کارشناسان ۱۱ مورد از بهترین روغن های ضروری برای خواب بهتر را معرفی کردند.


خواب با سلامت ذهنی و جسمی ارتباط حیاتی دارد، اما چیزهای زیادی وجود دارد که مانع از خواب خوب شبانه می شود، از جمله اضطراب و استرس.

متخصص خواب مالک کارمان از Everynight.com نشان می‌دهد که کدام روغن‌های ضروری آرامش‌بخش بهترین خواب شبانه را برای شما به ارمغان می‌آورند و چگونه اسانس‌ها به طور کلی کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشند.

روغن های ضروری چگونه خواب را بهبود می بخشند؟

روغن‌های ضروری خواب‌آور می‌توانند با تنظیم هورمون‌ها، کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و تسکین اعصاب به آرامش شما کمک کنند.

این روغن ها حتی می توانند علائم اختلال خواب مانند بی خوابی را کاهش دهند. پس از استنشاق، روغن‌های ضروری خواب‌آور ممکن است هوشیاری را کاهش داده و به شما کمک کنند سریع‌تر به خواب بروید.

تسکین استرس و اضطراب

استرس و اضطراب از عوامل موثر در بی خوابی هستند. احساس استرس می تواند به خواب رفتن و به خواب ماندن سخت تر شود.

به همین دلیل است که روغن های ضروری می توانند با تسکین اعصاب شکننده و کاهش استرس کمک کنند.

بهبود افسردگی

روغن‌های ضروری درمان افسردگی نیستند، اما می‌توانند برخی از علائم را از طریق رایحه درمانی کاهش دهند، مانند بهبود خلق و خو.

روغن‌های ضروری، مانند اسطوخودوس، می‌توانند به آرامش و خواب کمک کنند. به سادگی بوییدن یک بطری باز روغن های ضروری می تواند تأثیر فوری داشته باشد – ممکن است راحت تر نفس بکشید و احساس آرامش کنید.

روغن‌های ضروری دیگر، مانند مریم گلی، می‌توانند خلق و خوی شما را با تنظیم تولید هورمون بهبود بخشند.

کدام روغن‌های ضروری برای خواب مفید هستند؟

هدف از انواع خاصی از اسانس ها کمک به خواب بهتر با آرام کردن ماهیچه های منقبض و کاهش احساس استرس و اضطراب است.

ممکن است زمانی که در مورد کار یا رویدادهای اجتماعی استرس دارید به خواب نروید، اما روغن‌های ضروری می‌توانند به شما کمک کنند تا آرام شوید و به خواب بروید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس
© پیتر فازکاس

روغن اسطوخودوس یکی از محبوب ترین اسانس ها برای خواب و آرامش است. اثرات آرام بخش آن، از جمله ضربان قلب آهسته تر و سرعت تنفس، آن را به یک درمان عالی برای اضطراب و بی خوابی خفیف تبدیل می کند.

یک مطالعه نشان داد که استنشاق اسطوخودوس قبل از خواب خواب با موج آهسته را افزایش می دهد، که مرحله ای از خواب است که در آن ذهن و بدن شما خود را ترمیم و بازسازی می کند.

زمان بیشتری که در خواب موج آهسته سپری می‌کنید ممکن است به شما کمک کند تا تمرکز بهتری داشته باشید و بتوانید اطلاعات را در روز بعد به خاطر بیاورید.

بابونه رومی

بابونه گیاهی است که برای تقویت خواب و آرام کردن اضطراب شناخته شده است.

در حالی که یک فنجان چای بابونه قبل از خواب مفید است، مالیدن روغن بابونه رومی به داخل مچ دست شما ممکن است موثرتر باشد.

پوست بابونه را از طریق پوست جذب می کند و سریعتر از نوشیدن چای به جریان خون می رسد.

ترنج

روغن ترنج از مرکبات ترنج به دست می آید. بوی مرکبات به طور معمول باعث می شود افراد در طول روز هوشیارتر شوند، اما ترنج متفاوت است.

اسانس ترنج هنگامی که به پوست مالیده شود یا از طریق دیفیوزر استنشاق شود، سیستم عصبی را آرام می کند.

ترنج همچنین می تواند فشار خون را کاهش داده و ضربان قلب شما را کاهش دهد. ترنج یک راه عالی برای کاهش اضطراب و کمک به خواب است.

کلری سیج

مریم گلی کلاری یک آرام بخش طبیعی است و می تواند به شما کمک کند یکی از شیرین ترین خواب ها را داشته باشید.

پخش روغن می تواند احساسات شما را آرام کند و استرس را کاهش دهد، به شما این امکان را می دهد قبل از خواب استراحت کنید و سریعتر بخوابید. کلاری سیج به کاهش افسردگی و اضطراب نیز معروف است.

یلانگ یلانگ

روغن یلانگ یلانگ – استخراج شده از گل یا میوه یلانگ یلانگ – با تسکین سیستم عصبی استرس را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان می دهد که استنشاق اسانس یلانگ یلانگ می تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد.

مرزنجوش شیرین

روغن مرزنجوش شیرین برای درمان سرماخوردگی و سوء هاضمه استفاده می شود، اما ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد، به خصوص اگر شیفت کار هستید.

تحقیقات نشان می دهد که روغن مرزنجوش شیرین می تواند کیفیت خواب پرستاران را در شیفت شب بهبود بخشد.

این روغن می تواند ضربان قلب شما را تنظیم کند، ماهیچه های شما را شل کند و احساسات شما را آرام کند.

وانیل

اسانس وانیل بیقراری را کاهش می دهد، اعصاب را آرام می کند و فشار خون شما را کاهش می دهد و بدن شما را تشویق می کند تا سریعتر به خواب برود.

وانیل رایحه ای شیرین و جذاب دارد که تقریباً شبیه شیرینی های پخته شده است. اسانس وانیل را نباید با عصاره وانیل اشتباه گرفت.

عصاره وانیل فقط برای مقاصد پخت ساخته شده است. همین امر در مورد روغن زیتون تزریق شده با وانیل صادق است – از آن برای پخت و پز استفاده کنید، نه برای آرامش!

والرین

اسانس سنبل الطیب – استخراج شده از ریشه سنبل الطیب – یک درمان طبیعی برای خواب است.

اسانس سنبل الطیب هنگام استنشاق، سیستم عصبی را کند می کند و ماهیچه ها را شل می کند، که ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید و کیفیت خواب خود را بهبود بخشد.

یاسمن

استنشاق اسانس یاس می تواند منجر به کاهش ضربان قلب و کندی فعالیت عصبی شود و بدن شما را تشویق کند تا در خواب آرام شود.

روغن یاس همچنین فعالیت امواج مغزی و احساسات مثبت را افزایش می دهد و می تواند اثر ضد افسردگی داشته باشد.

رز و شمعدانی

اسانس های گل رز و شمعدانی از گلبرگ های گل مربوطه استخراج می شوند.

هر دو رایحه ملایم و گلی دارند که هورمون ها را متعادل می کند و سردرد را پس از استشمام تسکین می دهد.

در صورتی که احساسات منفی مانند خشم یا غم و اندوه را تجربه می کنید، انتشار اسانس های گل رز یا شمعدانی می تواند به شما کمک کند.

کندر

کندر می تواند افکار شما را آرام کند و تنفس شما را کند کند، ضربان قلب شما را کاهش دهد و فشار خون شما را کاهش دهد.

کندر همچنین می تواند استرس را کاهش دهد. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹، محققان روغن کندر رقیق‌شده با روغن حامل را روی موش‌های صحرایی محروم از خواب استفاده کردند. در نتیجه، سطح استرس موش‌ها کاهش یافت و خواب را بهبود بخشید

چگونه روغن های ضروری را اعمال می کنید؟

روش های زیادی برای استفاده از اسانس ها وجود دارد، اما رایج ترین روش انتشار است. روش‌های دیگر عبارتند از مالیدن مستقیم روغن به بدن، اضافه کردن به حمام یا ایجاد غبار.

به دیفیوزر اضافه کنید

سه پخش کننده روغن معمولی شامل شمع، دیفیوزر نی و دیفیوزر الکترونیکی است.

برخی از تولیدکنندگان موم شمع را با روغن‌های ضروری تزریق می‌کنند – وقتی شمع را روشن می‌کنید، روغن در هوا آزاد می‌شود.

رایحه ای ثابت پخش کننده نی بدون استفاده از گرما یا برق.

نی ها یا چوب ها تا حدی در داخل ظرف روغن قرار می گیرند. نی روغن را جذب می کند و بوی آن را در هوا پخش می کند.

یک پخش کننده روغن الکترونیکی از آب و برق برای پراکنده کردن اسانس ها استفاده می کند. برخی از دستگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که مدت یا میزان پراکندگی روغن را کنترل کنید.

این دیفیوزرها همچنین می توانند نوری با رنگ های قابل تعویض یا تنظیم خاموش شدن خودکار داشته باشند.

به طور مستقیم به بدن

استفاده از روغن‌های ضروری به طور مستقیم روی بدن، راه سریع‌تری برای احساس اثرات روغن است، اما نه قبل از رقیق کردن روغن.

توصیه می کنیم اسانس را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن هسته انگور مخلوط کنید.

پوست شما ممکن است به روغن های رقیق نشده حساس باشد، بنابراین افزودن روغن حامل ملایم تر خواهد بود.

نواحی معمولی که می‌توانید از روغن‌های ضروری استفاده کنید شامل دست‌ها، پایین پاها، سینه، پیشانی و داخل مچ دست است.

به Bathwater اضافه کنید

اضافه کردن قطره‌های اسانس به آب گرم حمام می‌تواند به شما احساس آرامش دهد و به شما کمک کند بعد از یک روز پر استرس آرام شوید.

خیساندن در آب گرم مخلوط با روغن‌های ضروری، منافذ پوست را باز می‌کند و به شما امکان می‌دهد اثرات روغن‌ها را احساس کنید. بعلاوه، حمام آب گرم تنش عضلانی را تسکین می دهد و باعث خواب می شود.

یک مه ایجاد کنید

اگر دیفیوزر ندارید، استفاده از بطری اسپری یک راه عالی برای پخش اسانس است.

قبل از اسپری کردن در هوا، چند قطره از مخلوط روغن آرامش بخش مورد علاقه خود را با آب ترکیب کنید.

لازم نیست اسپری را به اتاق خواب خود محدود کنید – می توانید آن را در هر جایی که می خواهید برای ایجاد آرامش و آرامش اسپری کنید.

دستورالعملها را بخوان

قبل از استفاده از هر روغن ضروری، ابتدا دستورالعمل ها را بخوانید. در صورت استفاده نادرست از یک اسانس ممکن است اثرات مضر یا منفی را تجربه کنید.

اگر مطمئن نیستید که بدنتان چه واکنشی به اسانس نشان می دهد، آزمایش پچ را انجام دهید.

مقدار کمی روغن را به داخل مچ دست خود بمالید و حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید. در صورت عدم وجود واکنش، مانند خارش یا التهاب پوست، استفاده از روغن بی خطر است.

اگر می‌خواهید از روغن‌های ضروری برای کودکانتان استفاده کنید، قبل از استفاده، یک آزمایش پچ انجام دهید.

کودکان ممکن است به برخی مواد حساس باشند، بنابراین بهتر است ابتدا بررسی کنید. هرگز از روغن های ضروری برای نوزادان کمتر از یک سال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/