۴ گام برای از بین بردن آلرژی فصلی


هر سال اتفاق می افتد. در ابتدا، هیجان بهار باعث افزایش انرژی و کمی تحریک اضافی به شما می شود. اما در عرض چند هفته، با شروع آبریزش بینی، آبریزش چشم ها و گلودرد، لذت دیدن گل های تازه به ناامیدی تبدیل می شود – و آلرژی های فصلی ممکن است شما را به حالت اولیه بازگرداند.

چرا به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن ما هر سال بر علیه ما می چرخد؟ و آیا کاری از دست ما بر می آید؟

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • علت آلرژی فصلی چیست؟
  • علائم مرتبط با آلرژی
  • چرا آلرژی یکی از علائم ضروری سمیت کبدی است؟
  • راز حمایت از کبد و مبارزه با آلرژی به طور طبیعی

آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی های فصلی (همچنین به عنوان تب یونجه شناخته می شود) بسیار شایع هستند و می توانند به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی طبیعی بسته به زمان سال – یا “فصل” ایجاد شوند.

صرف نظر از محرک، اکثر آلرژی ها از مسیر بیولوژیکی مشابهی پیروی می کنند که با سیستم ایمنی بدن شما شروع می شود و به طور کلی به این صورت است:

شما با یک ماده بی ضرر مانند گرده در تماس هستید و سیستم ایمنی بدن شما فعال می شود زیرا گرده را به عنوان یک تهدید احساس می کند. از اینجا به سلول های ایمنی به نام ماست سل ها هشدار می دهد تا علیه این «مهاجم» وارد عمل شوند و ماده شیمیایی به نام هیستامین آزاد کنند.

سپس هیستامین باعث التهاب در ناحیه آسیب دیده می شود و شروع به تولید مخاط می کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید گرده را استنشاق کنید، ممکن است خراشیدگی در گلو همراه با خلط ایجاد کنید که باعث سرفه می شود.[۱].

منبع آلرژی فصلی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما از جمله علل شایع آلرژی می توان به آن اشاره کرد[۲]:

  • بهار: معمولا درختان (مانند بلوط، سنجد، توسکا، توس، راش، صنوبر، زبان گنجشک و زیتون)
  • تابستان: علف های هرز (مانند برمودا، تیموتی، شیرینی بهاری، باغ و علف جانسون) و گیاهان (مانند خار روسی و چنار انگلیسی)
  • پاییز: ابروسیا
  • زمستان: بسته به محل زندگی یا شدت آلرژی خود، همچنان می توانید علائم آلرژی را در زمستان تجربه کنید.

علائم شایع آلرژی فصلی

شایع ترین علائم آلرژی فصلی عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • بینی گرفته
  • خارش گوش
  • شلوغی
  • خارش چشم های آبریزش
  • قطره بینی خلفی
  • خارش گلو
  • سرفه
  • خس خس سینه و تنگی نفس
  • سردرد
  • خستگی
  • بثورات پوستی

در حالی که هیستامین نقش حیاتی در محافظت از بدن شما ایفا می کند، واکنش آلرژیک اغلب ناشی از اغراق سیستم ایمنی به جای یک مکانیسم محافظتی. این سیستم ایمنی است که علائم را تولید می کند، نه گرده یا گیاهان.

چرا برخی افراد نسبت به آلرژی بیش از حد واکنش نشان می دهند در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند؟ برخی تحقیقات می‌گویند ژن‌ها ممکن است نقشی داشته باشند، اما سلامت کلی بدن، ایمنی و سیستم‌های اندام شما نیز یک عامل کلیدی است.

اتصال آلرژیک به کبد

یکی از دلایل آلرژی فصلی که اغلب نادیده گرفته می شود، کبد بیش فعال است.

اگرچه کبد ممکن است مستقیماً مسئول آلرژی‌های فصلی نباشد، اما ارتباط آن با سیستم ایمنی، آن را به یک بازیگر حیاتی در پاسخ‌های ایمنی کلی سالم تبدیل می‌کند. به هر حال، هیچ چیز در بدن شما در خلاء اتفاق نمی افتد. تخریب یک عضو می تواند منجر به فروپاشی سایر اندام ها و سیستم های بدن شود.

یکی از سخت ترین اندام های بدن برای عملکرد، کبد مسئول بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی از جمله[۳]:

  • بدن را از داروها، فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک پاک کنید
  • حذف باکتری از جریان خون
  • تبدیل آمونیاک سمی به اوره
  • تولید صفرا
  • تولید پروتئین برای پلاسمای خون
  • تولید کلسترول و پروتئین های تخصصی برای انتقال چربی ها در سراسر بدن
  • گلوکز را تبدیل کنید تا آن را به عنوان گلیکوژن ذخیره کند، سپس گلیکوژن را به گلوکز تجزیه کنید
  • و خیلی بیشتر

کبد همچنین نقش مهمی در ایمنی دارد:

  • کبد سلول های ارائه دهنده آنتی ژن می سازد. این سلول‌ها تکه‌هایی (آنتی‌ژن‌ها) را حمل می‌کنند که انگار می‌خواهند بگویند “هی! آیا این یارو را می‌شناسی؟ خوب نگاه کن و نگذار بعد از آن بگذرد!”
  • برخی از کانال‌های تامین خون در کبد می‌توانند سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن را بگیرند و به سلول‌های T ارائه کنند تا برای شناسایی در سراسر بدن کپی‌هایی تهیه کنند.
  • سلول های T هپاتوسیت سلول های هدف را بیرون می کنند.

همانطور که می توانید تصور کنید، اگر به درستی با کبد خود رفتار نکنید، کبد شما به راحتی می تواند بارگذاری و سنگینی بیش از حد داشته باشد. اثر اضافه بار روی کبد یک سیستم ایمنی استرس زا است زیرا دست راست آن (کبد شما) قادر به بلند کردن وزن خود نیست.

این می تواند منجر به التهاب و ناتوانی سیستم ایمنی شما در انجام عملکردهای طبیعی خود شود – مانند محافظت از شما در برابر آلرژی های فصلی.[۴].

چگونه از کبد خود حمایت کنیم

اگر متوجه افزایش جزئی در آلرژی های فصلی شده اید، حمایت از کبد بخش مهمی از پازل است. تکنیک های زیادی وجود دارد که می توانید برای تقویت حمایت از کبد استفاده کنید، از جمله:

# ۱ خوردن یک رژیم غذایی عاشق کبد

رژیم غذایی که از کبد حمایت می کند، یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه ها برای حمایت از سلامت کبد است. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی هستند که از عملکرد کبد و فرآیندهای پایین دست حمایت می کنند.

مطمئن شوید بشقاب شما پر از اقلام رنگارنگ است تا طیف وسیعی از مواد مغذی را از غذاهای گیاهی دریافت کنید.

۵ غذای مورد علاقه برای تغذیه کبد عبارتند از:

  • جوانه کلم بروکلی
  • سیر
  • پیاز
  • زنجبیل
  • لیمو

علاوه بر این، فیبر نقش مهمی در سلامت کبد ایفا می کند، به هضم و تولید صفرا کمک می کند و از کبد در برابر بیماری هایی مانند کبد چرب و استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) محافظت می کند.[۵][۶][۷].

۲ از سموم دوری کنید

از سموم تا آنجا که می توانند بار زیادی را از کبد خارج کنند، خودداری کنید. از آنجایی که کبد محل اولیه سم زدایی بدن در هنگام مصرف سموم است، به طور مستقیم بر حجم کار کبد تأثیر می گذارد.

سموم می توانند در اشکال و اندازه های مختلف باشند، بنابراین بسیار مهم است که مراقب این ترکیبات مضر یواشکی باشید.

سموم مواد غذایی شامل افزودنی های شیمیایی مانند نگهدارنده ها، طعم دهنده های مصنوعی و شیرین کننده های مصنوعی است. مصرف بیش از حد قند یا چربی های ترانس می تواند اثرات سمی بر سلامت شما داشته باشد. در محیط شما، سموم ممکن است به شکل فلزات سنگین، آفت کش ها یا ترکیبات شیمیایی در محصولات مراقبت شخصی شما باشند. سموم سبک زندگی شامل مواد مخدر، سیگار و الکل است.

در حالی که این روزها اجتناب از تمام سموم تقریبا غیرممکن است، اطمینان از داشتن یک سبک زندگی کم سم برای کبد شما معجزه می کند.

#۳ مراقب وزن خود باشید

اضافه وزن و چاقی به دلیل اثرات متابولیکی می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت کبد داشته باشد. کبد چرب، شایع ترین بیماری کبد در ایالات متحده، نتیجه عادات سبک زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب یا ورزش نکردن و کنترل ضعیف قند خون است.

بنابراین، اگر می خواهید سلامت کبد را بهبود بخشید، حفظ وزن سالم و قند خون سالم حیاتی است[۸].

شماره ۴ مواد مغذی مورد نظر را مصرف کنید

در حالی که رژیم غذایی به تنهایی می تواند به ساخت پایه مواد مغذی مورد نیاز کبد شما برای عملکرد بهینه کمک کند، مواد مغذی هدفمند می توانند مستقیماً از سلامت کبد حمایت کرده و عملکرد کبد را به سطح بالاتری ببرند – به خصوص اگر کند باشد.

غذاها و گیاهان با مواد مغذی خاص برای سلامت کبد عبارتند از: ریشه قاصدک، خار مریم، بیدمشک، جوانه کلم بروکلی و زردچوبه. هر کدام از این غذاها نقش ویژه ای در عملکرد روان دو سیستم سم زدایی (فاز ۱ و فاز ۲) ایفا می کنند تا کبد نه تنها سموم را خنثی کند بلکه یک بار برای همیشه آنها را از بدن خارج کند.[۹][۱۰][۱۱].

پشتیبانی از کبد همه در یک

پاکسازی رژیم غذایی، دوری از سموم و حفظ وزن سالم، کمک زیادی به سلامت کبد خواهد کرد.

با این حال، مواد مغذی هدف ذکر شده در بالا نقش مهمی در توانایی کبد برای سم زدایی دارند. علاوه بر حمایت از عملکرد کلی کبد، در کار امروزی که با توهین های سمی پوشانده شده است، باید هر روز در مقابل ترکیبات مضر دفاعی کنیم.

برای همین ساختم سم زدایی روزانه.

سم زدایی روزانه این یک فرمول ساده همه در یک است که از سلامت کبد از همه جهات پشتیبانی می کند. و بهترین قسمت این است که شما مجبور نیستید شش قرص در روز مصرف کنید تا همه چیز مورد نیاز خود را بدست آورید. به همین سادگی است که ۱ قاشق چایخوری پودر سم زدایی روزانه را به آب اضافه کنید و آن را یک بار در روز بنوشید. همچنین می توانید آن را به اسموتی یا اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید.

علاوه بر غذاهای حمایت کننده از کبد مانند ریشه قاصدک، بیدمشک و خار مریم، سم زدایی روزانه حاوی ترکیبی از فیبرهای آلی است که به مبارزه با بیماری کبد و بهبود عملکرد کبد کمک می کند[۹][۱۰][۱۱].

علاوه بر این، من همچنین ترکیبی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند مورینگا، انار و انواع توت ها را برای مبارزه با استرس اکسیداتیو در کبد و غذاهای ضد التهابی مانند جوانه کلم بروکلی و زردچوبه برای حمایت از یک پاسخ التهابی سالم اضافه کردم. [۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]. این نه تنها بار سمی روی کبد را کاهش می دهد، بلکه به سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با این آلرژی های فصلی تقویت می کند.

دور

اگر متوجه شده اید که آلرژی های فصلی هر سال می آید و می رود، ممکن است بیشتر از تعداد گرده ها در دست داشته باشید. سلامت کبد نقش مهمی در نحوه عملکرد سیستم ایمنی شما ایفا می کند، و زمانی که کبد شما کند است، فشار بیشتری بر سیستم ایمنی شما وارد می کند تا کندی را جبران کند – و بالعکس.

این به این معنی است که وقتی آن چشم‌های آب‌ریزش، خارش بینی، و خشکی و گلو ظاهر می‌شوند، وقت آن است که به سیستم ایمنی و کبد خود نگاهی بیندازید تا ببینید چگونه می‌توانید با کمی TLC از آنها حمایت کنید.

سم زدایی روزانه این یک ابزار ساده و در عین حال قدرتمند برای حمایت از سلامت کبد است. نه تنها حاوی مواد مغذی است که از فرآیند سم‌زدایی حمایت می‌کنند، بلکه ترکیب فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به مبارزه با بیماری‌های کبدی کمک کند و جریان را به خوبی حفظ کند.

علاوه بر خوردن مواد مغذی هدفمند، با یک رژیم غذایی سالم از کبد و سیستم ایمنی خود حمایت کنید و همچنین مراقب مواد غذایی و سموم محیطی باشید.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/