چگونه بر افسردگی خلقی خود غلبه کنیم؟

اگر از افسردگی خلقی رنج می برید، تنها نیستید. بر اساس آمار، این بیماری آنقدر گسترده شده است که هرکسی در دوره ای از زندگی خود تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرد – افسردگی خود یا شخص دیگری.

چرا این همه از افسردگی خلقی رنج می برند؟

ارتباط زیادی با سبک زندگی مدرن ما دارد.

غلبه بر افسردگی خلقی خود ابتدا با نگاهی به انتخاب های غذایی خود شروع می شود. امروزه غذای ما از مواد مغذی محروم شده است. به امید دوام بیشتر غذا و آماده شدن سریعتر، ما غذای خود را از ضروری ترین مواد مغذی پاک کرده ایم. افسردگی، اضطراب یا مشکلات حافظه ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی است که معمولا یکی از ویتامین های B کمپلکس است. کمبود تیامین (ویتامین B1)، نیاسین، پیریدوکسین (B6) یا کوبالامین (B12) گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی از جمله افسردگی می شود. برای غلبه بر افسردگی خلقی، رژیم غذایی خود را با این ویتامین های از دست رفته تکمیل کنید. (رونالد پای، MD WebMD، ۱۹۹۷).

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ (رژیم غذایی ناسالم) معمولا اولین مشکل است. اسیدهای چرب امگا ۶ که در همه چیز از مارگارین و بستنی گرفته تا خوراکی هایی مانند چیپس سیب زمینی یافت می شود، جایگزین چربی های سالم امگا ۳ شده است. در نتیجه، می توانید به سطوح مواد شیمیایی شادی آور مغز – سروتونین و دوپامین – آسیب برسانید. (سروتونین پایین با افسردگی خلقی، خطر خودکشی، و رفتارهای خشونت آمیز و تکانشی مرتبط است. دوپامین برای تصمیم گیری بسیار مهم است.) (دکتر هیبلن، مؤسسه ملی بهداشت، ۲۰۰۱).

غذاهای ناسالم بیش از حد ناسالم باعث اختلال شدید در سطح سروتونین، ایجاد افسردگی خلقی، عصبانیت، خشونت و رفتارهای خودکشی می شود. این مشکلات حتی می تواند توسط مادر به جنین در حال رشد خود نیز منتقل شود. هنگامی که کودکان و نوجوانان غذاهای ناسالم می خورند، مغز ممکن است برای همیشه دچار تغییراتی شود. با مقایسه افزایش نرخ قتل با افزایش نرخ روغن های ناسالم در رژیم غذایی ۳۸ کشور صنعتی، یک تطابق کامل پیدا می کنیم. (Hibbeln JR: “مصرف غذاهای دریایی و مرگ و میر ناشی از قتل.” رژیم World Rev Nutr ۸۵:۴۱-۴۶).

برای غلبه بر افسردگی خلقی چه بخوریم؟

مصرف میوه ها و سبزیجات (کربوهیدرات های پیچیده) سطح تریتوفان را در مغز شما افزایش می دهد که باعث افزایش سروتونین می شود که اثر آرام بخشی دارد. غذاهای با پروتئین بالا، تولید دوپامین و نوراپی‌پرین را افزایش می‌دهند که هوشیاری را افزایش می‌دهند. همچنین باید مقدار زیادی آب بنوشید تا اسید اوریک رقیق شود. (Kris-Etherton P، Eckel RH، Howard BV، St. Jeor S، Bazzare TL.” مشاوره علمی AHA: مطالعه قلب رژیم غذایی لیون. مزایای الگوی غذایی به سبک مدیترانه ای در بیماری های قلبی عروقی. جریان ۲۰۰۱؛ ۱۰۳:۱۸۲۳)

بنابراین، برای غلبه بر افسردگی خلق و خوی، مراقب باشید از غذاهای پر قند که معمولاً دارای چربی های امگا ۶ نیز هستند خودداری کنید. در عوض از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید که به شما آرامش می دهد و از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین استفاده کنید که شما را هوشیارتر می کند و مقدار زیادی آب بنوشید.

امید هست! تو ارزش اش رو داری!

مری الن

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر