وقتی مشکل خواب منجر به اعتیاد می شود

خواب زیربنای سلامتی است. وقتی بیماران را درمان می‌کنم، همیشه بر اهمیت خواب تأکید می‌کنم، چه کسی در حال بهبودی پس از سرماخوردگی یا جراحی بزرگ باشد. چرا خواب اینقدر مهم است؟ بدن شما به ۷ تا ۹ ساعت استراحت هر شب نیاز دارد تا تمام سیستم های خود را ترمیم و بازسازی کند.

وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، احساس تحریک پذیری می کنید، انرژی ندارید و کمتر می توانید با عوامل استرس زا کنار بیایید. ممکن است تغییراتی در سبک زندگی خود انجام داده باشید، مانند یک ساعت قبل از خواب استراحت و استراحت، ورزش بیشتر، یا ترک کافئین بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر، اگر خواب همچنان مشکل دارد، ممکن است به کمک خواب روی بیاورید. در حالی که این داروهای تجویزی و بدون نسخه می توانند برای بسیاری مفید باشند، اما احتمال وابستگی به این مواد وجود دارد.

کمک های خواب چه می کنند

داروهای خواب مختلف ممکن است با تجویز پزشک شما تهیه شود. آنها با کمک به خوابیدن یا کمک به خواب ماندن شما کار می کنند. محبوب ترین داروهای نام تجاری مانند Lunesta، Rozerem، Sonata، Halcion، Restoril و Ambien در دسته داروهایی قرار می گیرند که به عنوان خواب آور شناخته می شوند.

آنها عملکرد سیستم عصبی و مغز را سرکوب و کند می کنند. این منجر به توانایی های فیزیکی و وضوح ذهنی می شود. همچنین باعث کاهش ضربان قلب و تنفس می شود و به طور موثر بدن شما را به سمت حالت خواب سوق می دهد.

اکثر داروهای خواب بدون نسخه حاوی آنتی هیستامین هستند. با مقابله با هیستامین، یک ماده شیمیایی در سیستم عصبی مرکزی، این کمک های خواب شما را خواب آلود می کند. اگرچه این داروها ممکن است به بی خوابی های گاه به گاه کمک کنند، اما در صورت استفاده مکرر اثر آنها کمتر و کمتر می شود. آنها ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشند و در صورت ابتلا به پارکینسون، بیماری قلبی، بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود.

خطر اعتیاد

من به بیماران خود توصیه می کنم که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات خواب خود با اصلاح سبک زندگی خود انجام دهند. دلیل این امر این است که برخی از داروهای خواب آور موثر برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند و بسیاری از آنها می توانند عادت ساز باشند. Ambien، یک کمک خواب محبوب، ممکن است پس از تنها دو هفته استفاده کمتر موثر شود. برای بسیاری از افراد، تأثیر داروهای خواب روز بعد پس از بیدار شدن باقی می ماند. احساس گیجی یا “ابری” رایج است.

علاوه بر این، محدودیت های زیادی برای این داروها وجود دارد. از آنجایی که آنها توانایی های فیزیکی شما را مختل می کنند، افراد مسن در صورت بیدار شدن در طول شب در معرض خطر افتادن قرار می گیرند. افرادی که متابولیسم آنها مختل است یا سابقه بیماری های مختلف دارند نباید از داروهای خواب آور استفاده کنند. اگر این داروها همراه با الکل مصرف شوند، عواقب جدی می تواند ایجاد شود. سیستم عصبی مرکزی می تواند به شدت سرکوب شود که ممکن است کما یا مرگ رخ دهد.

در بسیاری از موارد، اعتیاد به داروهای خواب آور به دلیل احساس خوب بودن ناشی از این داروها است. حتی با بهترین نیت، بسیاری از افراد برای این حس آرامش به وسایل خواب وابسته می شوند. در اینجا برنامه من برای اجتناب یا مبارزه با اعتیاد به داروهای خواب آور است:

۱) طبق دستور مصرف کنید– هرگز بیش از دوز توصیه شده خود مصرف نکنید و فقط تا زمانی که پزشک توصیه کرده است مصرف کنید.

۲) از وسایل کمک خواب به عنوان یکی از بخش های برنامه درمانی خود استفاده کنید – داروهای خواب آور می توانند با دادن استراحت بسیار مورد نیاز به افراد کمک کنند تا دوران سختی را پشت سر بگذارند. برای جلوگیری از وابستگی، از تکنیک‌های تمدد اعصاب، تغییر در برنامه شبانه خود و رژیم غذایی و ورزش برای بهبود عادات خواب استفاده کنید.

۳) با پزشک خود چک کنید – برای ملاقات های منظم برنامه ریزی کنید تا بتوانید او را از عوارض جانبی مانند خواب آلودگی طولانی مدت، واکنش های آلرژیک، راه رفتن در خواب، سردرد یا افزایش وزن مطلع کنید.

۴) با خیال راحت قطع کنید – اگر متوجه شدید که به داروهای خواب وابسته شده اید، بوقلمون سرد را ترک نکنید. با نظارت پزشک خود، به آرامی کاهش دهید تا از علائم ترک جلوگیری کنید.

در حالی که وسایل کمک خواب به بسیاری از افراد کمک می کند، آگاهی برای اجتناب از وابستگی کلیدی است. اگر به توصیه های پزشک خود عمل کنید و طبق دستور از دارو استفاده کنید، می توانید از آنها به طور سالم استفاده کنید. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به داروهای خواب آور معتاد هستید، با پزشک، مشاور یا یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید. تشخیص یک مشکل اولین قدم برای کمک گرفتن و سالم شدن واقعی است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر