ویتامین D برای چه چیزی مفید است و غذاهای حاوی ویتامین D

ویتامین D بالاخره شروع به جلب توجهی می کند که شایسته آن است. ویتامین D برای سلامتی شما ضروری است و این توانایی را دارد که شما را در برابر طیف وسیعی از بیماری ها به خوبی محافظت کند. حتی گفته شده است که ویروس H1N1 فقط نام دیگری برای کمبود ویتامین D است.

ویتامین D کافی نیست

تخمین زده می شود که ۸۵ درصد از جمعیت عمومی دچار کمبود ویتامین D هستند. شناخته شده است که کمبود ویتامین D باعث موارد زیر می شود:

• خواب بی قرار و خستگی

• درد مفاصل و عضلات

• تمرکز و حافظه ضعیف

• افزایش وزن و چاقی کنترل نشده

• افسردگی، از جمله SAD (اختلال موثر فصلی)

• بیماری قلبی

• دیابت

• سرطان

• درد مزمن و فیبرومیالژیا

• بیماری پارکینسون

• بیماری آلزایمر

D چگونه کار می کند؟

ویتامین D واقعاً یک ویتامین نیست. در حالی که ویتامین ها از منابع غذایی تامین می شوند، D در واقع توسط بدن تولید می شود. پیش ویتامین D در کبد تولید می شود و با واکنش به اشعه ماوراء بنفش خورشید و گرما، D3 را در پوست تشکیل می دهد. سپس D3 توسط کبد و کلیه ها به یک گروه هورمونی قوی که شامل استروژن، تستوسترون، کورتیزول و پروژسترون است، سنتز می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای سنتز ویتامین D ضروری است. به همین دلیل است که زمستان فصل سرماخوردگی و آنفولانزا است. این به این دلیل نیست که هوا سردتر است — در عوض ما یکسان در معرض نور خورشید قرار نمی گیریم.

منابع غذایی

ماهی های روغنی تا حد زیادی رایج ترین غذای با D بالا هستند – ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلا، ماهی تن تازه، هالیبوت، ماهی خال مخالی، ساردین و آنچوی را در نظر بگیرید. و داستان هایی که پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ ما هر روز یک قاشق روغن جگر ماهی مصرف می کردند را به خاطر دارید؟ من حدس می زنم که آنها درگیر چیزی بودند. به اضافه کردن روغن کبد ماهی خالص به رژیم غذایی خود فکر کنید (برخی از نسخه های تصفیه شده روغن کبد ماهی ویتامین D حذف شده است، بنابراین، مانند همیشه، مراقب باشید که برچسب آن را بخوانید). قارچ شیتاکه خشک و زرده تخم مرغ نیز از منابع غذایی باکیفیت هستند.

مکمل

در حالی که افزایش سطح ویتامین D به بهترین وجه از طریق رژیم غذایی انجام می شود، می توانید از مکمل های خوراکی نیز استفاده کنید – اما مطمئن شوید که ویتامین D3 (همچنین به نام کوله کلسیفرول) دریافت می کنید. توجه داشته باشید که اگر مکمل مصرف می کنید، مهم است که سطح D خود را به صورت دوره ای تجزیه و تحلیل کنید. دوز ۲۰۰۰-۶۰۰۰ IU D3 باید برای حفظ سطح شما در محدوده ایده آل (بین ۵۰ تا ۷۰ میلی گرم در میلی لیتر) کافی باشد.

چند واقعیت بیشتر

ویتامین A که یک ویتامین محلول در چربی است، اغلب با ویتامین D ترکیب می شود. بنابراین، اگر مکمل مصرف می کنید، از ترکیبات A و D اجتناب کنید، زیرا می توانند منجر به سمیت بیش از حد ویتامین A شوند. افرادی که مرتباً به سالن های برنزه می روند معمولاً سطح ویتامین D کافی دارند. و بدانید که حتی با قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، بدن شما راهی برای غیرفعال کردن ویتامین D اضافی تشکیل شده در پوست دارد.

مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که کمبود این ماده بسیار مهم، ارتقاء دهنده سلامت و مقاوم در برابر بیماری را ندارید. اگر می توانید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید – غذاهای حاوی ویتامین D زیادی وجود دارد – یا در صورت لزوم مکمل را تنظیم کنید. برای مطالعه بیشتر، دکتر را به شدت توصیه می کنم. جیمز داود درمان ویتامین D.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر