نازک شدن مو؟ چهار ماده مغذی که آن را پرتر و براق تر می کند


معمولاً این اتفاق نمی‌افتد، اما یک روز در آینه نگاه می‌کنید و از خود می‌پرسید: «این همه موهای من کجا رفت؟». وقتی جوان هستید، موهای شما ضخیم و براق هستند، اما با افزایش سن (همراه با چندین عامل دیگر)، موها شروع به نازک شدن می کنند. در واقع، تخمین زده می شود که ۵۰ درصد از زنان حداقل یک بار در زندگی خود ریزش موی قابل توجهی را تجربه کنند[۱].

در حالی که ممکن است صرفاً یک مسئله زیبایی به نظر برسد، نازک شدن موها اغلب نشانه یک بیماری زمینه ای مانند استرس، عدم تعادل هورمونی یا کمبود مواد مغذی است. مراقبت از بدن خود به طور کلی بسیار مهم است، اما از آنجایی که شما هر شرایطی را که ریشه ریزش مو است مدیریت می کنید، مواد مغذی فوق العاده ای وجود دارد که می تواند به تغذیه مو و پوست سر شما برای تحریک رشد مجدد کمک کند.

آیا می توانید از موهای نازک برگردید؟ کاملا.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • چرا موهایت را ریزش می کنی
  • کدام فلزات سنگین باعث ریزش مو می شوند
  • نقشی که تغذیه در سلامت مو ایفا می کند
  • چهار ماده مغذی حیاتی که موهای شما را سالم نگه می دارد
  • بهترین ترفند برای پرپشت و براق نگه داشتن موهایتان

چرا موهایتان را از دست می دهید

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است موهایتان را ریزش کنید، اما رایج ترین آنها عبارتند از[۱][۲]:

ارثی

ریزش موی ارثی با افزایش سن یکی از شایع ترین علل ریزش مو است. در حالی که در مردان شایع تر است، برخی از زنان نیز با افزایش سن، ریزش مو همراه با تاج سر را تجربه می کنند. این اغلب به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا ریزش مو با الگوی زنانه شناخته می شود.

تغییرات هورمونی

بسیاری از زنان متوجه می شوند که با رسیدن به یائسگی، موهایشان شروع به نازک شدن می کند. این به دلیل کاهش استروژن و پروژسترون و متعاقب آن افزایش فعالیت آندروژن ها (هورمون های مردانه) است. علاوه بر این، در طول یائسگی و پس از آن، فولیکول‌های موی برخی زنان کوچک می‌شود و در نتیجه موهای نازک‌تری ایجاد می‌شوند.

اگر قبل از یائسگی متوجه ریزش مو شده اید، این می تواند عدم تعادل در هورمون های تیروئید شما نیز باشد.

مدل مو

باور کنید یا نه، یکی از دلایل رایج ریزش مو روشی است که موهایتان را حالت می دهید. دم اسبی و بافته می تواند ریشه های شما را بکشد و در نهایت باعث ریزش موهای شما شود. اگرچه ممکن است جزییات کوچکی به نظر برسد، اما اگر فولیکول‌های موی شما در اثر فشار آسیب ببینند، ریزش مو می‌تواند دائمی شود.

درمان‌های مو مانند رنگ‌های سمی و سفیدکننده یا درمان‌های صاف‌کننده با فرمالدئید نیز می‌تواند به مرور زمان منجر به ریزش مو شود، به خصوص اگر پوست سر شما آسیب ببیند.

فشار

چند ماه پس از یک رویداد بسیار استرس زا که باعث شوک جسمی یا روحی می شود، بسیاری از افراد دچار ریزش مو می شوند. این نوع ریزش مو به عنوان تلوژن افلوویوم نامیده می شود و یک پاسخ موقت بدن شما به تغییرات ناگهانی است. جراحی ها، کاهش وزن سریع، بیماری و بچه دار شدن همگی شرایطی هستند که می توانند تلوژن افلوویوم را تحریک کنند.

فلزات سنگین

فلزات سنگین یکی از دلایل شایع ریزش مو هستند. بسیاری هرگز این علت اصلی را یاد نمی گیرند. فلزاتی مانند آرسنیک، تالیم، کادمیوم، جیوه، اورانیوم و مس مقصران مکرر هستند. من خودم زمانی که مقدار زیادی اورانیوم را سم زدایی می کردم این اتفاق افتاده است.

یک پنجم موهایم ریخت، اما دوباره رشد کرد. اما دیدن توده های مو در زیر دوش بسیار ناراحت کننده بود. به زودی متوجه شدم که یک فلز سنگین از بدنم خارج می شود و تنها یک ریزش موی موقت است.

با این حال، برای برخی از افراد این فلزات باعث ریزش موی خود ایمنی مانند آلوپسی می شوند. و آنها باید از سم زدایی طبیعی این فلزات برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو حمایت کنند.

کمبود مواد مغذی

کمبود چندین ماده مغذی می تواند منجر به ریزش مو شود، از جمله آهن، ریبوفلاوین، ویتامین B12، بیوتین، ویتامین D و فولات. در حالی که نقش دقیق هر یک از این مواد مغذی در سلامت مو بسیار متفاوت است، واقعاً هیچ عملکردی در بدن شما وجود ندارد که برای عملکرد مطلوب به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز نداشته باشد.[۳][۴].

با این حال، قبل از مصرف مکمل‌ها با هر ماده مغذی شناخته شده برای انسان، بهتر است به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید. مصرف یک رژیم غذایی استاندارد غربی از غذاهای فرآوری شده، گوشت کم کیفیت و قندهای افزوده شده با ریزش مو مرتبط است.[۵]. بنابراین، تمیز کردن رژیم غذایی می تواند معجزه ای برای رشد مو داشته باشد.

با این اوصاف، تعداد انگشت شماری از مواد مغذی وجود دارد که وقتی به روتین زیبایی شما اضافه شود، می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد.

مواد مغذی که از موهای سالم و قوی حمایت می کنند

سیلیس، سلنیوم، بیوتین و اسید هیالورونیک چهار ماده مغذی هستند که نقش مهمی در سلامت مو و پوست سر شما دارند. صرف نظر از علت ریزش مو، این مواد مغذی می توانند از رشد مجدد و حالت موهای شما حمایت کنند تا آن را به ضخامت و درخشندگی طبیعی خود برگردانند.

سیلیس

سیلیس یک ماده معدنی است که نقش تقویت کننده ای در موهای شما دارد. داشتن محتوای سیلیس بالا در ساقه موهای شما باعث می شود موهای ضخیم تر و قوی تر و خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته باشید. این به معنای شکنندگی و شکستگی کمتر است. پس منطقی است که هر چه محتوای سیلیس در فیبرهای موی شما بیشتر باشد، میزان ریزش مو کمتر است[۶][۷].

سیلیس همچنین به موها درخشندگی و درخشندگی می بخشد. سیلیس همان چیزی است که به سبزیجات پوستی براق می دهد. برای موهای شما نیز همین اثر را دارد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که اثر تقویتی سیلیس از تعامل آن با کراتین ناشی می شود، پروتئینی که ساقه موی شما را احاطه کرده و از شکستگی محافظت می کند و در عین حال خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد.[۸].

همچنین فرض بر این است که سیلیس ممکن است به هدایت مواد مغذی به ساقه موهای شما کمک کند. سیلیس به دلیل توانایی خود در افزایش تراکم مواد معدنی استخوان با حمایت از فرآیند معدنی شدن استخوان شناخته شده است. بنابراین، برخی منابع نشان می‌دهند که سیلیس ممکن است همین اثر را روی موهای شما داشته باشد و باعث افزایش مواد معدنی و در نتیجه استحکام و تغذیه آن شود.[۹].

یکی دیگر از مزایای بی شمار سیلیس، پاک کردن فلزات از سیستم شما است که باعث ریزش مو می شود. سیلیس توانایی پاکسازی آرسنیک و تالیم را برای سیستم شما دارد که در تحقیقات نشان داده شده است که به ریزش مو کمک می کند.

سلنیوم

در طول تشکیل ساقه مو، فرآیندی به نام کراتینه شدن، موی شما سلنیوم را از خون دریافت می کند و آن را در ماتریکس خود می گنجاند. نقش سلنیوم در سلامت مو دو مورد است: با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند و در چندین سیستم آنزیمی نقش دارد.[۱۰].

با توجه به استرس اکسیداتیو، سلنیوم نقش مهمی در محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید دارد. در حالی که این می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت پوست و ضد پیری تأثیر بگذارد، اما تأثیر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست سر شما را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که پوست سر شما در معرض اشعه ماوراء بنفش بیش از حد قرار می گیرد، می تواند استرس اکسیداتیو را تحریک کرده و به فولیکول های مو آسیب برساند. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از پوست سر و موهای شما در برابر اکسیداسیون احتمالی ناشی از UV محافظت می کند.[۱۱][۱۲].

سلنیوم همچنین جزء حداقل ۳۵ پروتئین است که بسیاری از آنها آنزیم هایی هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در حفظ سلامت مو نقش دارند. کمبود سلنیوم می تواند منجر به سفیدی زودرس و ریزش مو شود، به طوری که بسیاری از افراد دارای کمبود سلنیوم سفید شدن و نازک شدن موها را گزارش می کنند.[۱۳][۱۰].

بیوتین

بیوتین یکی از شناخته شده ترین مواد مغذی برای سلامت مو است. اگرچه محققان مکانیسم خاصی را مشخص نکرده‌اند، اما واضح است که بیوتین تأثیر تقویت‌کننده‌ای روی مو، پوست و ناخن‌های شما دارد. در واقع یکی از ویژگی های بارز کمبود بیوتین ریزش مو است[۱۴].

چند مکانیسم پیشنهادی وجود دارد که توسط آنها بیوتین از سلامت موهای شما حمایت می کند، اولین مکانیسم نقش آن به عنوان یک کوفاکتور حیاتی برای آنزیم ها است. به طور خاص، بیوتین یک کوفاکتور برای آنزیم های دخیل در سنتز کراتین است که پروتئین ساختاری اولیه در مو و ناخن شما است. این ممکن است دلیل این باشد که وقتی سطح بیوتین پایینی دارید، ناخن‌هایتان راحت‌تر می‌شکنند و موهایتان شکننده می‌شوند.[۱۵][۱۶].

روش دومی که بیوتین ممکن است از موهای سالم حمایت کند به دلیل محتوای گوگرد آن است. گوگرد بر وضعیت لایه بیرونی پوست شما از جمله پوست روی پوست سر تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که گوگرد می تواند رشد مو را تحریک کند و در عین حال ترشح ماده ای به نام سبوم را کاهش دهد. سبوم یک ماده روغنی/مومی است که توسط غدد چربی ترشح می شود تا پوست شما را روان کند. با این حال، وقتی سبوم بیش از حد ترشح می کنید، می تواند منافذ شما را مسدود کند و باعث ریزش یا نازک شدن موهای شما شود.[۱۰].

در نهایت، کمبود بیوتین می تواند منجر به التهاب پوست و درماتیت سبورئیک شود که منجر به شوره سر و ریزش مو می شود. بنابراین، اطمینان از اینکه سرشار از این ویتامین حیاتی هستید ممکن است در سطوح مختلف از مو و پوست سر شما محافظت کند.[۱۰].

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک (HA) برای هیدراتاسیون پوست شما ضروری است زیرا ساختار آن به راحتی روی آب می چسبد و نگه می دارد.

در واقع، یک گرم HA می تواند تا شش لیتر آب را متصل کند[۱۷]. به همین دلیل، برخی از کارشناسان شامپوی حاوی اسید هیالورونیک (HA) را توصیه می کنند تا به رطوبت پوست سر کمک کند، موهای شما را تقویت کند و خاصیت ارتجاعی بیشتری ایجاد کند. اگر موهای خشک یا آسیب دیده دارید، این ممکن است به خصوص مفید باشد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که اسید هیالورونیک ممکن است از رشد مجدد مو با تحریک تکثیر سلولی در ماتریکس خارج سلولی و ترویج بازسازی فولیکول های مو حمایت کند.[۱۸].

سلاح مخفی ریزش موی شما

اگر در گذشته با ریزش مو دست و پنجه نرم کرده اید، احتمالاً یک یا چند مورد از مواد مغذی فوق را امتحان کرده اید. مشکل این است که مصرف مکمل با یک ماده مغذی به ندرت در مورد ریزش مو مؤثر است.

در حالی که حمایت از پوست سر با مواد مغذی مانند اسید هیالورونیک و سلنیوم می تواند کمک زیادی به شما کند، همچنین باید ساقه موهای خود را مستقیماً با مواد مغذی مانند بیوتین و سیلیس تغذیه و تقویت کنید.

به همین دلیل است که توصیه می کنم فوکوس خودکار بدون سن به مشتریانی که از ریزش مو رنج می برند. فوکوس خودکار بدون سن فرمولاسیونی است که شامل سیلیس با کیفیت بالا از عصاره بامبو، سلنیوم، بیوتین و اسید هیالورونیک برای یک مکمل تقویت کننده مو با طیف کامل است.


بردن

ریزش مو می تواند نتیجه چندین عامل مختلف باشد. اما وجه مشترک همه این عوامل این است که یکپارچگی فولیکول های مو و ساقه موی شما هستند. خواه آسیب به پوست سر شما در اثر درمان های مو، اختلالات هورمونی ناشی از یائسگی یا افزایش سن، مسمومیت با پروتئین های فلزات سنگین یا کمبود مواد مغذی باشد – اگر موهای شما در حال ریزش باشد، مواد مغذی حیاتی به جایی که باید برسند، نمی رسند.

در حالی که صدها محصول برای سلامت مو در بازار وجود دارد، اما واقعاً به این بستگی دارد که کدام مواد مغذی در برابر تحقیقات علمی ایستادگی می کنند.

سیلیس، سلنیوم، بیوتین و اسید هیالورونیک چهار ماده حیاتی هستند که پوست سر شما را تغذیه کرده و شادابی را به موهای شما باز می گرداند.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/