بهترین ویتامین ها برای داشتن پوست صورت زیبا و شاداب


بهترین ویتامین ها برای داشتن پوست صورت زیبا و شاداب

آیا می‌دانستید پوست انسان مانند پوست مارها هر ۲۸ روز خودش را بازسازی می‌کند. دکتر آنولیک، متخصص پوست، معتقد است که ۲۸ روز زمان می‌برد تا سلول‌های مرده به سطح پوست برسند. کرم‌های لایه‌بردار، فرایند پاک‌سازی این سلول‌های مرده را سریع‌تر می‌کنند. اما لایه‌بردارهای شیمیایی به‌خصوص برای پوست‌های حساس، ممکن است آسیب بیشتری ایجاد کند. به‌همین دلیل راه‌های طبیعی همچون مصرف ویتامین‌های ضروری محبوبیت بالاتری دارد. اگر برایتان سوال است که برای داشتن پوستی زیبا چه بخوریم، خواندن این مطلب کمکتان می‌کند. در این مطلب به‌معرفی بهترین ویتامین برای پوست صورت پرداختیم.

ویتامین A؛ موثرترین ویتامین زیبا کننده پوست

انواع ترکیبات ویتامین A شامل رتینال، رتینول و رتینوئیک اسید را می‌توان در لیست بهترین ویتامین پوست صورت قرار دارد. به همین دلیل نیز در ترکیبات مکمل پوست و مو و ناخن از ویتامین A به مقدار کافی استفاده شده است. ویتامین A، با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ترمیم کنندگی پوست باعث کاهش چین و چروک پوستی و ترمیم انواع زخم های پوستی می شود.

کرم‌های حاوی ویتامین A به کاهش لکه‌های قهوه‌ای ناشی از تابش نور خورشید روی صورت کمک می‌کند و درخشندگی پوست را به‌ارمغان می‌آورد؛ درنتیجه ویتامین A را می‌توان جزو ویتامین‌های زیباکننده پوست به‌شمار آورد. ویتامین A، به‌طور طبیعی در موادی مثل تخم‌مرغ، جگر گوسفند، میگو، ماهی، پنیر چدار و روغن کبد ماهی وجود دارد که برای داشتن پوستی زیبا می‌توانید این مواد غذایی را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید.

بهترین ویتامین ها برای داشتن پوست صورت زیبا و شاداب

زینک؛ بهترین مولتی ویتامین برای پوست و مو

اگر تجربه ریزش مو یا جوش‌های پوستی را دارید، احتمالا در توصیه‌های عمومی از اطرافیانتان مصرف زینک را شنیده باشید. زینک ب کمپلکس ترکیبی از زینک، فولیک اسید، ویتامین C، E و ویتامین گروه B است. این ترکیب به تقویت پوست و مو کمک و طراوت پوستتان را بیشتر می‌کند. با توصیه و طبق تجویز پزشک یا دکتر داروساز، می‌توانید زینک ب کمپلکس را مصرف کنید. پزشک باتوجه‌به وضعیت سلامت، نتیجه آزمایش و سابقه دارویی، مکمل یا ویتامین‌های موردنیاز از جمله مولتی ویتامین جوشان برند، نیچرز پلنتی را تجویز می‌کند.

ویتامین گروه B؛ ضروری‌ترین ویتامین برای پوست خشک

ویتامین‌های گروه B با مراقبت از لایه خارجی پوست، به حفظ رطوبت پوستتان کمک می‌کند. این ویتامین‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ویتامین B1 یا تیامین
  • ویتامین B2 یا ریبوفلاوین
  • ویتامین B3 یا نیاسین
  • ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید
  • ویتامین B6 یا پیریدوکسین
  • ویتامین B7 یا بیوتین
  • ویتامین B9 یا فولیک اسید
  • ویتامین B12 یا کوبالامین

خانواده ویتامین B از آن دسته ویتامین‌هایی بوده که برای هر فرایندی در بدنمان ضروری است. طوری‌که علاوه‌بر تاثیرش روی سلامت پوست و مو، می‌توان آن را در ترکیبات بهترین مکمل برای کم خونی نیز مشاهده کرد. اگر پوست خشکی دارید، ویتامین b5 با تنظیم چربی پوست، از خشکی یا اگزما جلوگیری می‌کند.

ویتامین E؛ ویتامین آبرسان پوست

در معرفی بهترین ویتامین برای پوست، به ویتامین E می‌رسیم. چربی و رطوبت پوست از طریق ماده‌ای به‌ نام سبوم در منافذ پوست منتشر می‌شود. اگر پوست خشکی دارید، ویتامین E با جبران کمبود این ماده، به آب‌رسانی و حفظ رطوبت پوستتان کمک می‌کند. در مغز تخم آفتاب‌گردان، بادام و فندق این ویتامین وجود دارد.

ویتامین D؛ بهترین ویتامین برای پوست‌های مبتلا به پسوریازیس

یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست صورت، ویتامین D است. بخشی از ویتامین دی را می‌توانید از طریق نور آفتاب به‌دست آورید. با تابش نور آفتاب، کلسترول پوست تبدیل به ویتامین دی می‌شود. ویتامین D، به بهبود بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس کمک می‌کند. بیماری پسوریازیس، نوعی بیماری خودایمنی است که به‌صورت عارضه‌های پوستی خود را نشان می‌دهد.

مقدار دوز توصیه شده برای مصرف ویتامین D، طبق توصیه محققان دانشگاه ایالتی دورگان، ۶۰۰ واحد در روز است. البته این میزان به تشخیص پزشک برای زنان باردار یا سالمندان بالای ۷۰ سال، ممکن است افزایش پیدا کند. ویتامین D مورد نیاز برای داشتن پوستی زیبا را از موادی همچون ماهی سالمون و غلات صبحانه دریافت کنید.

ویتامین C؛ از موثرترین ویتامین های روشن کننده پوست

در پاسخ به اینکه کدام ویتامین پوست را روشن می‌کند، به ویتامین C می‌توان اشاره کرد. این ویتامین هم آنتی اکسیدان قوی است هم نقش مهمی در کلاژن سازی پوشت دارد. به‌همین دلیل آن را در ترکیبات اکثر کرم‌های پوستی جوان کننده یا محصولات روشن‌کننده پوست نیز مشاهده می‌کنید.

علاوه‌بر این، با نقشی که ویتامین C در جلوگیری از تخریب سلولی دارد، از ایجاد چین و چروک‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند؛ بنابراین با مصرف ویتامین c با یک تیر چند نشان می‌زنید. علاوه‌بر اینکه پوست شفاف و روشنی خواهید داشت، علائم پیری روی صورتتان نیز دیرتر ظاهر خواهد شد.

دوز مصرف ویتامین‌ها را حتما با دستور پزشک یا دکتر داروساز مصرف کنید تا دچار علائم مصرف بیش‌از حد یا کمبود ویتامین نشوید.

بهترین ویتامین ها برای داشتن پوست صورت زیبا و شاداب

بهترین ویتامین برای پوست صورت را با تشخیص پزشک انتخاب کنید

مصرف ویتامین علاوه بر سلامت پوست به بهبود فعالیت بدن کمک می‌کند. ازطرفی، استفاده خودسرانه از کرم‌های ویتامینه می‌تواند به پوستتان آسیب برساند. باوجود انواع مکمل، ویتامین و کرم‌های پوستی در بازار، برای سلامت پوستتان قبل از مصرف هرگونه ماده‌ شیمیایی یا ویتامین، حتما با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. پزشک باتوجه‌به سابقه بیماری‌ و شرایط پوست شما، بهترین ویتامین را برای پوست صورتتان تجویز خواهد کرد. در انتخاب بهترین ویتامین برای پوست صورت، محصولات برند نیچرز پلنتی از کیفیت و استاندارد لازم برای حفظ سلامت پوست برخوردار است. برای تهیه این محصولات می‌توانید به‌داروخانه‌های آنلاین توزیع‌کننده محصولات نیچرز پلنتی سری بزنید. لیست این داروخانه‌ها را می‌توانید در سایت natures-plenty.ir مشاهده کنید.



منبع