فواید سنجد برای ویروس ها، سرماخوردگی، آلرژی و آنفولانزا


سنجد یک داروی باستانی است که به دلیل خواص ضد ویروسی و توانایی آن در ارائه حمایت ایمنی از بدن شما شناخته شده است.

اما آیا این ادعاها حقیقتی دارد؟ ما به مزایا و معایب این گیاه شناخته شده و راه های آسان برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه خود می پردازیم. گیاهان کمی برای حمایت از سیستم ایمنی وجود دارد که به اندازه سنجد مورد توجه قرار گرفته یا به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

سنجد به Sambucus nigra اطلاق می شود که با نام اقاقی اروپایی یا سیاه پوست نیز شناخته می شود، درختی زیبا بومی اروپا. خوشبختانه، این درخت ارزشمند در آب و هوای سراسر جهان رشد می کند.

با این دستور العمل های آسان گل کلم، سبزیجات فوق العاده قدرتمند را به هر وعده غذایی اضافه کنید.
اینجا را کلیک کنید تا نسخه رایگان خود را از راهنمای دستور العمل گل کلم ما دریافت کنید!

این توت با رنگ عمیق از زمان مصریان باستان برای پزشکی استفاده می شده است. امروزه، شهرت شفابخش قدرتمند آن در سراسر جهان مشهور است. رایج ترین استفاده از سنجد به عنوان یک درمان خانگی ضد ویروسی برای علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و به عنوان یک تونیک عمومی تقویت کننده سیستم ایمنی است.

توت‌های تارت به صورت دسته‌های بزرگ رشد می‌کنند و باید قبل از مصرف بی‌خطر آن‌ها پخته شوند (توت‌ها، برگ‌ها و پوست خام سمی هستند). سنجد شربت خوشمزه، آب میوه، چای، مربا و حتی شراب سنجد درست می کند.

آلدربری هم به عنوان دارو و هم به عنوان دارونما استفاده می شود. بنابراین، باید آن را بگیرید؟ بیایید به مزایا و معایب مبتنی بر شواهد نگاه کنیم.


فواید الدربری چیست؟

آنتی اکسیدان بالا

سنجد سرشار از مواد مغذی است. همانطور که رنگدانه عمیق آنها نشان می دهد، سنجد سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. آنها به خصوص در فلاونول های کوئرستین، کامپفرول و ایزورامنتین بالا هستند.

کورستین می تواند به کاهش التهاب و علائم آلرژی، مبارزه با سرطان، محافظت در برابر اختلالات مغزی دژنراتیو و کاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا) از جمله مزایای چشمگیر دیگر کمک کند.

Kaempferol دارای خواص ضد میکروبی، ضد سرطانی، ضد التهابی و محافظت کننده عصبی است. این به جلوگیری از چسبندگی سلولی و حفظ یکپارچگی سد کمک می کند، که هر دو برای مقاومت در برابر عفونت بسیار مهم هستند. (1)

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را بهبود می بخشد

سنجد شواهد زیادی برای کاهش علائم عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفولانزا دارد.

یک مطالعه نشان داد که شربت سنجد به مبتلایان به آنفولانزا کمک می‌کند ظرف دو تا چهار روز بهبودی خود را آغاز کنند. بدون سنجد، بهبودی هفت تا هشت روز طول کشید. مطالعه دیگری بهبود چشمگیر علائم را تنها در 24 ساعت نشان داد! برخی از منابع معتبر، سنجد را هم تراز با تامیفلو برای رفع علائم سرماخوردگی و آنفولانزا می دانند. برای کسانی که سنجد را برای سرماخوردگی خود مصرف می کنند، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خیلی سریع تر بهبود یابند و علائم خفیف تری را تجربه کنند. (2، 3، 4، 5)

از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند

جای تعجب نیست که سنجد از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند. تحقیقات نشان داده است که سنجد با افزایش تعداد گلبول های سفید از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. می تواند به مبارزه با باکتری های مضر کمک کند و با تکثیر ویروسی تداخل کند و همچنین در برابر مشکلات تنفسی مانند سینوزیت و برونشیت موثر است. علاوه بر این اثرات ضد ویروسی، سنجد می تواند با کاهش شروع و ارتقاء رشد سلول های سرطانی به مبارزه با سرطان کمک کند. (6، 7، 8)

ایمنی

هزاران سال است که سنجد برای فواید دارویی آن به طور ایمن استفاده می شود. FDA همچنین آن را به طور کلی ایمن (GRAS) در نظر گرفته است.

زمانی که سنجد به درستی آماده شود، سابقه ایمنی فوق العاده ای دارد. در حالی که مصرف روزانه آن به اندازه کافی ایمن و ملایم است، شواهدی برای حمایت از مکمل روزانه اقاقی محدود است. قوی ترین شواهد از مصرف سنجد در اولین نشانه بیماری حمایت می کند.


خطرات الدربری چیست؟

سنجد باید پخته شود تا با خیال راحت مصرف شود. توت ها حاوی گلیکوزیدهای سیانوژنیک هستند که هیدروژن سیانید را در روده تشکیل می دهند. بدون پختن، سنجد می تواند باعث ناراحتی معده و در موارد شدید، احتمالاً مسمومیت با سیانید شود. گرمای پخت و پز باعث تبخیر این ترکیبات می شود و مصرف سنجد را بی خطر می کند. (9)

در برخی از افراد با سیستم ایمنی بیش فعال، سنجد ممکن است علائم را تشدید کند. توانایی آن در حمایت و تحریک سیستم ایمنی می تواند برای یک سیستم ایمنی که قبلا بیش فعال است مشکل ساز باشد. اگر یک اختلال خودایمنی یا یک بیماری التهابی دارید، توصیه می کنیم قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید و تا زمانی که متوجه واکنش خود نسبت به آن شوید، با احتیاط از آن استفاده کنید.

اگر یک بیماری خودایمنی دارید، ممکن است این مقاله برای شما مفید باشد: 5 مکمل برتر برای بیماری خودایمنی و آنچه باید از آن اجتناب کنید.


نحوه استفاده از سنجد

سنجد به طرز شگفت انگیزی همه کاره است. راه های خوشمزه زیادی برای گنجاندن این توت ها در برنامه روزانه خود وجود دارد. برخی از این راه‌ها را در نظر بگیرید تا کمی بیشتر سنجد در زندگی خود داشته باشید:

  • چای: سنجد یک چای فوق العاده و آرامش بخش است و درست کردن آن بسیار آسان است. ابتدایی ترین برداشت فقط آب، توت خشک و کمی عسل خام است (اختیاری). برای چیزی گرم تر، ما عاشق این دستور غذا هستیم!
  • مربا: مانند هر توت دیگری، سنجد مربا یا ژله خوشمزه ای درست می کند. بهترین بخش این است که این یکی واقعا برای شما خوب است. ما این دستور غذا را توصیه می کنیم – جایزه، بدون شکر است و دانه های چیا دارد.
  • شربت: این احتمالاً محبوب ترین راه برای مصرف سنجد است. همچنین اگر شربت تجاری بخرید یکی از گران ترین هاست. ساختن خودتان آسان و بسیار مقرون به صرفه است. با این دستور العمل ساده و موثر آن را امتحان کنید.

هنگام جلوگیری از بیماری، سنجد باید در اولین نشانه بیماری مصرف شود. می توان آن را چندین بار در روز برای مدت کوتاهی مصرف کرد تا زمانی که علائم شروع به بهبود کنند.


خط پایین

سنجد یک درمان طبیعی موثر با فعالیت ضد ویروسی قوی، به ویژه برای کوتاه کردن مدت سرماخوردگی و آنفولانزا است. ایمن و ملایم است و آن را به انتخابی عالی برای حمایت از سیستم ایمنی تبدیل می‌کند و به راحتی در خانه به روش‌های مختلف و خوشمزه آماده می‌شود.

این را در ادامه بخوانید: گون، گیاه شفابخش باستانی که علم مدرن به آن رسیده است





منبع