آیا پی آر پی ضرر دارد؟ عوارض پی آر پی و روش های جلوگیری از آنها


آیا پی آر پی ضرر دارد

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP برای دستیابی به اهداف مختلفی همچون کاهش ریزش مو، جوانسازی، جلوگیری از آسیب­های ورزشی استفاده می­شود. این درمان با استفاده از سلول­های خونی بیمار و با هدف تسریع بهبودی در ناحیه­ای خاص به کار می­رود.

علاوه بر این از درمان PRP برای بهبود زخم و آسیب مفاصل یا تحریک موها نیز بهره برده می­شود؛ اما اگر می­خواهید بدانید آیا این روش درمانی خطرناک است یا عوارض پی ار پی چیست؟ با این مطلب همراه باشید.

آشنایی با عوارض پی ار پی

آیا پی آر پی ضرر دارد

در سال­های اخیر این روش درمانی برای کاهش چین و چروک­های پوستی بسیار پرطرفدار بوده اما باید گفت دغدغه بسیاری از مراجعین دستیابی به پاسخ این سوال است که آیا پی آر پی با عوارضی پس از درمان همراه است یا خیر؟ در حقیقت PRP به عنوان درمانی عالی برای بهبود، جوانسازی یا حتی افزایش جذابیت ظاهری شناخته می­شود اما قطعا این روش درمانی عوارضی دارد که در ادامه به رایج­ترین آنها می­پردازیم.

·         داشتن احساس درد در ناحیه درمان شده

براساس تحقیقات انجام گرفته برخی از مراجعینی که تحت درمان PRP قرار گرفته­اند پس از مدتی در رابطه با درد ناحیه درمان شده شکایت داشته­اند. گاها  این درد حتی در عمق ناحیه یعنی عضله یا استخوان احساس شده که می­تواند باعث کاهش حس آرامش و عدم انجام کارهای روزانه شخص پس از درمان شود.

·         ایجاد عفونت در ناحیه

تزریق سرم PRP به مراجع کننده باید با احتیاط و پس از ضدعفونی کردن کامل سرم و ناحیه­ای که درمان در آن صورت می­گیرد، انجام شود. بدین ترتیب اقدامات احتیاطی زیادی برای کاهش عفونت و مشکلات احتمالی و افزایش استریلیزاسیون ناحیه صورت می­گیرد. اما باز هم در برخی مراجعین حتی پس از استلیزه کردن ناحیه احتمال رخداد عفونت مشاهده شده است.

·         عدم ایجاد بهبودی در ناحیه پس از درمان

احتمالا زمانی که مایل هستید در رابطه با عوارض پی ار پی بخوانید، تمایلی به دانستن در این باره که ممکن است حتی پس از درمان بهبودی حاصل نشود، ندارید. این موضوع را متخصصین زیادی یک عارضه جانبی نمی­دانند، اما بد نیست بدانید این نوع عارضه فقط در ورزشکارانی که اقدام به تزریق PRP کرده­اند، مشاهده شده است.

در حال حاضر نتیجه رخداد این اتفاق مشخص نیست اما گاهی حتی بعد از درمان ناحیه، درد اصلی در بدن باقی می­ماند یا حتی در مواردی شخص نیاز به یک دوره استراحت طولانی مدت دارد.

·         به وجود آمدن واکنش آلرژیک در بدن مراجع کننده

با توجه به تحقیقات صورت گرفته برخی از بیماران واکنش آلرژیک نسبت به درمان پی آر پی نشان می­دهند، از آنجایی که این واکنش منفی خیلی کم اتفاق می­افتد اما باز هم داشتن اطلاعاتی در این باره می­تواند شما را برای پیشامدهای غیرمنتظره آماده کند. با این حال اگر این کار را در محیطی با امکانات بالا و زیر نظر فردی حرفه ای و متخصص در این زمینه انجام دهید، می توانید احتمال به وجود آمدن این عارضه را تا حد زیادی کاهش می دهید.

·         لخته شدن خون

بد نیست بدانید لختگی خون زمانی که به پوشش رگ خونی آسیب­هایی همچون بریدگی وارد شود، رخ می­دهد. در تزریق PRP از یک سوزن (با کمک دستگاه سونوگرافی) برای کاهش احتمال آسیب دیدگی در شریان­ها و وریدها استفاده می­شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد و لختگی پیش آید، پزشک می­تواند همچون درمان طبیعی لختگی خون اقدام به رفع این مشکل کند و اگر تحت نظر یک متخصص این کار را انجام دهید، جای هیچ نگرانی نیست.

·         تغییر رنگ پوست در ناحیه تحت درمان

به طور معمول پس از انجام درمان­های پی آر پی، رنگ پوست اطراف محل مورد تزریق، کبود می­شود، که این کبودی در اغلب موارد مشابه کبودی طبیعی بدن است. اما در بعضی از مراجعین کبودی­های عمیق و تیره غیرمعمول در این ناحیه رخ می­دهد که در صورت مشاهده آنها باید سریعا با پزشک تماس گرفت و اقدام به رفع مشکل به وجود آمده کرد.

به طور کلی در صورتی که هر یک از عوارض پی ار پی که بیان کردیم را پس از درمان تجربه کردید، حتما در اسرع وقت با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوان در سریع­ترین زمان ممکن آنها را برطرف کرد.

چطور می­توان از عوارض پی ار پی جلوگیری کرد؟

آیا پی آر پی ضرر دارد

پی آر پی روش درمانی ایمن و کم تهاجمی برای جلوگیری از ریزش مو یا جوان‌ سازی پوست است که عوارض خاصی دارد و ما در این مطلب به آنها اشاره کردیم، شما با مشاوره گرفتن از پزشک متخصص و انجام مراقبت های مخصوص قبل و بعد از انجام پی آر پی می­توانید از عوارض احتمالی آن جلوگیری کنید.

در صورتی که قصد دارید از این درمان استفاده کنید حتما سوالات خود را از پزشک پرسیده و سپس با آگاهی کامل اقدام به استفاده از این روش درمانی کنید. برای جلوگیری از عوارض مربوط به PRP، می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • تا پیش از انجام این روش، با پزشک خود در مورد تمام جوانب و عوارض ممکن گفتگو کنید تا اطمینان حاصل کنید که PRP برای شما مناسب است.
  • از یک فرد متخصص، ماهر و با تجربه در انجام PRP کمک بگیرید تا ریسک عوارض کاهش یابد.
  • برنامه‌ریزی دقیق پزشک از مراقبت‌های بعد PRP را رعایت کنید. این شامل استراحت، استفاده از داروهای ضد التهاب، و هر گونه فعالیت یا ورزشی که ممکن است منجر به آسیب شود، خواهد شد.
  • از عوارض متداول مانند التهاب، خونریزی، عفونت و افزایش درد مطلع شوید تا در صورت وقوع هر یک، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.
  • پس از PRP، به پیشنهاد پزشک، تغذیه سالم و استراحت کافی را رعایت کنید تا فرآیند بازسازی بهتری داشته باشد.
  • در صورت داشتن هرگونه علائم غیرطبیعی پس از PRP، به پزشک خود مراجعه کنید و به هیچ وجه خودسرانه عوارض را نادیده نگیرید.
  • همچنین، اگر دارای شرایط خاصی مانند بیماری های خونی یا عفونی هستید، حتماً با پزشک خود در مورد انجام PRP مشورت کنید تا از ایمنی و موثر بودن آن برای شما اطمینان حاصل شود.

جمع بندی

ما در این مطلب به مجموعه عوارض پی ار پی که ممکن است پس از به کار بردن این روش درمانی رخ دهند پرداختیم تا شما بتوانید در صورت مشاهده عوارض ذکر شده در سریع­ترین زمان ممکن اقدام به رفع مشکلات احتمالی نمایید. در ضمن اگر روشی مانند مزوتراپی را هم در ذهن دارید و برایتان سوال است بیشتر در رابطه با تفاوت پی آر پی و مزوتراپی بدانید، حتما به مقاله سایت تاپ ناز در این خصوص مراجعه کنید.



منبع