راهنمای کلاژن: کدام نوع برای شما مناسب است؟


کلاژن امروزه در همه جا مورد استفاده قرار گرفته است. از شات های مایع گرفته تا پودرها، به دلیل دادن “درخشش” به شما، کاهش پیری پوست، افزایش سلامت مفاصل و موارد دیگر شناخته شده است.

اگر در نهایت آماده شیرجه رفتن و امتحان یک مکمل هستید، ما همه چیزهایی را داریم که قبل از ورود به راهرو باید بدانید.

چرا کلاژن؟

اگر می خواهید پوست، رباط ها، مفاصل، استخوان ها، رگ های خونی و اندام های سالم و انعطاف پذیر داشته باشید، داشتن سطح کلاژن سالم ضروری است.

پوستی طبیعی درخشان می خواهید؟ ما یک راهنمای رایگان برای ارائه بهترین نکات و ترفندها برای مراقبت از پوست طبیعی ایجاد کرده ایم.
برای دریافت نسخه رایگان راهنمای مراقبت از پوست ما اینجا را کلیک کنید!

راهنمای کلاژن: کدام نوع برای شما مناسب است؟  1

کلاژن در کل بدن ما یافت می شود و اساساً مانند یک “چسب” عمل می کند که همه چیز را در کنار هم نگه می دارد. این به ویژه برای انعطاف پذیر نگه داشتن پوست موثر است، زیرا به عنوان ماتریسی از الیاف عمل می کند که پوست ما را در جای خود نگه می دارد و برای جلوگیری از افتادگی آن را انعطاف پذیر نگه می دارد. همچنین زمانی که سلامت مفاصل را در نظر می گیریم بسیار مهم است، زیرا کلاژن بین مفاصل ما یافت می شود. اگر به اندازه کافی نداشته باشیم، مفاصل می توانند به هم ساییده شوند و به منبع شدید درد تبدیل شوند.

تولید کلاژن نیز به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. از این رو، دلیل افتادگی پوست و شروع درد در اطراف باسن، آرنج و زانو است.

کلاژن همچنین سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است که بدن ما از آن برای رشد و حفظ ماهیچه ها و استخوان های سالم استفاده می کند.

انواع کلاژن

در حالی که به راحتی می توان تصور کرد که همه کلاژن ها یکسان هستند، در واقع 16 نوع در بدن انسان وجود دارد. با این حال، اکثریت به 3 دسته تقسیم می شوند: نوع I، نوع II و نوع III، که نوع I به طور خاص بیشترین سهم را دارد. اینها همچنین برجسته ترین انواع مکمل های کلاژن هستند.

  • کلاژن نوع I فراوان ترین شکل در بدن شما است و تاندون ها، اندام ها، رباط ها و پوست را تشکیل می دهد. همچنین در استخوان‌ها یافت می‌شود و به دلیل الیافی که دارد، نقش بسیار زیادی در بهبود زخم بازی می‌کند تا اینکه به نگه داشتن بافت در کنار هم کمک کند. همچنین به وفور در پوشش روده شما یافت می شود. (1)
  • کلاژن نوع دوم نوعی است که بافت همبند ما مانند غضروف را تشکیل می دهد و می سازد. به همین دلیل است که شما اغلب کلاژن نوع دوم را در مکمل های سلامت مفاصل می بینید. (2)
  • کلاژن نوع III شبیه کلاژن نوع I است و در نواحی مشابهی مانند پوست شما یافت می شود، جایی که به حفظ الاستیک و انعطاف پذیری آن کمک می کند. با این حال، در بافت قلب و رگ‌های خونی نیز یافت می‌شود و در صورت کمبود کافی، با بیماری‌های عروقی و قلبی مختلف همراه است. (3)

کدام کلاژن بهتر است؟

برای افزودن بیشتر به لایه های کلاژن، احتمالاً متوجه شده اید که منابع مختلفی وجود دارد، یعنی گاو، دریایی یا ماهی یا مرغ.

کلاژن گاوی (که به آن کلاژن گوشت گاو نیز گفته می شود) از پوست، ماهیچه ها و استخوان های گاو می آید. این ماده سرشار از کلاژن نوع I و III است، بنابراین اغلب در مکمل‌های پوست و مو و همچنین مکمل‌های ضد پیری استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند به سفت و انعطاف‌پذیر نگه داشتن کلاژن در پوست شما کمک کند.

درست حدس زدید کلاژن دریایی یا ماهی از استخوان، پوست و گوشت ماهی می آید. غنی از کلاژن نوع I، دریایی برای استفاده برای سلامت پوست و ضد پیری عالی است. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که کلاژن دریایی به دلیل وزن مولکولی کم، جذب بیشتری نسبت به سایر اشکال حیوانی کلاژن دارد. (4)

کلاژن مرغ سرشار از کلاژن نوع 2 است که بیشتر در جهت بهبود سلامت مفاصل است. (5)

کلاژن تخم مرغ مشتق شده از پوسته و سفیده تخم مرغ یکی دیگر از منابع خوب کلاژن نوع I است، اگرچه این شکل به اندازه ماهی، گاو یا مرغ محبوب نیست. کمی انواع دیگر مانند نوع III نیز دارد. (6)

به خاطر داشته باشید که اشکال مصنوعی کلاژن وجود دارد و معمولاً از چندین مولکول، هیدروژل و پپتید کشت می‌شوند. اینها عمدتاً برای کسانی تولید می شوند که واکنش های ایمنی به کلاژن حیوانی دارند. این فناوری نسبتاً جدید است، بنابراین توصیه می کنیم در حال حاضر به منابع کلاژن حیوانی پایبند باشید. (7)

پپتیدهای کلاژن چطور؟

پپتیدهای کلاژن یک گزینه محبوب در مورد مکمل های کلاژن هستند. آنها حاوی هر ماده مغذی و اسید آمینه ای هستند که کلاژن دارد، اما به سادگی از طریق فرآیندی به نام هیدرولیز به زنجیره های کوتاه تری از پروتئین ها تجزیه شده اند. بدن ما به طور طبیعی کلاژن را به پپتید تجزیه می‌کند تا مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین این فرآیند به ما یک شروع اولیه می‌دهد، اگرچه می‌توان آن را روشی کمتر «طبیعی» برای تکمیل کلاژن نسبت به سایرین در نظر گرفت.

این پیش‌شکستگی کلاژن می‌تواند باعث جذب بیشتر آن در روده شما شود، بنابراین اگر مشکلات روده دارید، این ممکن است راه بهتری برای بدن شما برای دریافت حداکثر دوز کلاژن باشد. (8، 9)


چگونه کلاژن موثر پیدا کنیم

نکته اصلی که هنگام خرید مکمل کلاژن باید به خاطر داشته باشید این است که برای چه چیزی از آن استفاده می کنید. اگر برای اهداف ضد پیری و پوست است، به سراغ کلاژن گاوی یا دریایی بروید (در صورتی که به شکل قابل جذبتری با نوع III کمتر نیاز دارید، دریایی). اگر برای سلامت مفاصل به کلاژن نیاز دارید، کلاژن مرغ یا تخم مرغ یا حتی یک مکمل پپتید برای سلامت مفاصل را هدف قرار دهید.

همچنین، برای جذب، به دنبال کلاژن “هیدرولیز شده” باشید. این به فرآیند هیدرولیز کلاژن برای افزایش فراهمی زیستی اشاره دارد.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که به دنبال مکمل کلاژن حاوی ویتامین C باشید. این به این دلیل است که ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار مهم است و می تواند به کلاژن کمک کند تا جادوی خود را آسان تر کند. (10)

یافتن کلاژن با کیفیت خوب

راهنمای کلاژن: کدام نوع برای شما مناسب است؟

اکنون، در مورد آن دیوار مکمل های کلاژن…

اول از همه، شما می خواهید به دنبال خلوص در مکمل خود باشید. چه مایع در بطری باشد، چه پودر، یک کپسول، یا یک صمغ یا شکلات، مطمئن شوید که فقط حاوی مواد طبیعی است.

اگر نمی‌خواهید نگران نوشیدنی یا خوردن چیزی باشید، یک کلاژن خالص و هیدرولیز شده، احتمالاً با ویتامین C افزوده شده، می‌تواند این کار را به سرعت انجام دهد. هنوز مطمئن شوید که هیچ پرکننده یا مواد نگهدارنده اضافه شده ای وجود ندارد.

یک امتیاز این است که به دنبال کلاژن حیوانی باشید که از حیوانات تغذیه شده با علف یا حیوانات آزاد به دست آمده است، زیرا بخشی از گوشت آنها را مصرف می کنید. به همان روشی که گوشت یا تخم مرغ ارگانیک یا مرتعی می خرید، در نظر بگیرید که این فقط بخشی دیگر از همان حیوان است.

همچنین می توانید مکمل های کلاژن را با گیاهان ضد التهابی و آنتی اکسیدان های اضافه شده برای تقویت سلامت مفاصل یا پوست امتحان کنید.

دوز

بسیاری از مطالعات مربوط به کلاژن، بیماران را به مدت حداقل 8 تا 10 هفته مکمل مصرف می‌کنند تا متوجه نتایج شوند. برای افراد مسن‌تر که نیاز به بهبود بیشتری دارند، مکمل‌سازی با 10000 میلی‌گرم یا بیشتر کلاژن در روز بهترین است، در حالی که 2000 تا 5000 میلی‌گرم برای بزرگسالان جوان و نگهداری از 30 تا 40 سالگی مناسب است (اگرچه می‌توانید دوز بالاتری مصرف کنید).

به مقدار دوز در هر وعده توجه کنید، که به شما ایده می دهد که چه مقدار از آن مکمل خاص را باید مصرف کنید. از این گذشته، ممکن است نخواهید مجبور باشید روزی 5 یا بیشتر واکسن کلاژن مایع بنوشید.


خط پایین

فواید کلاژن به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، مکمل ها نیز به طور گسترده ای متفاوت است. مطمئن شوید که بر اساس دلایلی که به آن نیاز دارید تصمیم بگیرید کدام نوع برای شما بهترین است و به دنبال طبیعی ترین انواع بدون مواد شیمیایی یا نگهدارنده باشید تا پوست، ناخن ها، موها، مفاصل و موارد دیگر سالم تر شوید. .

این را در ادامه بخوانید: چگونه بفهمیم کمبود کلاژن دارید (و چگونه آن را درمان کنید)

کلاژن امروزه در همه جا مورد استفاده قرار گرفته است.  از شات های مایع گرفته تا پودرها، به دلیل دادن





منبع