آیا سرما باعث کمردرد میشود؟ راه‌های درمان درد مفاصل در سرما


آیا سرما باعث کمردرد میشود؟ راه‌های درمان درد مفاصل در سرما

شاید از شکایت تعداد زیادی از افراد در مورد افزایش درد مفاصل و استخوان در سرما خبر داشته باشید. این افراد از افزایش درد خود در زمان سرما شکایت دارند. آیا سرما باعث ایجاد درد در مفاصل می‌شود؟ چگونه می‌توان از درد و آسیب به مفاصل در سرما جلوگیری کرد؟

در ابتدا باید چند باور غلط که بین عموم مردم رایج است را اصلاح کنیم. اولین باور غلط این است که در سرما این استخوان‌ها نیستند که دچار درد می‌شود، بلکه مفاصل سرما را احساس می‌کنند. مورد دوم اینکه افزایش احساس درد در زمان سرما تنها یک احساس است. زیرا احساسات تاثیر زیادی بر بدن و شدت درد دارند. در ادامه این مطلب از فست طب به بررسی اینکه آیا سرما باعث کمر درد میشود خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چرا سرما باعث درد مفاصل میشود؟

توجه داشته باشید که در اغلب موارد درد مفاصل در سرما بیماری جدی نیست. و خیلی راحت و با کمک تجهیزات پزشکی خاصی می‌توان آن را برطرف کرد. به عنوان مثال یکی از بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، فناوری UIC است. UIC از سه تکنولوژی ultrasound، Infrared و pulse clock تشکیل می‌شود. یک شرکت آلمانی به نام Zaistronic  از این تکنولوژی در کمربند پلاتینر و زانوبند زاپیامکس خود استفاده کرده است.

کمربند شرکت زایسترونیک، کمربند پلاتینر– platiner نام دارد که در تسکین درد کمر آن هم در سرما بسیار عالی عمل می‌کند. در ادامه بیشتر با کمربند پلاتینر آشنا خواهیم شد. در این قسمت به بررسی علل درد مفاصل در سرما می‌پردازیم.

۱.   تغییر در فشار بارومتریک عامل درد مفاصل

فشار بارومتریک به فشار موجود در هوای اطراف یک فضا اشاره دارد. به این فشار، فشار اتمسفر نیز می‌گویند که با تغییر دما، تمایل به تغییر دارد. با سرد شدن هوا، فشار هوا کاهش می‌یابد. کاهش فشار باعث می‌شود که بافت‌های بدن شما منبسط شوند. این انبساط ممکن است مفاصل را فشرده کند و حرکت و خم شدن آن‌ها را دردناک کند.

۲.   غلیظ شدن مایع مفصلی و درد بیشتر

آیا سرما باعث کمردرد میشود؟ راه‌های درمان درد مفاصل در سرما

همه مفاصل در بدن حاوی ماده‌ای به نام مایع سینوویال هستند. مایع سینوویال به جذب ضربه‌ها و روان کردن مفاصل کمک می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به خوبی عمل کنند. برخی از محققان معتقدند که هوای سرد باعث غلیظ شدن مایع سینوویال می‌شود، مانند تبدیل شدن آب به یخ. هنگامی که مایع غلیظ می‌شود، قادر به حرکت آزادانه در داخل مفصل نیست. در نتیجه، مفصل یخ می‌زند و درد و کاهش تحرک را به همراه دارد.

۳.   علت درد مفاصل و استخوان در سرما عدم فعالیت بدنی است

فعالیت منظم و ورزش از بهترین راه‌ها برای کاهش درد مفاصل است. با این حال با شروع فصل سرما بسیاری از مردم تمایل دارند بیشتر در داخل خانه بمانند و زمانی که هوا سرد می‌شود کمتر تحرک داشته باشند. این در حالی است که عدم فعالیت بدنی باعث ضعیف شدن عضلات و استخوان‌ها خواهد شد. با مدتی عدم فعالیت ورزشی، مفاصل سفت و عضلات تحلیل خواهند رفت. در نتیجه دردهای مفصلی کمر و زانو افزایش پیدا می‌کنند.

نکته دیگر که در اثر عدم فعالیت بدنی در سرما ایجاد می‌شود، افزایش وزن است. در این شرایط فشار بیشتری به ستون فقرات کمر و زانوها وارد شده و درد بیمار افزایش می‌یابد.

۴.   رابطه سرما با درد مفاصل و تغییرات عاطفی

روزهای سرد و شب‌های طولانی پاییز و زمستان تاثیر زیادی بر خلق و خوی افراد دارد. در مفصل سرما تعداد از افراد دچار اضطراب شده که به آن افسردگی زمستانی (winter blues) می‌گویند. برخی دیگر ممکن است در نهایت از اختلال عاطفی فصلی رنج ببرند که نوعی افسردگی بالینی است.

مطالعات نشان داده‌اند که واکنش شیمیایی بدن به اضطراب یا افسردگی ممکن است حساسیت به درد را افزایش دهد. در نتیجه، احساس افسردگی در هوای سرد درد مفاصل را تشدید می‌کند. همچنین افسردگی و ناراحتی منجر به کاهش فعالیت بدنی شده و از این رو مفاصل تضعیف خواهند شد.

راه‌های جلوگیری و درمان درد مفاصل در سرما

راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از درد مفاصل کمر و زانو در سرما وجود دارد. در ادامه چند نمونه از بهترین روش‌های درمان را معرفی خواهیم کرد.

·       استفاده از کمربند پلاتینر شرکت زایسترونیک آلمان

fastteb

کمربند پلاتینر به ۳ تکنولوژی اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پلاس مجهز است. از اثرات این سه تکنولوژی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نوع تکنولوژی مزایا و اثرات ناشی از استفاده
اولتراسوند ·        افزایش گردش خون

·        افزایش دمای سلولی در عمق بافت‌ها

·        بهبود خونرسانی در محل استفاده

·        تغذیه بافت‌ها با اکسیژن و مواد مغذی خون

·        تسکین درد

اینفرارد ·        افزایش گردش خون

·        افزایش گردش خون غنی از اکسیژن

·        تحریک سلول‌ها به ترمیم خود

·        تسکین درد

·        کمک به روند درمان و ترمیم بافت‌ها

·        ایجاد حس گرما خفیف اما لذت‌بخش

کلاک پالس ·        ایجاد ماساژ ظریف در عضلات

·        تحریک عضلات به ترمیم خود

·        ماساژ ظریف در عضلات و بافت‌ها

·        تحریک بافت‌ها به ترمیم خود

·        تقویت عضلات و مفاصل

·        کمک به درمان انواع درد مفصلی و عضلانی

در این حالت باید بگوییم که کمربند پلاتینر روشی عالی برای درمان انواع مشکلات مفصلی، عضلانی و بافتی در کمر است. از طرفی دیگر زانوبند زاپیامکس که تکنولوژی uic را دارد، انتخابی عالی برای انواع مشکلات زانو است. برای خرید زانوبند زاپیامکس اصل آلمان به فروشگاه فست طب مراجعه کنید.

·       گرم نگه داشتن بدن برای کاهش نفوذ سرما

در روزهای سرد با پوشیدن لباس‌های مناسب بدن خود را گرم نگه دارید. پوشیدن لباس‌های پشمی و نسبتا ضخیم به گرم نگه داشتن بدن کمک خواهند کرد. در همین راستا سعی کنید هنگام بیرون رفتن از خانه لباس مناسب به تن کنید. همچنین بهتر است فضا و هوای خانه را با وسایل گرمایشی خیلی گرم نکنید و با لباس پوشیدن به جنگ با سرما بروید.

·       غذاهای گرم و مقوی مصرف کنید

یکی دیگر از راهکارهای تقویت بدن در زمان سرما، مصرف غذاهای گرم و مقوی است. غذاهایی مانند آش، سوپ، پروتئین و مواد غذایی با طبع گرم به تقویت بدن و گرم شدن شما کمک خواهند کرد. همچنین مصرف مواد غذایی مانند عسل، شیره انگور و خرما را سرما بسیار لذت‌بخش است.

·       روحیه خود را در سرما حفظ کنید

برای جلوگیری از افسردگی زمستانی و در نتیجه آن کم تحرکی و افزایش آسیب‌پذیری، فعالیت‌های خاصی را انجام دهید. برگزاری جشن، دورهمی، بازی و پیاده‌روی در باران و برف حس و حال خوبی را ایجاد خواهد کرد. سعی کنید از فضای غم و ناراحتی و افسردگی خود را دور کنید.

با ماندن در خانه نکات زیر را رعایت کنید

اگر به دلایل مختلف مجبور هستند در فصل سرما در خانه بمانید، نکات زیر را برای جلوگیری از تضعیف عضلات و مفاصل خود انجام دهید:

  • حرکت کنید.
  • لباس گرم بپوشید و در جای گرم بخوابید.
  • آب و هوای خانه را کنترل کنید.
  • پای برهنه راه نروید.
  • هیدراته بمانید.

با این راهکارها از بروز درد در اثر سرما جلوگیری خواهید کرد. زیرا در اغلب موارد علت درد مفاصل و استخوان در سرما نوع رفتار و عادت‌های ما است. با تغییر سبک زندگی و رعایت نکاتی خاص از درد بیشتر و آسیب به خود جلوگیری خواهید کرد.



منبع