۷ علامت هشدار دهنده روده ناسالم


همانطور که تحقیقات در مورد میکروبیوم روده همچنان در حال رشد است، دانشمندان در حال کشف نقش های گسترده ای هستند که باکتری های روده شما در بدن شما ایفا می کنند. همه چیز، از جمله تولید انرژی، متابولیسم، خواب و سلامت شناختی، تحت تأثیر این میکروارگانیسم‌های کوچکی هستند که در روده شما زندگی می‌کنند. یک میکروبیوم روده سالم و متعادل برای بدن، هورمون ها و خلق و خوی سالم لازم است.

با این حال، زمانی که باکتری‌های روده شما نامتعادل می‌شوند (وضعیتی که به نام دیسبیوز شناخته می‌شود)، اثرات آن می‌تواند در بدن شما گسترده شود. چیزهای جالب زیادی وجود دارد که بر میکروبیوم روده شما تأثیر می گذارد که می خواهم در این مقاله به اشتراک بگذارم – و این که چگونه بر وزن شما تأثیر می گذارد.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • علائم کلیدی عدم تعادل باکتری های روده
  • چگونه یک روده سالم برای کاهش وزن بسیار مهم است
  • چرا اختلال در سلامت روده برای عملکرد شناختی مخرب است؟
  • چگونه میکروبیوتای شما می تواند با هورمون ها، انتقال دهنده های عصبی و پیام رسان های التهابی شما را مختل کند
  • سه مرحله حیاتی که باید برای کنترل سلامت روده خود انجام دهید
  • موثرترین پروتکل برای بازیابی تعادل باکتری های روده

علائمی که نشان می دهد سلامت روده شما ممکن است در رنج باشد

#۱ افزایش وزن

باکتری های روده شما ممکن است کلید کاهش وزن پایدار باشد.

در واقع، چندین خط استدلال، میکروبیوم سالم روده را با متابولیسم سالم مرتبط می کند.

به عنوان مثال، در حالی که رویکردهای مختلف زیادی برای کاهش چاقی وجود دارد، یک چیز مشترک بسیاری از افراد، تغییر در تعادل باکتری های روده است.

علاوه بر این، به خوبی درک شده است که میکروبیوم روده شما بر متابولیسم مواد مغذی تأثیر می گذارد و می تواند بر مصرف انرژی تأثیر بگذارد، که دو عامل کلیدی در حفظ وزن هستند.

و در نهایت، مطالعات نشان داده اند که مکمل پروبیوتیک ها (که به تعادل باکتری های روده شما کمک می کند) می تواند ترشح هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را تغییر دهد که از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری می کند.[۱][۲].

# ۲ میل به شکر

اگر متوجه افزایش شدید میل به شکر شده اید، ممکن است این باکتری های روده شما هستند که انگیزه هایی را برای خوردن شیرینی و شیرینی به شما ارسال می کنند.

باکتری های روده، درست مانند شما، از مواد مغذی خاصی رشد می کنند. در حالی که باکتری‌های مفید روی فیبری که خودتان تغذیه می‌کنید کار می‌کنند، بسیاری از گونه‌های باکتری‌های مضر مانند کاندیدا با خوردن شکر رشد کرده و تولید مثل می‌کنند.

باکتری‌های روده شما می‌توانند از طریق مکانیسم‌های متفاوتی میل به قند را نشان دهند[۳]:

  • آنها می توانند بر مسیرهای پاداش و سیری در مغز شما تأثیر بگذارند
  • آنها می توانند خلق و خوی شما را تغییر دهند
  • آنها می توانند گیرنده های چشایی شما را تغییر دهند
  • آنها می توانند عصب واگ شما را که مسئول مدیریت استرس است (استرس زیاد مساوی است با خودکنترلی کم) ربوده باشند.
  • آنها پیام رسان های شیمیایی می فرستند که شما را به قند و کربوهیدرات میل می کند

#۳ کم انرژی

یکی از نقش هایی که باکتری های روده شما ایفا می کنند، کمک به فرآیند گوارش است. هنگامی که در تعادل هستند، میکروبیوتای شما به استخراج و تجزیه آنها کمک می کند تا به راحتی برای جذب در دسترس باشند. این فرآیند برای تبدیل غذایی که می خورید به انرژی قابل دوام برای بدن شما حیاتی است[۴].

با این حال، وقتی میکروبیوم شما از تعادل خارج می شود، انرژی غذای شما کمتر در دسترس است و این ممکن است به خستگی و کم انرژی تبدیل شود.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که ارتباط قوی بین سندرم خستگی مزمن و دیسبیوز وجود دارد[۵].

و اگر تمام مواد غذایی سالم و ارگانیکی را که می خورید تجزیه و جذب نکنید، مواد مغذی بیشتری میل خواهید کرد تا زمانی که به نیاز خود برسید. این یک دلیل اساسی اساسی برای افزایش وزن است.

#۴ خواب ضعیف

تحقیقات نشان می دهد که خواب ضعیف شبانه می تواند بر تعادل میکروبیوم روده شما تأثیر بگذارد. جالب توجه است، همچنین به نظر می رسد که عدم تعادل در میکروبیوم روده شما می تواند شما را برای خواب آشفته آماده کند.[۶].

با توجه به نقش میکروبیوتای شما در متابولیسم اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها در روده، هنگامی که در میکروبیوم شما عدم تعادل وجود دارد، انتقال‌دهنده‌های عصبی که مغز شما برای خواب مناسب نیاز دارد، ممکن است به درستی سنتز نشوند.

در یک مدل حیوانی، انتقال دهنده عصبی سروتونین به طور قابل توجهی در موش های مبتلا به دیس بیوز کاهش یافت. سروتونین پیش ساز هورمون خواب ملاتونین است که توضیح می دهد که چرا موش ها رفتارهای بد خوابی از خود نشان می دهند.[۷]. شما باید سطح ملاتونین کافی داشته باشید تا بتوانید خوابی مناسب، آرام و ترمیمی داشته باشید.

شماره ۵ مشکلات گوارشی

یکی از بارزترین نشانه هایی که نشان می دهد باکتری های روده شما از تعادل خارج شده اند، شروع مشکلات گوارشی است. با توجه به نقش ضروری که باکتری های روده شما در سیستم گوارش شما بازی می کنند، زمانی که میکروبیوم شما از تعادل خارج می شود، اغلب احساس گوارش خواهید کرد.

بسته به باکتری خاص و تمایل شما به اسهال یا یبوست، ممکن است طیف وسیعی از علائم مانند گاز، نفخ، اسهال یا یبوست را تجربه کنید.[۸][۹][۱۰]در مورد IBS (سندرم روده تحریک پذیر)، ممکن است هم یبوست و هم اسهال را تجربه کنید. خبر خوب این است که از آنجایی که IBS با ایمنی روده مرتبط است، محققان پیشنهاد می کنند که متعادل کردن میکروبیوم ممکن است موثرترین راه برای حمایت از این بیماری باشد.[۱۱].*

شماره ۶ مشکلات خلقی

به دلیل شبکه گسترده ارتباطی بین روده و مغز، عملکرد مغز شما اغلب زمانی که سلامت روده شما مختل می شود دچار مشکل می شود. تحقیقات نشان می دهد که دیس بیوز و التهاب در روده شما ممکن است با چندین بیماری روانی از جمله اضطراب و افسردگی مرتبط باشد.[۱۲].*

از بدو تولد، میکروبیوم شما نقش مهمی در برنامه ریزی واکنش استرس شما و چیزی به نام محور HPA شما (هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال) بازی می کند. محور HPA شما در پاسخ به استرس شما نقش دارد و بی نظمی در این سیستم می تواند منجر به احساس افسردگی و اضطراب شود.[۱۳][۱۴].

در واقع، نقش میکروبیوم روده شما در سلامت روان به قدری قوی است که بسیاری از محققان جامعه سلامت روانی را ترغیب می کنند تا در هنگام رسیدگی به اختلالات روانی، ماهیت ضروری یک روده سالم را بپذیرند.[۱۵].

شماره ۷ اختلال در عملکرد شناختی

اختلال در سلامت شناختی راه دیگری است که ارتباط روده و مغز نشان می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که میکروبیوتای شما در التهاب عصبی (التهاب مغز) به دلیل ارتباط بین روده و مغز شما نقش دارد. در حالی که التهاب عصبی به عنوان یک عامل کمک کننده برای بیماری های عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون نشان داده شده است، موارد کمتر شدید اختلال عملکرد شناختی نیز ممکن است ناشی از دیس بیوز باشد.[۱۶][۱۷].

به طور خاص، مطالعات بالینی و حیوانی ارتباط قوی بین باکتری های روده نامتعادل و مشکل در حافظه، یادگیری و تمرکز پیدا کرده اند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که مکمل پروبیوتیک ها ممکن است این علائم را کاهش دهد زیرا میکروبیوم روده خود را دوباره متعادل می کند.[۱۸][۱۹].

مراحل کلیدی برای حمایت از سلامت روده

اگر هر یک یا همه علائم بالا از عدم تعادل روده در مورد شما صدق می کند، زمان آن رسیده است که سلامت روده را تنظیم مجدد کنید.

بنابراین، چگونه آن را انجام می دهید؟ سه جنبه حیاتی تنظیم مجدد روده شامل تغذیه، سم زدایی و کاهش استرس است.

#۱ تغذیه

رژیم غذایی نامناسب یکی از بزرگترین عوامل ایجاد دیس بیوزیس است. باکتری های روده شما از غذایی که می خورید تغذیه می کنند. اگر غذای سالم می خورید، باکتری های سالم روده رشد می کنند. اگر غذای ناسالم می خورید، باکتری های ناسالم رشد می کنند[۳].

متأسفانه، هنگامی که باکتری های ناسالم در روده شما پیشرو می شوند، می تواند منجر به هوس خوردن غذای ناسالم شود که چرخه بی پایان رشد باکتری های ناسالم و ناسالم را آغاز می کند.

به همین دلیل است که پاکسازی رژیم غذایی و حذف غذاهای بی کیفیت و التهاب زا مانند شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده و پروتئین حیوانی با کیفیت پایین برای ایجاد تعادل در میکروبیوم شما بسیار مهم است.

سم زدایی شماره ۲

سموم زیست محیطی مانند فلزات سنگین و آفت کش ها در همه جا در هوا، غذا و آب ما وجود دارند. حتی اگر فقط با کیفیت ترین غذا و خالص ترین آب مصرف کنید، این مواد شیمیایی هنوز از طریق محیط به بدن شما راه پیدا می کنند. به همین دلیل است که من همیشه توصیه می کنم که سم زدایی بخشی از روال سلامتی منظم شما باشد.

وقتی صحبت از باکتری‌های روده به میان می‌آید، تحقیقات نشان می‌دهد که فلزات سنگین و آفت‌کش‌ها می‌توانند باعث ایجاد اختلال در تعادل باکتریایی شما شوند و منجر به دیس‌بیوزیس شوند.[۲۰][۲۱]. به عنوان مثال، یک علف کش گلایفوسیت که روی غیر ارگانیک ترین غذا قرار دارد، باکتری های سالم روده را مختل کرده و از بین می برد.

علاوه بر این، بسیاری از فلزات سمی به طور غیرمستقیم با کاهش تولید انرژی در هضم دخالت می کنند که مقدار زیادی از آن برای هضم و جذب مواد مغذی مورد نیاز است.

با حمایت از مسیرهای سم زدایی خود، ضمن حمایت از عملکرد کبد، این تهدیدات بالقوه برای سلامت روده خود را از بین خواهید برد.

#۳ تسکین استرس

جالب اینجاست که استرس نقش مهمی در تعادل میکروبیوتای روده شما دارد. با توجه به محور روده-مغز، زمانی که باکتری روده ما خاموش است، می توانیم استرس، اضطراب و افسردگی بیشتری را احساس کنیم. اما این بزرگراه یک خیابان دو طرفه است و وقتی استرس یا عدم تعادل عاطفی بیشتری را احساس می کنیم، می تواند از طریق تغییر مواد شیمیایی التهابی و هورمون ها منجر به استرس بیشتر در روده ما شود.[۲۲].

باکتری های روده شما مواد شیمیایی عصبی تولید می کنند که برای کمک به تنظیم خلق و خو و احساسات به مغز شما ارسال می شود. هنگامی که در تعادل هستند، این مواد شیمیایی به شما کمک می کند تا احساس آرامش و آرامش کنید. با این حال، زمانی که تعادل نداشته باشید، باکتری های روده شما ممکن است نتوانند به اندازه کافی مواد شیمیایی آرام بخش بسازند و باعث می شود بسیاری از افراد احساس استرس و اضطراب کنند.

تحقیقات نشان می دهد که حتی استرس خفیف نیز می تواند باعث عدم تعادل در باکتری های روده شما شود. این باعث ایجاد یک آبشار دیس بیوز ناشی از استرس می شود که منجر به ارسال مواد شیمیایی استرس بیشتر از طریق روده به مغز شما می شود که شما را برای استرس عاطفی بیشتری آماده می کند که سلامت روده شما را مختل می کند.[۲۳].

برای توقف چرخه، یافتن یک پروتکل کاهش استرس که برای شما کار می کند ضروری است.

برنامه تنظیم مجدد سلامت روده ۱۴ روزه شما

وقتی نوبت به ایجاد تغییرات در سلامتی شما می رسد، انجام آن به تنهایی می تواند ترسناک باشد. به همین دلیل است که من یک چالش ۱۴ روزه کاهش وزن و سم زدایی ذهن و بدن.

در طول این چالش، ما روی اهداف سلامتی مختلفی کار خواهیم کرد، از کاهش وزن، سم زدایی و انرژی، پرداختن به آسیب های عاطفی و کاهش استرس. و البته بهبود سلامت روده تنها یکی از نتایج مفید خواهد بود.

اگر بعد از سال گذشته احساس می کنید که سلامت شما نیاز به راه اندازی مجدد دارد، تنها نیستید. در واقع، پروتکل ها و پیشنهاداتی که من در این گنجانده ام چالش ۱۴ روزه کاهش وزن و سم زدایی ذهن و بدن همه از تمرین خودم برای بازگشت به تعادل پس از این یک سال استرس، چالش ها و تغییرات ناشی می شود.

من با استرس سال گذشته ۱۹ پوند وزن اضافه کردم و سپس با این ابزارها در این چالش وزنم را کم کردم.

در تلاشی برای اینکه همه چیز برای شما ساده، ساده و موثر باشد، ۳ وبینار، پرسش و پاسخ زنده، یک کتاب آشپزی، برنامه های غذایی و خیلی چیزهای دیگر را گنجانده ام تا در سفر دو هفته ای و فراتر از آن کاملاً احساس حمایت کنید. .

این چالش ۱۴ روزه به هر سه جنبه حیاتی سلامت روده می پردازد: تغذیه، سم زدایی و تکنیک های کاهش استرس.

بردن

میکروبیوم روده شما در هر سیستم بدن شما نقش دارد. وقتی این باکتری‌های کوچک روده از تعادل خارج می‌شوند، بدن شما از تعادل خارج می‌شود – هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.

از آنجایی که شواهدی مبنی بر حمایت از ماهیت حیاتی یک میکروبیوم سالم روده ادامه دارد، استراتژی‌هایی برای حمایت از سلامت روده همچنان ارائه می‌شوند. تغذیه، مدیریت استرس و سم‌زدایی سه عامل حیاتی برای برگرداندن روده به تعادل و بهترین احساس شما هستند.

اگر به دنبال راهی ایمن، موثر و کارآمد برای بازگرداندن تعادل به میکروبیوم خود هستید، از شما دعوت می کنم چالش ۱۴ روزه کاهش وزن و سم زدایی ذهن و بدن. در طول این دو هفته، انگیزه، دانش و حمایتی را دریافت خواهید کرد که برای ایجاد تغییرات پایدار در سلامتی خود به آن نیاز دارید.

*این اظهارات توسط FDA بررسی نشده است. چالش ۱۴ روزه کاهش وزن و سم زدایی ذهن و بدن برای درمان، درمان یا پیشگیری از هر بیماری طراحی نشده است. این دارو جایگزین هیچ دارویی یا روش درمانی تجویز شده توسط پزشک شما نیست.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/