سیب زمینی شیرین در مقابل سیب زمینی یامز در مقابل سیب زمینی سفید


در ابتدا در The Nutrition Watchdog منتشر شد

برخی از مردم آنها را “یام” و برخی دیگر آنها را “سیب زمینی شیرین” می نامند. آیا تفاوتی وجود دارد؟ و چگونه آنها را با سیب زمینی سفید معمولی مقایسه می کنند؟

خوب برای شروع، سیب زمینی شیرین سبزی ریشه ای نارنجی یا قرمز رنگی است که در فروشگاه مواد غذایی می بینید. آنها عضوی از خانواده صبحگاهی هستند و با سیب زمینی یا سیب زمینی سفید ارتباطی ندارند. سیب زمینی شیرین معمولا از آمریکای مرکزی یا جنوبی می آید.

با این دستور العمل های آسان گل کلم، سبزیجات فوق العاده قدرتمند را به هر وعده غذایی اضافه کنید.
اینجا را کلیک کنید تا نسخه رایگان خود را از راهنمای دستور العمل گل کلم ما دریافت کنید!

سیب زمینی شیرین معمولا بلندتر و در انتها با پوست صاف رنگی است و می تواند از رنگ قهوه ای، زرد، نارنجی، قرمز یا بنفش متغیر باشد. گوشت سیب زمینی شیرین در داخل نیز از سفید تا نارنجی یا نارنجی متمایل به قرمز تا بنفش رنگ متفاوت است. سیب‌زمینی‌های شیرین معمولاً هنگام پختن نرم‌تر و شیرین‌تر از سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی سفید معمولی هستند.

یامز همچنین یک سبزی غده هستند. با این حال، آنها از یک خانواده کاملا متفاوت هستند و در واقع بخشی از خانواده سوسن هستند. یاس از آفریقا و آسیا سرچشمه گرفته است و حدود 600 گونه مختلف از سیب زمینی وجود دارد.

سیب زمینی ها دارای ویژگی های متمایزی هستند و اگر آنها را دیده باشید، احتمالاً آنها را با سیب زمینی شیرین اشتباه نخواهید گرفت. در مقایسه با سیب زمینی شیرین، سیب زمینی می تواند بسیار بزرگ شود. اندازه می تواند از اندازه یک سیب زمینی کوچک تا 5 فوت (1.5 متر) متفاوت باشد. بله، آنقدر بزرگ!

سیب زمینی شیرین در مقابل سیب زمینی یامز در مقابل سیب زمینی سفید

یام ها بیشتر استوانه ای هستند و دارای پوست قهوه ای خشن و تقریباً مانند پوست درخت هستند که کندن آن بسیار دشوار است. گوشت داخل آن سفید، زرد، بنفش یا صورتی است. سیب زمینی شیرین مانند سیب زمینی شیرین و صاف نیست، بیشتر طعم خشک و نشاسته ای دارد.

یاس یک کالای رایج برای یافتن در خواربار فروشی شما نیست، در واقع، یافتن آنها اغلب دشوار است، به جز شاید در یک بازار بین المللی یا فروشگاه مواد غذایی قومیتی.

سیب زمینی سفید چیزی است که همه ما با آن آشنا هستیم. سیب زمینی سفید از خانواده Solanaceae می آید که مربوط به گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان است و بخشی از گروه سبزیجات “شب شب” محسوب می شود.

در حالی که به معنای واقعی کلمه هزاران نوع سیب زمینی مختلف در جهان وجود دارد، به طور کلی انواع سیب زمینی هایی که در ایالات متحده و اروپا می بینیم به عنوان سیب زمینی سرخ شده، سیب زمینی قرمز، سیب زمینی سفید، سیب زمینی زرد (یا یوکان گلد) و بنفش طبقه بندی می شوند. سیب زمینیها.

سیب زمینی شیرین، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید معمولی در واقع همه از خانواده های گیاهی مختلف هستند و به هم وابسته نیستند.

سیب زمینی شیرین در ده یا چند سال گذشته بسیار رایج تر و محبوب تر شده است و اغلب به صورت پخته، پوره، برشته سرو می شود. آنها همچنین یک جایگزین عالی برای سیب زمینی سرخ کرده و جایگزینی برای پوره سیب زمینی معمولی هستند. سیب زمینی شیرین اغلب پوره می شود و در دستور العمل هایی مانند سوپ و دسر استفاده می شود.

و البته، سیب زمینی شیرین یک غذای اصلی در سفره شکرگزاری است، که گاهی اوقات به عنوان کاسه سیب زمینی شیرین با مارشمالو سرو می شود (لطفا نکنید!) یا به عنوان پای سیب زمینی شیرین درست می شود.

سیب زمینی آفریقایی معمولاً جوشانده و به شکل خمیر نشاسته ای به نام فوفو له می شود. یام ها را معمولا به صورت پخته نمی خورند. با این حال، اگر آنها پخته شده اند، باید قبل از پختن پوست آنها را جدا کنید. اگر سعی کنید آن ها را کامل بپزید، تمایل دارند منفجر شوند و یک آشفتگی بزرگ ایجاد کنند!

چگونه سیب زمینی شیرین و سیب زمینی شیرین اینجا در آمریکا اشتباه گرفته شد؟ وقتی بردگان آفریقایی به ایالات متحده آمدند، سیب زمینی شیرین ما را «نیامی» یا به انگلیسی «یام» نامیدند، زیرا شبیه سیب زمینی شیرین آفریقایی بود.

نوع سیب زمینی شیرین نارنجی رنگ تیره‌تر اخیراً در ایالات متحده معرفی شد و به منظور متمایز ساختن آن از سیب‌زمینی‌های شیرین اصلی، آنها را “یام” نامیدند. در خواربارفروشی‌ام، می‌بینم که سیب‌زمینی‌های شیرین با پوست تیره و قرمز به نام سیب‌زمینی گارنت نامیده می‌شوند، اما واقعاً سیب‌زمینی‌های شیرین واقعی هم نیستند. آنها سیب زمینی شیرین هستند.

در ایالات متحده، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی شیرین اغلب به جای هم استفاده می شوند. اکثر سیب زمینی های شیرین در یک فروشگاه مواد غذایی در واقع سیب زمینی شیرین هستند.


تغذیه سیب زمینی شیرین

برخی از مردم آنها را

سیب زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است (به همین دلیل است که بسیار محبوب هستند) از جمله مقدار زیادی بتاکاروتن، ماده مغذی که بدن ما به ویتامین A تبدیل می کند. سیب زمینی شیرین همچنین حاوی 35 تا 40 درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه شما، منگنز، ویتامین B6، پتاسیم، مس، نیاسین، تیامین و منیزیم است.

سیب زمینی شیرین همچنین به تثبیت قند خون کمک می کند و به بدن کمک می کند تا نسبت به انسولین حساس تر شود. در واقع، یک مطالعه از اتریش نشان داد که یک گروه دیابتی که سیب زمینی شیرین مصرف می‌کردند، در پایان مطالعه نسبت به گروه کنترل، سطح قند خون پایین‌تری داشتند. (1) این تا حدودی به دلیل محتوای بالای فیبر است که جذب قند را در بدن کند می کند و احتمالاً به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان نیز است.

آنتی اکسیدان ها همچنین به کاهش سایر بیماری های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و سرطان کمک می کنند. رنگ نارنجی در سیب زمینی شیرین به این معنی است که بتاکاروتن آنتی اکسیدان بالایی دارد. یک قانون کلی خوب برای خوردن سیب زمینی شیرین این است که رنگارنگ ترین آنها را انتخاب کنید – این سیب زمینی ها دارای بیشترین آنتی اکسیدان هستند.

سیب زمینی شیرین همچنین برای تقویت عملکرد مغز، بهبود حافظه و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو در مغز شناخته شده است.

از آنجایی که سیب زمینی شیرین حدود 400 درصد از ویتامین A را دارد، به ویژه برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از بینایی و کمک به پوست مفید است.

در مورد یامز چطور؟

سیب زمینی شیرین کالری، کربوهیدرات و فیبر بیشتری دارد و در حالی که حاوی مقدار خوبی ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز است، اما به اندازه سیب زمینی شیرین غنی از مواد مغذی یا سرشار از آنتی اکسیدان نیست. (نکته – آنتی اکسیدان ها ارتباط زیادی با رنگ دارند).

سیب زمینی حاوی پتاسیم و منگنز بیشتری است – هر دو مواد معدنی حیاتی که برای سلامت استخوان و اعصاب، عملکرد قلب و متابولیسم مفید هستند. سیب زمینی حاوی مواد مغذی مشابهی مانند ویتامین B است، اما مزایای سلامتی سیب زمینی شیرین به اندازه سیب زمینی شیرین مورد مطالعه قرار نگرفته است.

یک چیز دیگر در مورد سیب زمینی: تصور می‌شود که مشتقاتی از ترکیبات موجود در سیب زمینی به سطوح هورمونی زنان، به ویژه پروژسترون کمک می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عصاره سیب زمینی می تواند یک درمان مفید برای برخی از علائم ناخوشایند PMS و یائسگی باشد.

تغذیه سیب زمینی سفید

سیب زمینی سفید دارای مقدار زیادی مواد معدنی سالم، فیبر و کربوهیدرات است، اما مطمئناً سیب زمینی شیرین فوق ستاره نیست. سیب زمینی سفید متعلق به یک خانواده گیاهی کاملاً متفاوت است، قطعاً ظاهر متفاوتی با سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی شیرین دارد و دارای مجموعه کاملاً متفاوتی از مواد مغذی است.

سیب زمینی سفید حاوی مقدار زیادی ویتامین C، فولات (ویتامین B ضروری)، ویتامین B6، پتاسیم، منگنز است، اما سطح بالایی از ویتامین A یا آنتی اکسیدان هایی که سیب زمینی شیرین دارد، ندارد.


قند خون و شاخص گلیسمی

سیب زمینی شیرین دارای GI متوسط ​​به بالا، حدود 60، و سیب زمینی شیرین دارای GI پایین تر در حدود 50 است. سیب زمینی سفید با 75 بالاترین امتیاز را دارد.

بنابراین، وقتی به هر سه نوع سیب زمینی نگاه می کنیم، گرم به گرم، سیب زمینی سفید باعث افزایش شدیدتر قند خون در هنگام خوردن می شود. بنابراین اگر دیابتی هستید یا سعی می کنید قند خون خود را پایین نگه دارید، بهتر است سیب زمینی شیرین بخورید. همچنین سیب زمینی شیرین نسبت به سیب زمینی معمولی فیبر بیشتری دارد.

کدام بهترین است؟

بنابراین – برنده هر سه نوع سیب زمینی از نظر تغذیه، سیب زمینی شیرین با اختلاف اندک است!

با این حال، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید همگی می توانند مکمل های سالمی به رژیم غذایی باشند، تا زمانی که کربوهیدرات ها را محدود نکنید. آمادگی عامل مهم است. سرخ کردنی سرخ شده هیچ چیز سالمی نخواهد داشت، بنابراین به جای سرخ کردنی، به صورت پخته میل کنید و کمی کره علف خوری روی آن اضافه کنید!

منبع اصلی مقاله اینجاست.

سیب زمینی شیرین حاوی گواتروژن است، به این معنی که اگر مشکل تیروئید دارید، ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد. درعوض، با کتاب آشپزی 100 دستور غذای دوستدار تیروئید ما، رژیم غذایی خود را به بهترین شکل حفظ کنید! آنها پر از تمام مواد معدنی و مواد مغذی مناسب برای حمایت از تیروئید شما هستند. کپی خود را امروز سفارش دهید!





منبع