عملکرد رژیم کتوژنیک برای موفقیت شما ضروری است. این را بخوانید تا بدانید چرا

رژیم کتوژنیک در شیراز در این نوع از رژیم کتوژنیک علاوه بر کاهش درصد کربوهیدرات میزان کالری دریافتی روزانه فقط به حدود 800 کالری میرسد، البته نیازی نیست که در این رژیم هر روز هفته را رژیم خیلی کم کالری داشته باشید و میتوانید فقط از این رژیم برای دو روز در هفته استفاده کنید و پنج روز دیگر کتوژنیک معمول را بر اساس مقدار کالری مورد نیاز بدن خود رعایت نمایید. سهراب، یکی از عللی که باعث اقبال عمومی بالا نسبت به این نوع رژیم شده است را عدم وجود کالری شماری برشمرد که در آن اجباری نیست کالری مورد مصرف فرد دائماً شمارش شود. یکی دیگر از مهم ترین اشتباهات رژیم کتوژنیک که اکثر افراد از آن ناآگاه هستند و باعث استپ وزن در کتو می شود زیاده روی در مصرف پروتئین ها است.

در صورتی که روزانه بیش از 20 الی 30 گرم کربوهیدرات استفاده کنید، در واقع اصول رژیم کتوژنیک را زیر پا گذاشته اید و بدن شما وارد فاز کتوز نمی شود؛ چرا که اصلی ترین قانون رژیم کتوژنیک برای لاغری کاهش مصرف کربوهیدرات است. پس از ورود به فاز کتوز اگر مصرف چربی ها کنترل نشود، بدن برای سوخت و ساز از چربی غذاها استفاده می کند نه از چربی های ذخیره شده. رژیم کتوژنیک در صورتی موفق می شود که با روزه متناوب همراه باشد؛ در غیر این صورت پس از مدتی دچار استپ وزنی می شوید. این عارضه جانبی رژیم معمولاً پس از ۳ تا ۴ هفته از بین میرود.

سهراب، عدم تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن و افزایش خطر بروز کمبود آنها را مهمترین عارضه رژیمهای کتوژنیک عنوان کرد. وی، آنفلوانزا و راشهای پوستی خیلی شدید را از دیگر عوارض رژیمهای کتوژنیک عنوان کرد و گفت: رژیم کتوژنیک برای افرادی که میتوانند با سایر رژیمهای معمولی لاغر شوند توصیه نمیشود. رژیم کتو در حالت صحیح شامل بسیاری از سبزیجات و پروتئین های حیوانی لاغر کننده است؛ به عبارت سادهتر، بهانه ای برای خوردن کره و بیکن نیست! این نتیجه سازگاری بدن با حالت کم کربوهیدرات است. ایدهی آن، این است که با خوردن چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کمتر، بدن به حالت کتوز، یا وضعیت متابولیک میرود که در آن اجسام کتونی (مولکولهای شبیه به چربی) به جای گلوکز به سوخت اصلی تبدیل میشوند.

دریافت کالری از 75 درصد چربی ،20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات بدن را وادار می کند تا به وضعیت متابولیکی به نام کتوز وارد شود که در آن چربی ها برای انرژی سوزانده می شود. کتورژیم، برای مبتلایان به دیابت مخصوصا نوع ۱، میتواند یک وضعیت خطرناک به نام کتواسیدوز را ایجاد کند. کتواسیدوز اغلب در افراد مبتلا به دیابت نوع یک رخ میدهد، زیرا آنها انسولین (به عنوان هورمونی که از تولید بیش از حد کتونها جلوگیری میکند) تولید نمیکنند. وی کتوزیس را یک فرآیند طبیعی متابولیک در بدن عنوان کرد که در این فرایند به جای کربوهیدارت و گلوکز برای تأمین انرژی چربیهای اشباع شده و ذخیره شده در اجزای بدن سوزانده میشود. وی با اشاره به اینکه در این رژیم تولید کتون بادیها در بدن باعث سرکوب کردن و کنترل اشتها میشود گفت: این موضوع باعث میشود فرد کمتر احساس گرسنگی کند که یکی از دلایل مهم علاقه افراد به این رژیم است.

᠎Th᠎is po st h as  been g​en erated with G​SA Content G en​er​ator D᠎em᠎oversion᠎!

علاوه بر این جویدن آدامس بدون قند، باعث کاهش مصرف میان وعده های غیرضروری می شود. برای کاهش بار رژیم کتوژنیک بر روی کلیهها سعی کنید به میزان کافی آب مصرف کنید و در صورتی که مکملهای حاوی سیترات مثل کلسیم سیترات مصرف میکنید و یا مشکل کلیوی و فشار خون دارید با پزشک و متخصص تغذیه خود حتما در میان بگذارید. در اثر کتورژیم شما وزن خود را کاهش میدهید، اما این کاهش وزن ممکن است بر اثر از دست دادن ماهیچه هایتان باشد! هنگامی که شما از رژیم کتوژنیک خارج میشوید ممکن است؛ دوباره به وزن سایق خود برگردید و حتی ممکن است چربی بیشتری در بدنتان تجمع پیدا کند به دلیل اینکه مقداری از وزنی که از دست داده اید مربوط به حجم عضله هایتان بوده است و این روند تأثیرات مضری بر میزان متابولیک شما در طولانی مدت می گذارد.

رژیمهای کم کربوهیدرات و پرچرب ممکن است به ورزشکاران استقامتی کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند، اما ورزشکاران تیمی و سرعتی ممکن است شاهد کاهش عملکرد خود باشند. پزشکان می گویند رژیم های غذایی پرچرب ممکن است سطح کلسترول را بالا ببرد و برخی از مطالعات نشان میدهد که آنها باعث افزایش خطر دیابت میشوند. همچنین بیماری های دیگری مانند اختلالات تیروئید، بیماری های التهابی و یبوست نیز می توانند باعث توقف کاهش وزن در طول رژیم کتوژنیک شوند. از سایر مزایای رژیم کتو می توان به افزایش سوخت چربی حین ورزش اشاره کرد. کتوزیس یک فرایند متابولیکی است که در آن بدن به جای کربوهیدرات از چربی برای سوخت استفاده میکند. اما افراد دیابتی برای پیشگیری از این اتفاق، باید از رژیم کتوژنیک چرخهای استفاده کنند.

واقعا رژیم کتوژنیک چیست؟ برای اینکه بدن شما وارد فاز کتوزیس شود نیاز است که بین 2 الی 4 هفته به اصول اولیه کتوژنیک پایبند باشید و در صورتی که شیطنت کنید و تقلب کوچکی هم داشته باشد؛ وارد این فاز نمی شوید و دچار استپ وزن در رژیم کتو می شوید. بسیاری از خوراکی ها و مواد غذایی که ما در طول روز مصرف می کنیم ممکن است چند ساعت بعد فراموش کنیم و همان علتی بر استپ وزنی در کتو باشد؛ به خصوص اگر عادت به ریزه خواری و خوردن تنقلات داشته باشید. با ما در این سری از مقالات سیرا همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم. به استپ وزنی در طول رژیم غذایی، پلاتو شدن رژیم هم گفته می شود، این اتفاق زمانی می افتد که با وجود رعایت اصول رژیم، روند کاهش وزن متوقف می شود، این اتفاق ممکن است در طول انواع رژیم غذایی اتفاق بیفتد اما ما به طور خاص قصد داریم در ادامه درباره علت استپ وزن در رژیم کتو صحبت کنیم.

این اتفاق وقتی میافتد که بدن بیش از حد بسیاری از کتون ها را نگه میدارد و خون خیلی اسیدی میشود، که این روند به کبد، کلیه ها و مغز آسیب میرساند و اگر به آن رسیدگی نشود موجب مرگ میشود. مقدار زیادی سبزیجات کم کربوهیدرات بخورید و از مصرف بیش از حد غذاهایی با کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی، حبوبات، شکر و غلات خودداری کنید. یکی از مهم ترین دلایل استپ وزن در کتو، مصرف بیش از حد مجاز کربوهیدرات ها است. رژیم کتوژنیک یکی از جدیدترین و البته شناخته شده ترین نوع رژیم های لاغری است. یک علت استپ وزن در رژیم کتو مصرف نوشیدنی های الکل دار در طول رژیم است و نوشیدن مشروبات الکل دار شما را از هدفتان برای لاغری دورتر و دورتر می کند.

برخی از آشامیدنیهای شیرین عبارتند از: آبمیوه، شربت، نوشابه، چای شیرین، قهوه شیرین، شکلات گرم و الکل. در حقیقت پیروی از این رژیم برای طولانی مدت می تواند عوارض جانبی بسیار ناخوشایندی را ایجاد کند. یکی دیگر از اشتباهات رژیم کتوژنیک که اکثر افراد به آن مرتکب می شوند عدم مصرف سبزیجات است. آمینواسید کتوژنیک (انگلیسی: Ketogenic amino acid) آمینواسیدی است که میتواند مستقیماً به استیل-کوآ تجزیه شود که پیشمادهٔ اجسام کتونی و میلین است، بهویژه در ابتدای کودکی، هنگامی که مغز در حال رشد، به میزان بالایی میلین نیاز دارد. به گفته این متخصص تغذیه، افرادی که چند ماه از رژیم کتوژنیک پیروی میکنند دچار یبوست شدید میشوند که نیاز به اقدامات درمانی برای بازگشت فلور طبیعی روده دارند.  Post was created by G SA Content G en​er ator D emoversi on!

افرادی که سابقه اختلال در خوردن غذا دارند، مانند پرخوری یا میل نداشتن به غذا با رفتن به سمت یک رژیم غذایی سخت که باعث حذف گروه های غذایی می شود ممکن است مشکلات آنها عود کند. همانطور که ذکر کردم، رژیم کتوژنیک در طولانی مدت باعث از بین رفتن و تحلیل عضلات بدن میشود. این متخصص تغذیه با بیان اینکه در رژیم کتوژنیک بسیاری از انواع مواد غذایی از برنامه غذایی حذف میشوند، گفت: در این رژیم مصرف انواع قندهای ساده، شکر، گروه نان و غلات، لبنیات به جز پنیر، انواع میوهها، سبزیهای نشاستهای مثل سیب زمینی و هویج و سسهای قرمز مجاز نیست. به گفته وی، فرد در این رژیم مجاز است از انواع روغنها ترجیحاً روغنهای سالمتر، گوشتها و تخم مرغ، انواع مغزبه میزان محدود و سبزیهای برگ سبز به مقدار محدود استفاده کند.

استفاده کنید و مصرف شیرین کننده های مصنوعی بسیار مضر است. به عبارت دیگر در این رژیم مصرف کربوهیدرات بسیار محدود شده و چربی افزایش مییابد تا بدن به جای قند از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. محققان دانشگاه دوک متوجه شدهاند که زنان مبتلا به این سندرم که از رژیم کتوژنیک استفاده میکنند، سطح انسولین و تستسترون بهتری نسبت به بقیه دارند و همچنین در کنترل وزن خود بهتر هستند. متاسفانه اکثر مواد غذایی ناسالم، کربوهیدرات کم و در عوض چربی بالایی دارند و بسیاری از افراد تنها معیارشان برای انتخاب مواد غذایی مناسب برای رژیم کتوژنیک همین دو مورد است و از این نوع مواد غذایی ناسالم مصرف می کنند که کاملا اشتباه است و باید در انتخاب مواد غذایی خود دقت بیشتر داشته باشید و مصرف مواد مغذی را فراموش نکنید.

شکر و موادی قندی و شیرینیجات کربوهیدرات دارند و بهتر است که مصرفشان در کتوژنیک محدود شود. بدون این غذاها، افرادی که رژیم دارند میتوانند فیبر، ویتامینها، مواد معدنی خاص و مواد شیمیایی گیاهی را که فقط در این غذاها وجود دارند، از دست بدهند که تأثیرات قابل توجهی بر سلامت انسان در دراز مدت دارد، مانند تحلیل استخوان و افزایش خطر بیماریهای مزمن. این مقاله برای افرادی مفید است ؟ کتوز در واقع میتواند برای افرادی که مشکل قند خون دارند، مفید باشد، امابه شرطی که مرتبا سطح گلوکز خود را چند بار در روز بررسی کنید. در رژيم هاي کتوژنيک نسبت چربي مصرفي روزانه به پروتئين و کربوهيدرات مصرفي روزانه از نظر وزني ۴ به ۱ توصيه شده است به اين معني که شما در اين رژيم ها بايد روزانه چهار برابر وزن مخلوط پروتئين و قندي که در طول روز مي خوريد چربي وارد بدن خود کنيد.

This c ontent was w ritten ᠎with t he help ​of GSA Content᠎ Gener ator DEMO!

این رژیم غذایی معتقد است که تعادل این مواد غذایی میتواند سطح قند خون، هورمونها و التهابات را کنترل کند و سلامت عمومی بدن را بهبود بخشد. به دلیل اینکه آدامس های بدون قند حاوی اریتریتول و یا استویا هستند، باعث کاهش ولع شما به خوردن غذاهای شیرین می شود. عملکرد رژیم کتوژنیک برخلاف اکثر رژیم های لاغری برای کاهش وزن این است که به جای کاهش مصرف کالری، منبع سوخت بدن را از قند به چربی تغییر می دهد که به این فرایند کتوزیس گفته می شود. هر گونه تقلب کوچکی در هر نوع رژیم لاغری باعث می شود که از هدف اصلی خود دور شوید.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با لواشک در رژیم کتوژنیک وب سایت خود باشید.