معایب روغن بذر کتان – ۳ اشکال مکمل دانه کتان

روغن بذر کتان یک مکمل محبوب برای به دست آوردن اسیدهای چرب امگا ۳ لازم برای متعادل کردن اسیدهای چرب امگا ۶ بسیار سنگین در رژیم غذایی مدرن غربی است. با این حال، چندین اشکال دارد که ممکن است در نهایت استفاده از آن را بیهوده کند. علیرغم ادعاهای مخالف، در واقع منبع خوبی از امگا ۳ نیست. همچنین می تواند بر حرکات روده در برخی افراد تأثیر بگذارد. و حاوی هورمونی است که ممکن است در دراز مدت خطرناک باشد. من هر یک از این موارد را در این مقاله بررسی می‌کنم و به شما می‌گویم که چرا انتخاب‌های مکمل بهتری وجود دارد.

اول، امگا ۳ موجود در روغن بذر کتان «آلفا-لینولنیک اسید» یا به اختصار ALA است. ALA یک اسید امگا ۳ با زنجیره کوتاه است و فواید سلامتی مشابه DHA و EPA با زنجیره بلند که در ماهی یافت می شود را ندارد. ALA توسط بدن به DHA و EPA تبدیل می‌شود، اما با سرعتی بسیار کم و به قدری کم که تقریباً بی‌فایده می‌شود. روغن ماهی، چه در خود ماهی و چه به صورت مکمل، حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب DHA و EPA است، بنابراین بدن شما مجبور نیست آن را از ALA تولید کند. از این نظر، روغن ماهی مکمل بسیار کارآمدتری برای به دست آوردن مقدار مناسب اسیدهای چرب امگا ۳ است. علاوه بر این، بذر کتان می تواند بر روی برخی افراد تأثیر بگذارد که ممکن است مفید تلقی شود یا نباشد.

و این شل شدن مدفوع است. در یک مطالعه، مصرف کنندگان روغن بذر کتان ۳۰ درصد بیشتر از افرادی که آن را مصرف نمی کردند، دفع مدفوع داشتند. این اثر بسته به وضعیت سلامتی شما ممکن است مطلوب باشد یا نباشد. برخی از مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر موفقیت در استفاده از این مکمل را گزارش کرده اند. با این حال، قبل از استفاده طولانی مدت، باید از یک ماده شیمیایی موجود در دانه کتان با اثرات ناشناخته آگاه باشید.

بذر کتان حاوی فیتواستروژن است، یک ماده شیمیایی گیاهی که اثرات استروژن را در پستانداران تقلید می کند. و مانند استروژن می تواند باعث ایجاد سینه در مردان و همچنین کاهش باروری شود. همچنین مانند استروژن، شواهدی وجود دارد که ممکن است باعث سرطان شود. اثرات طولانی مدت مکمل های منظم با این هورمون ناشناخته است، بنابراین باید در مصرف طولانی مدت آن احتیاط کنید.

روغن بذر کتان در رساندن مقادیر مناسب اسید چرب امگا ۳ کارآمد نیست تا به دلایل سلامتی مفید باشد. همچنین، می‌تواند روده را تحت تأثیر قرار دهد و احتمالاً به دلیل سطح بالای فیتواستروژن‌ها، اثرات منفی بر سلامتی در درازمدت ایجاد کند. به این دلایل، مصرف آن را توصیه نمی‌کنم، اما توصیه می‌کنم مقدار ماهی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید یا به جای آن از مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر