پتاسیم و فواید آن برای بدن انسان

پتاسیم یک ماده معدنی است که اهداف مختلفی را در بدن انجام می دهد. علیرغم اهمیت آن برای بسیاری از عملکردها و سیستم های بدن، اکثر مردم سطوح استاندارد توصیه شده روزانه این ماده معدنی ضروری را مصرف نمی کنند. این مایه تاسف است زیرا کمبود درازمدت می‌تواند به انواع مشکلات و عوارض سلامتی کمک کند و حتی مستقیماً نه تنها برای بدن بلکه به سبک زندگی فرد نیز منجر شود.

کمک به تنظیم سطح مایعات بدن یکی از بزرگترین عملکردهای پتاسیم معدنی است. نه تنها این، بلکه نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. همچنین به تپش قلب به طور پیوسته و منظم کمک می کند و همچنین برای سیستم عصبی ضروری است. پتاسیم برای تقویت عملکرد مناسب بافتی که سیستم عصبی را تشکیل می دهد، عمل می کند. همچنین به دلیل اهمیت آن در حذف مواد زائد، کنترل ماهیچه ها و رشد و سلامت سلول ها را افزایش می دهد. این ماده معدنی برای کلیه ها در کارهای دفع مواد زائد نیز حیاتی است. پتاسیم همچنین نقش مهمی در عملکرد ذهنی و همچنین در فرآیندهای فیزیکی دارد. با ایفای نقش مهمی در رساندن اکسیژن به مغز به ارتقای عملکرد شناختی کارآمد کمک می کند.

عدم رعایت استانداردهای مصرف روزانه توصیه شده می تواند منجر به انواع پیامدهای منفی هم برای سلامت جسمانی و هم برای سلامت روان شود. علائم فیزیکی می تواند شامل گرفتگی و انقباض عضلانی، ضعف عضلانی، حتی آسیب واقعی ماهیچه، رفلکس ضعیف، خستگی، استخوان های شکننده، ضربان قلب نامنظم و سایر بی نظمی های قلبی، نارسایی کلیه، نارسایی ریه و ایست قلبی باشد. علائم روانی می تواند شامل اختلالات عصبی در انواع مختلف، بی اشتهایی، بی خوابی، کند شدن فرآیندهای شناختی و افسردگی باشد.

شرایط بهداشتی خاصی وجود دارد که می تواند فرد را مستعد ابتلا به کمبود پتاسیم کند. اینها عبارتند از اعتیاد به الکل، شرایط سلامتی که نیاز به استفاده از انواع خاصی از دیورتیک ها، دوره های استرس زیاد و شرایط یا شرایطی که منجر به دوره های طولانی اسهال و استفراغ می شود. برخی از موقعیت‌های خودمان می‌توانند به کمبود پتاسیم کمک کنند. اینها شامل مصرف بیش از حد کافئین و رژیم غذایی متشکل از غذاهای فرآوری شده است. مصرف بیش از حد روزانه نمک نیز می تواند به کاهش پتاسیم در بدن انسان نسبت داده شود.

بدن ما سیستم های پیچیده ای است که در آن یک تعادل شیمیایی ظریف وجود دارد که همه چیز را همانطور که باید عمل می کند. اختلالات در سیستم عواقبی خواهد داشت که برخی از آنها شدیدتر از سایرین است. برخی از این عواقب می تواند به شکل بیماری یا آسیب جبران ناپذیر باشد. پیشگیری همیشه بهتر از تلاش برای درمان بیماری یا ترمیم آسیب است. یکی از مهم ترین بخش های پیشگیری، تغذیه خوب است. اطمینان یافتن از اینکه به طور مرتب سطوح استاندارد توصیه شده روزانه ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را مصرف می کنید، اولین گام حیاتی برای حفظ سلامت جسمی و ذهنی است.

اما به دلیل سبک زندگی و رژیم غذایی امروزی، دریافت مقدار مناسب روزانه پتاسیم لازم برای یک زندگی عادی بسیار سخت است. برای این نگرانی، مکمل های غذایی راه حل هستند. آنها وسیله ای کارآمد و قابل اعتماد برای تامین نیازهای روزانه ما به پتاسیم، بلکه سایر نیازهای رژیم غذایی روزانه سیستم را ارائه می دهند. از آنجایی که تعادل مواد مغذی برای دستیابی به استانداردهای بهینه عملکرد و سلامت بسیار مهم است، ممکن است بخواهید مشاوره ای را با یک متخصص تغذیه مجاز یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای ایجاد یک برنامه مکمل شخصی در نظر بگیرید. یکی که به بهترین وجه برای نیازهای غذایی فردی و اهداف سلامتی شما مناسب است.

————————-

توجه: تا زمانی که کادر منبع نویسنده در پایین این مقاله گنجانده شده باشد، این مقاله می‌تواند آزادانه تکثیر شود و همه پیوندها باید فعال/قابل پیوند و بدون تغییر نحو باشند.

————————-

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر