۴ روشی که شیرین کننده های مصنوعی کبد شما را از بین می برند


بسیاری از مردم از استفاده از شکر به عنوان منبع اصلی شیرینی خود دور می شوند و دلیل بسیار خوبی دارد. مصرف بیش از حد شکر با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و چاقی مرتبط است.

خوشبختانه، تولیدکنندگان مواد غذایی در مورد جایگزینی شکر از هیچ چیز کوتاهی نکرده اند. متأسفانه، همه جایگزین های شکر به یک اندازه ساخته نمی شوند و برخی از گزینه های موجود کاملاً خطرناک هستند.

اکثر افرادی که به جایگزین های شکر تبدیل می شوند به دنبال راهی برای کاهش وزن هستند و در عین حال از شیرینی های خود اینجا و آنجا لذت می برند. به ویژه آمریکایی ها به طعم شیرین علاقه دارند زیرا تقریباً هر کالای موجود در قفسه های ما نوعی شکر اضافه دارد.

اگرچه ممکن است بتوانید با تغییر منبع شیرینی خود کالری دریافتی خود را کاهش دهید، ممکن است کبد شما هزینه آن را بپردازد.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • چگونه شیرین کننده های شیمیایی سلول های کبد شما را از بین می برند
  • تفاوت بین شیرین کننده های مصنوعی و سایر جایگزین های شکر
  • چرا کبد شما نمی تواند این سموم اضافی را تحمل کند؟
  • چگونه کبد خود را از آسیب وارده برگردانیم

شیرین کننده های مصنوعی چیست؟

بین جایگزین های شکر و شیرین کننده های مصنوعی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. اگرچه آنها زیر یک چتر قرار می گیرند، جایگزین های شکر مانند میوه راهب و استویا از گیاهان موجود در طبیعت تهیه می شوند. از طرف دیگر شیرین کننده های مصنوعی به صورت شیمیایی تولید می شوند و هیچ مبنایی در دنیای طبیعی ندارند.

ممکن است شیرین کننده های مصنوعی و شیمیایی تولید شده را در طیف وسیعی از محصولات مانند نوشابه رژیمی، بستنی و آب نبات بدون قند، و غذاهای بسته بندی شده با کربوهیدرات کم مانند میله ها و شیک ها پیدا کنید. شما همچنین می توانید نسخه های مارک دار این شیرین کننده ها را برای پخت و پز خانگی و پخت در اکثر فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید.

با محبوبیت بیشتر رژیم کتوژنیک، بسیاری از تولیدکنندگان در حال پرش به روش کم کربوهیدرات هستند. در حالی که برخی از این شرکت ها در حال فرموله کردن جایگزین های شیرین هستند که از منابع طبیعی شیرین کننده ها مانند میوه راهب و استویا استفاده می کنند، بسیاری از شرکت ها جایگزین های با کیفیت پایین تر (ارزان تر) مانند شیرین کننده های شیمیایی را انتخاب می کنند.

شیرین کننده های مصنوعی اولیه که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

آسپارتام

آسپارتام یک شیرین کننده شیمیایی رایج است که با نام های تجاری NutraSweet یا Equal یافت می شود. این شیرین کننده حدود ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است، بنابراین مقدار بسیار کمی از این شیرین کننده بسیار مفید است.

آسپارتام را می توانید در طیف وسیعی از محصولات از جمله آدامس، نوشیدنی ها، پودینگ ها، محصولات لبنی و غیره پیدا کنید.

آسه سولفام پتاسیم

آسه سولفام پتاسیم (همچنین به عنوان آس سولفام K شناخته می شود) با نام های تجاری Sunett و Sweet One فروخته می شود. این شیرین کننده شیمیایی حدود ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است و معمولاً با سایر شیرین کننده ها ترکیب می شود. در برابر حرارت پایدار است، بنابراین اغلب در محصولات پخته شده یافت می شود، اما همچنین به طور گسترده در دسرهای یخ زده، آب نبات و نوشیدنی های بدون شکر استفاده می شود.

سوکرالوز

سوکرالوز با نام تجاری Splenda فروخته می شود و حدود ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. سوکرالوز یکی دیگر از شیرین کننده های شیمیایی پایدار در گرما است که در بسیاری از محصولات بدون قند از جمله محصولات پخته شده، نوشیدنی ها، آدامس ها، ژلاتین ها و دسرهای لبنی منجمد استفاده می شود.

ممکن است سوکرالوز را در پانل مواد تشکیل دهنده خود یا اغلب تحت نام تجاری “Splenda” پیدا کنید.

نئوتام

Neotame با نام تجاری Newtame فروخته می شود و حدود ۷۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. این شیرین کننده شیمیایی اغلب به عنوان یک تقویت کننده طعم در طیف وسیعی از محصولات غذایی استفاده می شود.

ساخارین

ساخارین با برندهای Sweet and Low، Sweet Twin، Sweet’N Low و Necta Sweet به فروش می رسد. ۲۰۰ تا ۷۰۰ برابر شیرین تر از شکر است و یکی از قدیمی ترین شیرین کننده های شیمیایی است که در سال ۱۸۷۹ کشف شد.

ساخارین اغلب در محصولات بدون قند مانند نوشیدنی ها، آب میوه ها و به عنوان جایگزین شکر روی میز مارک دار برای طیف وسیعی از کاربردها یافت می شود.

چگونه شیرین کننده های مصنوعی بر سلامت کبد تاثیر می گذارند

شماره ۱ خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) را افزایش می دهد

NAFLD یک بیماری گسترده است که با تجمع چربی اضافی در کبد مشخص می شود. الکلی ها اغلب به دلیل فرآوری سنگین الکل دچار کبد چرب می شوند، اما در NAFLD، این الکل نیست که باعث کبد چرب می شود، بلکه عوامل رژیمی هستند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به NAFLD را از طریق میکروبیوت روده شما افزایش می دهد. اگرچه مکانیسم آن هنوز به خوبی شناخته نشده است، شیرین کننده های مصنوعی می توانند چیزی به نام دیس بیوز در روده شما ایجاد کنند. دیس بیوز با عدم تعادل در باکتری‌های روده مشخص می‌شود، جایی که باکتری‌های مضر اجازه می‌دهند نسبت به باکتری‌های مفید رشد کنند.[۱].

دیس بیوز به دلیل نقشی که میکروبیوم شما در متابولیسم مواد مغذی ایفا می کند با NAFLD مرتبط است. بنابراین، هنگامی که شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کنید، تعادل ظریف میکروبیوم شما را مختل می کند، هضم و متابولیسم مناسب را مهار می کند و تعداد رسوبات چربی در کبد را افزایش می دهد.[۱].

هنگامی که NAFLD درمان نشود، می تواند به استاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) تبدیل شود. NASH با التهاب در کبد مشخص می شود و می تواند زمینه را برای آسیب شدید کبد فراهم کند[۲].

#۲ مقاومت به انسولین

یکی از مسائل متناقض شیرین کننده های مصنوعی این است که اگرچه قند خون را افزایش نمی دهند، اما ترشح انسولین را از لوزالمعده شما افزایش می دهند. به دلیل طعم شیرین آنها، سیگنالی به بدن شما می فرستد که شما چیزی شیرین خورده اید (که در تئوری باید به این معنی باشد که مقدار زیادی گلوکز مستقیماً وارد جریان خون شما می شود).

تحقیقات نشان می‌دهد که این افزایش انسولین، بدون گلوکز واقعی، می‌تواند منجر به کاهش فعالیت گیرنده انسولین شود که در غیر این صورت به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود.[۳].

مقاومت به انسولین مسیر دیگری برای کبد چرب است، زیرا در متابولیسم شما اختلال ایجاد می کند، یا باعث افزایش سنتز چربی یا کاهش ترشح چربی در کبد می شود.[۴].

#۳ افزایش آنزیم های کبدی و آنتی اکسیدان های ضعیف

شیرین کننده های مصنوعی همچنین می توانند سیستم آنزیمی و آنتی اکسیدانی کبد شما را مختل کنند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که آسپارتام، شیرین کننده مورد استفاده در Sweet N’ Low، می تواند آنزیم های کبدی را افزایش دهد و همزمان گلوتاتیون را در کبد شما کاهش دهد.[۵].

گلوتاتیون یکی از قوی ترین سیستم های آنتی اکسیدانی در بدن شما است و نقش حیاتی در مبارزه با استرس اکسیداتیو ایفا می کند. اما زمانی که مواد شیمیایی مانند شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کنید، باید از گلوتاتیون برای پاک کردن آشفتگی استفاده کنید.

محققان دقیقاً مطمئن نیستند که شیرین کننده های مصنوعی چگونه بر آنزیم های کبدی و آنتی اکسیدان ها تأثیر می گذارند، اما شواهد نشان می دهد که مقاومت به انسولین ممکن است ریشه داشته باشد.[۷]. افزایش آنزیم های کبدی اغلب نشان دهنده سطوح بالای التهاب یا آسیب به سلول های کبدی است[۶].

شماره ۴ بار سم زدایی

هنگامی که شما چیزی را مصرف می کنید که بدن شما به راحتی نمی شناسد و متابولیزه نمی کند، نیاز به سم زدایی را نشان می دهد. همانطور که می توانید تصور کنید، شیرین کننده های مصنوعی که در آزمایشگاه ساخته می شوند سیگنال گیج کننده ای را به بدن شما ارسال می کنند.

همانطور که گویی تاثیر بر ترشح انسولین و تجمع چربی کبد کافی نیست، این مواد شیمیایی بار اضافی بر روی کبد شما اضافه می کنند زیرا سعی می کند آنها را از سیستم شما پاک کند.

در حالی که وظیفه کبد شما سم زدایی از بدن شماست، اما در حال حاضر مواد زائد محیطی و فیزیولوژیکی کافی برای حذف وجود دارد – مطمئناً نیازی به بار اضافی شیرین کننده های مصنوعی ندارد.

گزینه های جایگزین برای شیرینی

اگر تنها گزینه شما شکر سفره یا شیرین کننده های شیمیایی است، در این مرحله، احتمالاً به سمت قند خوب قدیمی متمایل هستید.

خوشبختانه راه دیگری هم وجود دارد. شیرین کننده هایی مانند استویا و میوه راهب از طبیعت مشتق شده اند و با تاثیر شیرین کننده های مصنوعی همراه نیستند.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که استویا ممکن است NAFLD را کاهش دهد و به نجات کبد شما کمک کند. علاوه بر این، این ماده فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی را در بدن شما نشان می دهد[۸][۹].

می توانید استویا را به صورت مایع یا پودر پیدا کنید و آن را به هر دستور غذایی یا برنامه ای که می خواهید شکر سفره اضافه کنید اضافه کنید. بسیاری از تولیدکنندگان نیز این روند را دنبال می کنند و به جای شیرین کننده های شیمیایی از استویا استفاده می کنند.

میوه راهب یکی دیگر از گزینه های فوق العاده با فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این شیرین کننده هزاران سال است که در طب سنتی چینی استفاده می شود و از سطح قند خون سالم پشتیبانی می کند[۱۰].

شما می توانید میوه راهب را در محصولات مختلف و همچنین به عنوان جایگزین شکر روی میز مارک دار پیدا کنید.

با آسیب شیرین کننده های مصنوعی مبارزه کنید

اگر بی گناه از شیرین کننده های مصنوعی برای کاهش وزن استفاده کرده اید یا به طور کلی با دوری از شکر از سلامت خود حمایت می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که کبد را ترمیم کنید.

اگرچه این شیرین‌کننده‌ها معمولاً فقط در مقادیر کم استفاده می‌شوند، با گذشت زمان، آسیب می‌تواند افزایش یابد.

علاوه بر روی آوردن به جایگزین‌های طبیعی قند، می‌توانید به کبد خود کمی TLC بدهید سم زدایی روزانه.

این مکمل غذایی ۱۰۰% ارگانیک سبزیجات شامل انواع گیاهان و مواد غذایی است که از سلامت و عملکرد کبد حمایت می کنند. اگر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کرده اید، احتمالاً باید به بدن خود کمک کنید تا یک پاسخ التهابی سالم را به دست آورد و استرس اکسیداتیو در کبد خود را کاهش دهید. سم زدایی روزانه می تواند بدن شما را در انجام این کار حمایت کند.

علاوه بر این، اگر هدف شما کاهش وزن است، واقعاً هیچ چیز مهم‌تر از اطمینان از عملکرد بهینه کبد شما نیست. کبد شما مرکز عملکردهای متابولیک، متابولیسم چربی و تعادل هورمونی شماست. هنگامی که از آن پشتیبانی می شود، توانایی شما برای کاهش و حفظ وزن به شدت مهار می شود.

سم زدایی روزانه حاوی حمایت متابولیکی است که بدن شما برای حفظ متابولیسم شما به آن نیاز دارد تا به جای مهار، تمام تلاش های کاهش وزن شما افزایش یابد.

بردن

اکثر مردم می توانند مصرف قند خود را کاهش دهند، اما نحوه انجام این کار مهم است. اگر شکر را با شیرین‌کننده‌های شیمیایی جایگزین کرده‌اید، ممکن است به بدنتان و به‌ویژه کبدتان ضرر بیشتری نسبت به ضررتان وارد کنید.

حقیقت متناقض این است که، در حالی که ممکن است بسته‌های زرد، آبی و صورتی شیرین‌کننده‌های مصنوعی را با در نظر گرفتن سلامتی انتخاب کنید، اما در واقع ممکن است بزرگترین شکست شما باشند.

خوشبختانه، چند گزینه در بازار وجود دارد که می تواند جایگزین شیرین کننده های مصنوعی شود و به طور همزمان سلامت شما را افزایش دهد. استویا و میوه راهب هر دو از طبیعت می آیند و گزینه های عالی برای شیرینی بدون قند ارائه می دهند.

اگر مدتی در قطار شیرین‌کننده‌های شیمیایی بوده‌اید، صمیمانه از شما می‌خواهم که به جگرتان عشق بدهید. سم زدایی روزانه ترکیبی منحصر به فرد و قوی از مواد مغذی را ارائه می دهد که نه تنها از سلامت کبد حمایت می کند بلکه می تواند به شما در سفر کاهش وزن کمک کند.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/