در چه شرایطی نیاز به عمل جراحی شانه و آرنج پیدا میکنید؟


عمل جراحی شانه و آرنج

جراحی شانه و آرنج در زمانی انجام می­شود که آسیب واردشده به عضلات، تاندون یا مفصل به قدری شدید است که فرد توانایی حرکت­دادن دست خود در جهات مختلف را نداشته باشد.

بسیاری از افراد در دوره­ای از زندگی خود از درد مفاصل رنج می­برند. شانه و آرنج ۲ ناحیه ای هستند که در معرض آسیب، شکستگی، دررفتگی، آرتریت، پارگی و سایر مشکلات قرار می­گیرند. خوشبختانه، درمان‌های مختلفی، چه غیرجراحی و چه جراحی، وجود دارد که می‌تواند درد را کاهش داده و عملکرد شانه و آرنج را بازیابی کند.

چگونه بفهمم که نیاز به جراحی آرنج و شانه دارم؟

اکثر بیماری­های مزمن آرنج و شانه را می­توان با مدیریت غیرجراحی مانند فیزیوتراپی کنترل کرد. بااین­حال، برخی از شرایط با وجود فیزیوتراپی همچنان باعث درد یا سفتی می­شوند و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

عمل شانه و آرنج درد و سفتی اندام فوقانی را که ممکن است به دلیل آسیب، ساییدگی یا یک بیماری طولانی­مدت ایجاد شده باشد، درمان می­کند. هدف از انجام این کار، بازگرداندن توانایی استفاده کامل از شانه یا آرنج، بدون درد است.

شکستگی، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، بورسیت، آسیب غضروف، پارگی یا آسیب تاندون، رباط و عضله، ضخیم­شدن بافت همبند، برخورد عصب، دررفتگی و بی­ثباتی مسئول اکثر مشکلات مزبوط به شانه و آرنج است.

در چنین مواقعی دکتر جراحی شانه و آرنج با تشخیص نوع آسیب، آزمایش­هایی را برای تعیین میزان شدت آسیب­دیدگی برای شما تجویز می­کند و درصورتی­که گزینه مناسبی برای انجام جراحی باشید اقدامات لازم برای این منظور انجام می­شود.

جراحی شانه و آرنج چه بیماری­هایی را درمان می­کند؟

به­طور کلی هرگونه آسیبی که به ناحیه شانه یا آرنج وارد شود و توانایی حرکتی شما را دچار اختلال کند، با تشخیص پزشک متخصص نیاز به انجام جراحی دارد، برخی از شرایط رایجی که جراحی شانه و آرنج می­تواند آنها را درمان ‌کند شامل موارد زیر است.

  • شانه یخ­زده
  • پارگی روتاتور کاف
  • دررفتگی شانه
  • آرتریت شانه و آرنج
  • بورسیت شانه و آرنج
  • شکستگی شانه و آرنج
  • سندرم گیرافتادگی شانه
  • سابلوکساسیون شانه
  • آرنج تنیس یا گلف باز

با در نظر گرفتن تمامی این موارد درصورتی­که ساکن تهران هستید و با مشکلات ناشی از درد شانه و آرنج مواجه شده­اید، می­توانید با دریافت نوبت از دکتر جراحی شانه و آرنج در تهران به بررسی وضعیت خود بپردازید و درصورت نیاز جراحی برای شما تجویز خواهد شد.

آشنایی با انواع مختلف جراحی­های شانه و آرنج

متناسب با نوع مشکلی که برای آزنج و شانه شما ایجاد می­شود و براساس نظر پزشک متخصص، نوع جراحی می­تواند متفاوت باشد که معمول­ترین روش­های انجام عمل برای رفع مشکلات مربوط به این نواحی شامل موارد زیر است.

عمل جراحی شانه و آرنج

آرتروسکوپی آرنج و شانه

این عمل به­عنوان جراحی سوراخ کلید نیز شناخته می­شود. آرتروسکوپی به پزشک شما اجازه می­دهد تا از طریق یک برش کوچک و با استفاده از دوربین مینیاتوری به داخل آرنج یا شانه نگاه کند.

بعد از انجام این کار، پزشک می­تواند به­سرعت مشکلات را تشخیص دهد و اغلب آنها را همزمان درمان کند. آرتروسکوپی آرنج برای درمان آرنج تنیس­بازان، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و شکستگی، برای آزادسازی بافت اسکار، برداشتن غضروف­های شل و قطعات استخوان در استفاده می­شود.

آرتروسکوپی شانه نیز برای درمان و ترمیم مشکلاتی همچون پارگی‌های روتاتور کاف، فشار ساب آکرومیال برای گیرافتادگی، پارگی‌های تاندون و رباط، از بین­بردن غضروف‌های شل و قطعات استخوان در آرتریت، ترمیم SLAP و رهاسازی کپسول در شانه یخ زده انجام می­شود.

تعویض مفصل آرنج و شانه

استفاده از این روش جراحی می­تواند نواحی آسیب­دیده آرنج یا مفصل شانه شما را بردارد و آنها را با قطعات ساخته­شده از فلز و پلاستیک (ایمپلنت) جایگزین کند، به این جراحی آرتروپلاستی نیز می­گویند.

زمانی که فقط یک سطح از مفصل جایگزین می­شود، می­تواند به­صورت جزئی باشد یا اینکه کل مفصل جایگزین شود. انجام این جراحی روی آرنج برای درمان آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، شکستگی­های شدید، تومور استخوان و بی­ثباتی ناشی از آسیب انجام می­شود.

از طرفی باید در نظر داشته باشید که جراحی تعویض مفصل شانه نیز برای درمان آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، آسیب‌های روتاتور کاف، شکستگی‌های شدید و استئونکروز انجام می‌شود.

تعویض شانه معکوس

در این روش به­طور معمول یک قسمت توپی به استخوان شانه شما وصل می­کنند و یک ایمپلنت بخش اتصالی نیز در این ناحیه قرار می­گیرد. درصورتی­که به آرتریت مفصل شانه مبتلا هستید و تاندون­های روتاتور کاف پاره شده یا از بین رفته­اند و قابل ترمیم نیستند، این نوع جراحی شانه و آرنج استفاده می­شود.

البته موارد دیگری که می­تواند کاندید انجام این نوع از جراحی باشد مربوط به افرادی است که تعویض شانه ناموفق داشته­اند، دچار شکستگی پیچیده، دررفتگی مزمن یا تومور مفصل هستند.

زمانی که دچار مشکلاتی در ناحیه مفصل شانه و آرنج می­شوید که دامنه حرکتی شما را محدود می­کند، با درد شدید همراه است و علائم به مدت طولانی باقی می­مانند اگر ساکن تهران هستید، می­توانید با مراجعه به دکتر متخصص و فوق تخصص ارتوپد در تهران از علت بروز این وضعیت مطلع شوید.

روند بهبودی پس از جراحی شانه و آرنج چگونه است؟

روند بهبودی پس از عمل مزبوط به شانه و آرنج به روش جراحی شما، شدت بیماری، سطح آمادگی جسمانی قبل از جراحی و سن بستگی دارد و باید توصیه­های پزشک خود را برای دستیابی به بهبودی کامل دنبال کنید.

بهبودی پس از آرتروسکوپی معمولا مدت­زمان کوتاه­تری نسبت به جراحی تعویض مفصل باز دارد و معمولا بعد از چند ساعت می­توانید به خانه بروید، البته به کسی نیاز دارید که شما تا خانه همراهی کند.

فیزیوتراپیست تمرینات فردی را برای بهبود حرکت و قدرت آرنج یا شانه به شما می­دهد و اگر یک عمل آرتروسکوپی جزئی انجام داده­اید، ممکن است بتوانید در عرض چند روز به وضعیت عادی زندگی بازگردید.

بهبودی کامل پس از تعویض مفصل می­تواند تا ۶ ماه طول بکشد و برای چند روز یا چند هفته امکان دارد نیاز به استفاده از آتل داشته باشید. از طرفی برای جلوگیری از تجمع مایعات در آرنج شما یک لوله تخلیه قرار داده می­شود.

عمل جراحی شانه و آرنج

جمع ­بندی

انجام جراحی شانه و آرنج برای افرادی انجام می­شود که بر اثر ایجاد برخی شرایط مانند ابتلا به انواع آرتریت، شکستگی، دررفتگی، آسیب به تاندون و رباط و برخورد عصب نمی­توانند به­راحتی دست خود را در جهات مختلف حرکت دهند.

انواع مختلف جراحی که برای این نواحی انجام می­شود نیز شامل آرتروسکوپی، تعویض مفصل و شانه معکوس است که هر کدام مطابق با نوع آسیب و تشخیص پزشک انجام می­شود. مدت­زمان بهبودی نیز به شرایط جسمانی و نوع جراحی شما بستگی دارد.



منبع