کهیر کولینرژیک – نحوه مدیریت و تسکین

بارها به آن کهیر ناشی از ورزش گفته می شود، زیرا یکی از محرک ها فعالیت بدنی است که کهیر کولینرژیک را در براکت کهیرهای فیزیکی طبقه بندی می کند. دویدن، راه رفتن، بلند کردن، ورزش کردن؛ تقریباً هر شکلی از فعالیت بدنی که می تواند دمای بدن را افزایش دهد می تواند باعث شیوع بیماری شود.

فعالیت‌های مختلف می‌توانند بدن شما را با درجات مختلف تغییر دهند و بسته به حرکت و نیرویی که با آن انجام می‌دهید، می‌توانند بر حرارت داخلی بدن شما نیز تأثیر بگذارند.

گاهی کهیر کولینرژیک را کهیر گرمایی می نامند، زیرا عوامل دیگری می توانند آن را فعال کنند. غذاهای تند یکی از رایج‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد دچار عارضه شوند. محرک های عاطفی نیز در شیوع این بیماری نقش دارند. اضطراب، عصبانیت، خنده های شدید و حتی سرخ شدن همگی می توانند باعث کهیر کولینرژیک شوند و سر زشت آن را بالا ببرند.

کلمه کولینرژیک همانطور که در هر فرهنگ لغت پزشکی توصیف شده است به معنای “مربوط به استیل کولین” است. این یک پاراسمپاتومیمتیک است، به این معنی که عمل ناشی از تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک است.

در کهیر کولینرژیک، نوعی محرک حرارتی باعث می‌شود که بدن استیل کولین را در انتهای عصب‌های پوست آزاد کند که منجر به واکنشی شبیه کهیر می‌شود.

استیل کولین یک انتقال دهنده عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی است و عملکردهای زیادی دارد، اما یکی از آنها کمک به انقباض عضلانی است.

متأسفانه، این موضوع به قدری پیچیده است که بسیاری از پزشکان و دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که واقعاً چه چیزی باعث می شود که یک فرد نسبت به گرمای بدن خود واکنش کهیر یا حتی عرق ایجاد کند.

موارد زیادی مانند اختلالات احتمالی خود ایمنی و حتی اختلالات خونی پیشنهاد شده است.

مدیریت کهیر کولینرژیک زمانی که ناشی از استرس باشد

درمان واقعی در این زمان مدیریت این شکل عجیب از کهیر پوستی است. نکته‌ای که به آن اشاره می‌شود این است که به نظر می‌رسد استرس در افراد مبتلا به کهیر گرمایی، به‌ویژه در میان نوجوانان، نقش مهمی دارد.

اگر بتوانید تشخیص دهید که واکنش های پوستی شما به دلیل غرق شدن، اضطراب، عصبانیت یا احساسات عاطفی کلی ناشی از رویدادهای جاری در زندگی شما است، مدیریت استرس یک گزینه جدی است که باید در نظر بگیرید.

برای فردی که با کهیر کولینرژیک دست و پنجه نرم می کند ممکن است با مقابله با محرک استرس تسکین یابد. با استفاده از تکنیک های تنفس، راهبردهای آرام سازی و تکنیک های مدیریت استرس.

دلیل اهمیت این موضوع این است که استرس باعث می شود مکانیسم دفاعی در بدن شما فعال شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، پاسخ “جنگ یا گریز” شما ایجاد می شود و دمای مرکزی بدن شما می تواند افزایش یابد.

اگر از کهیر کولینرژیک رنج می برید، افزایش درم (پوسته) یا دمای هسته می تواند باعث شیوع بیماری شود.

ارزیابی رژیم غذایی – آیا غذاهای تند مشکل ساز هستند؟

خوردن غذاهای تند نیز می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد. اینها عمدتاً شامل فلفل های تند، اما همچنین سبزیجات ریشه ای هستند که باعث می شوند دمای بدن شما برای هضم افزایش یابد.

همچنین غذاهایی که حرارت داده می شوند می توانند باعث بروز کهیر شوند. مایعاتی مانند شکلات داغ، قهوه و سوپ‌های گرم می‌توانند دمای بدن را بالا ببرند، به خصوص اگر خیلی سریع مصرف شوند.

بسیاری از غذاها فرآیندی به نام ترموژنز را فعال می کنند که باعث می شود بدن شما در طول فرآیند هضم برخی از مواد خوراکی گرما تولید کند. برخی از آنها کمی بیشتر از سایرین اثر ترموژنیک روی بدن خواهند داشت، و اگرچه خوردن غذاهایی که در فرآیند ترموژنز بالا هستند برای کاهش وزن عالی است، اما می تواند باعث خارش، سوزش و سوزش پوست در افرادی شود که کهیر کولینرژیک دارند.

کنترل دمای داخلی بدن

گرمازایی، تنظیم حرارت و حالت احساسی می تواند بر دمای بدن شما نیز تأثیر بگذارد. درک همه این محرک ها بسیار مهم است تا بتوانید آنها را در پاس قطع کنید.

فعالیت بدنی سبک و سبک می تواند باعث ایجاد یک دوره کهیر کولینرژیک شود، اما بدیهی است که ورزش شدیدتر و شدیدتر اوضاع را بدتر می کند.

برخی از افرادی که CU دارند انسداد منافذ نیز دارند، به این معنی که به دلیل مسدود شدن غدد عرق با تعریق دست و پنجه نرم می کنند. در نتیجه، سموم در سیستم انباشته می شوند که می تواند مشکلات زیادی را برای بدن شما ایجاد کند.

برخی از بیماران کهیر کولینرژیک ورزش را از طریق احساس خارش و سوزش پوست انتخاب می کنند تا بتوانند عرق خوبی را خارج کنند. در انجام این کار باید مراقب باشید، زیرا انجام بیش از حد این فرآیند می تواند باعث شوک بدن شما شود.

به نظر می رسد عرق کردن از طریق کهیر به بسیاری از افرادی که CU دارند کمک کند.

کنترل دمای خارجی بدن

تغییر دمای محیط یکی از بزرگترین عواملی است که باید در نظر داشت. برای مدیریت کهیر کولینرژیک، دمای بیرون، آب داغ (چه مصرف شده یا حمام شده)، تنظیمات ترموستات و حتی لباسی که می پوشید، چه مقدار از آن پوشیده شده است، و مواد پارچه مورد نیاز است.

ممکن است متوجه شوید که استفاده از پیراهن های عرق گیر هنگام انجام ورزش واقعا کمک کننده است. اینها مایعات را از پوست شما دور می کنند و در انجام این کار نسبتاً مؤثر هستند.

همچنین استفاده از رطوبت گیر را برای محیط اداری یا منزل خود در نظر بگیرید. این رطوبت را حفظ می کند و به شما کمک می کند در یک محیط قابل سکونت باشید.

در نهایت، اگر احساس کردید کهیر در حال ظهور است، کمپرس های خنک بسیار خوب عمل می کنند. راه‌های مختلفی برای تهیه آن‌ها وجود دارد، و حتی می‌توانید گیاهان و روغن‌های ضروری را که دارای خواص درمانی و تسکین‌دهنده پوست هستند، ترکیب کنید.

ساختن یکی ساده است. فقط یک پارچه نخی تمیز بردارید و آن را در یک کاسه آب فرو کنید. اینکه بخواهید چند گیاه یا روغن را اضافه کنید بستگی به این دارد، اما آنها نیز در آب می روند.

به طور معمول کمپرس آب بسیار گرم ساخته می شود، اما کمپرس آب سرد نیز وجود دارد. استفاده ساده از آب خنک تر این روش برای افراد مبتلا به کهیر آبی (کهیر آبی) مناسب نیست، اما برای افرادی که با کهیر کولینرژیک دست و پنجه نرم می کنند مفید است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر