۱۰ مدرج شده است و توسط یک پیچ پلاستیکی میزان اکسیژن خروج از دستگاه به بیمار تنظیم می‌گردد. درون این محفظه شیشه ای یک ساچمه پلاستیکی بسیار کوچک قرار دارد که با زیاد و کم کردن اکسیژن خروجی دستگاه بالا و پایین می‌رود. این ساچمه روی هر عددی باشد نشانگر میزان اکسیژن خروجی از دستگاه است که با معیار لیتر در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود.
  • مژر آب مقطر (لیوان آب مقطر): این قسمت وظیفه مرطوب کردن اکسیژن خروجی از دستگاه را به عهده دارد. میزان آب مقطر داخل لیوان باید روی مینیمم که روی ظرف شیشه ای دستگاه مدرج و نشانه گذاری شده است، باشد. اگر میزان آب مقطر بیشتر از حد بریزیم از عملکرد دستگاه کاسته می شود و گاهی دستگاه آلارم می‌دهد.
  • دکمه‌ی روشن و خاموش دستگاه: با اتصال دو شاخه دستگاه اکسیژن ساز خانگی به برق شهری و روشن کردن کلید پاور، دستگاه روشن می‌شود و شروع به تولید اکسیژن با خلوص ۹۴ درصد می‌کند.

مشخصات یک دستگاه اکسیژن ساز عالی برای بیماران تنفسی چیست؟

  • دستگاه اکسیژن ساز بسیار کم صدا باشد، زیرا صدای بلند دستگاه اکسیژن ساز بیمار را بیقرار و کلافه می کند
  • دستگاه اکسیژن ساز خلوص بالای ۹۳ درصد را داشته باشد تا بتواند اکسیژن رسانی را به بهترین حالت برای بیمار انجام دهد
  • دستگاه اکسیژن ساز بتواند بصورت ۲۴ ساعته به بیمار اکسیژن رسانی کند زیرا بسیاری از بیماران هستند که وابستگی شدید به اکسیژن دارند و باید دستگاه اکسیژن سازی داشته باشند که مداوم روشن باشد
  • دستگاه اکسیژن ساز در صورت روشن بودن مداوم، با افت خلوص اکسیژن مواجهه نشود و اکسیژن رسانی را مختل نکند

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل یا پرتابل

دستگاه اکسیژن ساز پرتابل برای ارائه‌ی اکسیژن درمانی به بیمارانی طراحی شده است که می خواهند در محیط اطراف خود قدم بزنند و یا به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند. این افراد، دستگاه پرتابل را داخل کیف مخصوص خود جایگذاری می کنند و بر روی دوش خود انداخته و پس از روشن کردن دستگاه اکسیژن ساز، به کارهای روزمره ی خود رسیدگی می نمایند.

این نوع دستگاه ها به اندازه کافی کوچک هستند و قابل حمل. فرد می تواند از این دستگاه، در هواپیما نیز استفاده کند. دستگاه اکسیژن ساز پرتابل می تواند از ۱ تا ۶ لیتر در دقیقه اکسیژن به بیمار تحویل دهد.

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز خانگی ثابت

این نوع از دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارانی است که در منزل تحت مراقبت هستند، با یک بیماری تنفسی یا قلبی ریوی دست و پنجه نرم می کنند، قادر به حرکت نیستند و بر روی تخت بیمارستانی در حال استراحت و مراقبت های درمانی هستند. این نوع از دستگاه اکسیژن ساز به پریز برق شهری متصل می گردد و تقریبا ثابت است و حین خدمات رسانی به بیمار باید دستگاه حالت ایستاده قرار گیرد و بدون حرکت باشد تا با افزایش اکسیژن خروجی از خود، خدمات مناسبی را به بیمار ارائه دهد.

این دستگاه باطری نگه دارنده شارژ برق ندارد و فقط با برق شهری به بیمار خدمات رسانی می کند. در صورت نیاز به اکسیژن تراپی مداوم در منزل، می توانید جهت خرید و یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز اقدام کنید و ضمن استراحت در منزل خود، با کمال آرامش وبدون هیچ دغدغه ای، اکسیژن مورد نیاز خود را تأمین کرده و روند درمانی خود را به اتمام برسانید.

دستگاه اکسیژن ساز

مراقبت های لازم از دستگاه اکسیژن ساز

برای مراقبت از دستگاه اکسیژن ساز موارد زیر را رعایت نمایید:

  • در کنار دستگاه به هیچ عنوان فندک، سیگار و مواد آتش زا روشن نشود و به هیچ عنوان کنار شوفاژ و یا بخاری قرار نگیرد.
  • از چهار طرف حداقل شصت سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • به ازای هر شش ساعت کارکرد به مدت سی دقیقه خاموش شود.
  • همیشه حالت ایستاده باشد و به هیچ عنوان حالت خوابیده به طرفین و عقب و جلو قرار نگیرد، حتی در مواقع نقل و انتقال.
  • زیر دستگاه اکسیژن ساز، فرش یا موکت قرار نگیرد، به علت اینکه دستگاه موتور دارد و موتور دستگاه حین کار کردن گرما تولید می‌کند و موجب آتش سوزی می‌شود.
  • حین استفاده از دستگاه، حتما از محافظ برق استفاده شود تا از نوسان برق جلوگیری شود و به دستگاه آسیب وارد نشود.
  • دستگاه اکسیژن ساز در حین استفاده، از پرده اتاق حتما یک متر فاصله داشته باشد تا از آتش سوزی جلوگیری شود.
  • از ریختن آب، چای، گاواژ و محلول ضد عفونی روی دستگاه خودداری شود.
  • نیاز به ضد عفونی کردن سطح اکسیژن ساز در حین کارکردن دستگاه، نیست چون اینکار باعث تخریب اتصالات برقی دستگاه می‌شود.
  • در محیطی که این دستگاه کار می کند حتما تهویه مناسب باشد و هوا گردش داشته باشد به این علت که دمای بالای اتاق و تهویه نامناسب از عملکرد دستگاه اکسیژن ساز می‌کاهد و عمر دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • حتما در کنار اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن بیست لیتری موجود داشته باشید که اگر با قطعی برق شهری مواجه شدید بیمارتان با کمبود اکسیژن مواجه نشود و تا وصل شدن جریان برق از کپسول استفاده کنید در غیر اینصورت حتما مولد برق در منزل داشته باشید که در صورت قطعی برق شهری دستگاه اکسیژن ساز شما از مولد برق به عنوان منبع تغذیه استفاده کند و به کار خودش ادامه دهد.
  • به هیچ عنوان برای کم کردن صدای دستگاه، اطراف آن را پتو نپیچید زیرا این کار سبب صدمه به دستگاه می‌گردد.
  • به هیچ عنوان فلومتر دستگاه اکسیژن ساز را بیش از اندازه بالا نبرید، زیرا این کار از عملکرد دستگاه می‌کاهد و خلوص اکسیژن خروجی را کاهش می‌دهد.
  • در محیطی که دستگاه اکسیژن ساز روشن است و به بیمار اکسیژن رسانی می‌کند، به هیچ عنوان دستگاه بخور سرد یا گرم روشن نکنید. زیرا این کار سبب ایجاد رطوبت در پودر موجود داخل دستگاه (زئولیت) می شود و خلوص دستگاه کاهش پیدا می کند.

برتری دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

  • شارژ: دستگاه اکسیژن ساز نیاز به شارژ کردن ندارد، ولی کپسول اکسیژن روزانه و گاهی دوبار در روز نیاز به شارژ کردن دارد.
  • انفجار: دستگاه اکسیژن ساز خطر انفجار ندارد، ولی کپسول اکسیژن احتمال انفجار دارد.
  • مدت استفاده: دستگاه اکسیژن ساز قابلیت استفاده مداوم ۲۴ ساعته دارد، ولی کپسول حداکثر ۴ ساعت به بیمار اکسیژن‌رسانی می‌کند.
  • بهداشت: اکسیژنی که از دستگاه اکسیژن ساز خارج می‌شود کاملا بهداشتی است، ولی کپسول اینطور نیست.
  • خطرات جانبی: اگر با دست آغشته با روغن و گریس به کپسول اکسیژن دست بزنید سبب انفجار می‌شود، ولی در دستگاه اکسیژن ساز چنین خطراتی نداریم.
  • انقضا: دستگاه اکسیژن ساز منقضی نمی‌شود، ولی کپسول ممکن است بعد از مدتی دیگر شارژ نشود.

کلام آخر

در صورت نیاز به دستگاه اکسیژن ساز و تجهیزات پزشکی می توانید با شماره تماس های ۰۲۱۶۵۸۶۲۰۱۶ و ۰۹۱۲۶۸۲۳۰۷۰ که متعلق به ماهک مدیکال است، تماس بگیرید تا درخواست های شما را در اسرع وقت انجام دهد. ماهک مدیکال بصورت ۲۴ ساعته مشغول به خدمات رسانی است.



منبع