مقابله با استرس محل کار


شناخت استرس شغلی و عوامل و علائم آن به مقابله با استرس محیط کار کمک می کند که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

استرس و اضطراب دختر

در فهرست پر استرس ترین مشاغل جهان، طبق بررسی ها، پرسنل نظامی با استرس ۷۲ درصد، آتش نشانان ۷۲، خلبان ۶۱، پلیس ۵۱، صدا و سیما ۵۱، روزنامه نگار ۴۹، روابط عمومی ۴۹، مدیران ارشد شرکت ها ۴۸ و رانندگان کرایه، و با رتبه استرس ۴۸ درصد در این لیست قرار دارند.

امروزه افراد زمان زیادی را در محیط کار می گذرانند و گاهی اوقات باعث ایجاد تنش و حساسیت های مثبت و منفی می شوند.

اختلاف نظر با همکاران، فشار مدیر، دیر رسیدن به محل کار و محرومیت از مزایا و پاداش نمونه هایی از این فشارهاست.

تعریف روانشناختی استرس شغلی

استرس به خودی خود پدیده بدی نیست. کلمه تأیید می تواند خنثی باشد یا تأثیرات خوب و بد داشته باشد. به طور کلی، سطح بهینه فشار تأثیر مثبتی بر عملکرد دارد. اگر سطح استرس بالاتر از حد مطلوب باشد، منجر به کاهش عملکرد فرد و در نهایت خستگی می شود و اگر استرس کمتر از حد پایین باشد، نتیجه آن کاهش عملکرد فرد خواهد بود. اما فشار حرفه ای چیست؟ استرس کاری را می توان به عنوان تجمعی از عوامل استرس زا مرتبط با شغل در نظر گرفت. استرس کاری زمانی ایجاد می شود که مقتضیات محیط کار و استرس ناشی از آن با قابلیت ها و قابلیت های فرد هماهنگ نباشد و در نتیجه مشکلاتی را برای او ایجاد کند.

علائم جسمی و روانی استرس شغلی

معمولاً بین استرس شغلی و بیماری های جسمی فرد رابطه وجود دارد. بیماری قلبی عروقی شایع ترین علامت فیزیکی مرتبط با استرس شغلی است. همچنین اختلالات گوارشی، سردرد و اختلال خواب نیز می تواند با استرس کاری مرتبط باشد. علائم رفتاری همچنین شامل علائمی است که متوجه خود کارمند است. علائم روانی مانند رفتار پرخاشگرانه با همکاران، اجتناب از کار، بی اشتهایی یا پرخوری، سوء مصرف مواد مخدر و غیره نیز شامل مشکلات عاطفی و شناختی است که به دلیل ناراحتی ناشی از استرس کاری رخ می دهد. شایع ترین نتیجه استرس کاری، نارضایتی شغلی است. فردی که از کار خود ناراضی است دیر و اکراه دیر می کند و دلیلی نمی بیند که کار خود را به خوبی انجام دهد. افسردگی، اضطراب، کسالت، انزوا، بیزاری از کار و احساس شکست در کار از دیگر علائم روانی استرس شغلی است.

۶ توصیه برای مقابله با استرس کاری

با این توضیحات، اگر فکر می کنید استرس شغلی دارید، راه حل های خوبی برای مقابله با آن وجود دارد.

منبع استرس را دریابید مهمترین چیز برای غلبه بر استرس کاری این است که ابتدا منبع استرس خود را شناسایی کنید. این کار در تعیین اینکه چه چیزی را باید در محل کار تغییر داد یا چه مهارت هایی را برای کاهش استرس کاری یاد گرفت بسیار موثر است.

خواب کافی استرس باعث بی خوابی یا پرخوابی می شود و این شما را مستعد استرس می کند. داشتن خواب آرام و کافی به شما کمک می کند تعادل را در طول روز حفظ کنید. اگر می دانید روز پر استرسی در پیش دارید، خوردن میان وعده های مغذی و سالم را فراموش نکنید و از پرخوری و کم خوری خودداری کنید.

مثبت اندیشی در محل کار طرز تفکر ما در مورد موقعیت های مختلف تاثیر زیادی بر واکنش ما به موقعیت های مختلف دارد. اگر بتوانیم موقعیت ها و شرایط را به طور مثبت ارزیابی کنیم، می توانیم تا حدودی از سطح استرس خود بکاهیم.

خود را به جای دیگران تغییر دهید در مواردی که می‌خواهیم همکاران یا رئیس‌مان خودشان تغییراتی ایجاد کنند، باید به خود یادآوری کنیم که گاهی افراد مجبور نیستند تغییر کنند، بلکه ما با تغییر خودمان می‌توانیم الگوی دیگران باشیم. همچنین، ممکن است از تبعیض زیاد بین کارمندان شما را آزار دهد. سعی کنید به افراد بالای سرتان رحم نکنید و به افرادی که در شرایط بدتر هستند فکر کنید.

«نه» گفتن و شنیدن را یاد بگیرید. صداقت ممکن است در ابتدا باعث آزار همکارانتان شود، اما به مرور زمان باعث افزایش اعتبار و کاهش استرس شما می شود. وقتی نه می گویید به طرز گفتن خود توجه کنید و دلایل درستی بیاورید تا دیگران دچار استرس نشوند. همچنین، شما این توانایی را دارید که به حرف دیگران گوش ندهید.

دستیابی به تعادل بین کار و زندگی | برنامه ریزی و مسئولیت ها

و کارهای روزانه خود را بررسی کنید. کار مداوم و نداشتن تفریح، صبر شما را ضعیف می کند. کار، خانواده و فعالیت های اجتماعی و شخصی خود را متعادل کنید.

نویسنده: فرزانه شهردوست کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

    مقابله با استرس محل کار