فرهنگ شلوغی چیست و چگونه می توانید چرخه را بشکنید؟


کاریکاتور زنی که در شب روی لپ تاپ خود نشسته است
فرهنگ شلوغی ممکن است به این معنی باشد که زمان کمی برای کاری غیر از کار وجود دارد (Alamy/PA)

آیا تا به حال احساس کرده اید که از اینکه باید کارهای بیشتری انجام دهید غرق شده اید؟

شاید فکر می کنید باید ساعت های طولانی تری کار کنید، یا باید شروع به انجام «کارهای جانبی» کنید – مشاغل اضافی خارج از کسب و کار اصلی خود – حتی اگر لزوماً این کار را نکنید. نیاز به پول، اما فقط برای انجام کارهای بیشتر.

اگر این آشنا به نظر می رسد، ممکن است طعمه فرهنگ شلوغ باشید – پدیده ای که در طول همه گیری شیوع پیدا کرد.

همه چیز در مورد “هوش و شلوغی” است، یا تا جایی که می توانیم کار کنیم (و سپس مقداری)، که نشان می دهد بهره وری ما با ارزش ما به عنوان یک شخص مرتبط است.

اما آیا فرهنگ شلوغی و شلوغی می تواند رفاه ما را به خطر بیندازد؟ در اینجا نگاهی به ایرادات احتمالی این روند، و اقداماتی که باید در مورد آن انجام دهید، می پردازیم…

فرهنگ شلوغی چیست؟

دکتر رابین هارت، روانشناس و یکی از بنیانگذاران اپلیکیشن استرس و اضطراب Companion، متعجب است که آیا فرهنگ شلوغی «آمریکایی است که ما پذیرفته ایم».

محیط کار در ایالات متحده کاملاً متفاوت است و کارمندان تمایل دارند نسبت به انگلستان و ایرلند مرخصی کمتری داشته باشند.

هارت می گوید فرهنگ شلوغی و شلوغی – جایی که احساس می کنیم باید تا آنجا که می توانیم کار کنیم – “به نفع کارفرما است، زیرا بیشتر و بیشتر به نفع کارمند است.”

همچنین ممکن است عناصری از “فرهنگ مقایسه” در بازی وجود داشته باشد – ممکن است ببینیم افراد اطرافمان یا ساعات طولانی تری کار می کنند، یا در اوقات فراغت خود مشاغل جانبی راه اندازی می کنند و از خود می پرسند که آیا ما نیز نباید همین کار را انجام دهیم.

هارت می گوید که کل پدیده «در هر گرایش اعتیادآوری که داریم نقش دارد»، به این معنی که ممکن است خود را در یک چرخه معیوب انجام کارهای بیشتر و بیشتر قرار دهیم.

انگیزه اصلی هرچه که باشد، او می‌گوید که کسب‌وکار ۲۴ ساعته ناپایدار است زیرا کسی «نمی‌تواند برای مدت طولانی با چنین خروجی بالایی کار کند، بدون اینکه بهره‌وری از نظر کیفیت و کمیت کاهش یابد یا کار متوقف شود».

در پایان، کار بیش از حد می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود – زمانی که متوجه شدید که دیگر نمی توانید کار کنید. هارت می‌گوید فرهنگ شلوغی ما را وادار می‌کند بیش از حد با کارمان همذات پنداری کنیم.

بدیهی است که کاری که انجام می‌دهیم بخش بسیار مهمی از زندگی ما است، زیرا ما آن را بیش از ۴۰ ساعت در هفته انجام می‌دهیم، بنابراین از کاری که انجام می‌دهیم هویت می‌گیریم.»

“اما اگر مراقب نباشیم، اگر آن را تنظیم نکنیم، فرهنگ شلوغی در حال پرورش است… هنگامی که شروع به تعریف ارزش خود به عنوان انسان با بهره وری و خروجی خود می کنیم، در این صورت بسیار موافق هستیم که چگونه بسیار مایل به انجام این کار هستیم.”

آیا اپیدمی آن را تسریع کرد؟

تا دیر وقت از خانه GIF کار کنید - جستجو و اشتراک گذاری در GIPHY

هارت به صراحت می گوید: «مطمئنا. «قبل از کووید، مشکل بزرگی با محو شدن مرزها وجود داشت [between work and home life] به دلیل دنیای دیجیتال” – و این فقط افزایش یافته است، زیرا بسیاری از ما زمان بیشتری را در خانه کار می کنیم و مشارکت اجتماعی بسیار کمتری داریم، مرزهای فیزیکی و بسیاری از منابع حواس پرتی را از زندگی کاری خود از دست داده ایم.

هارت به ویژه به تعطیلی زمستانی بازمی گردد، می افزاید: “بعضی از مردم تمام روز از رختخواب بلند می شدند و در اتاق خواب خود کار می کردند و من فکر می کنم که این منجر به مشکلات روانی زیادی شد.”

مشکلات بالقوه فرهنگ شلوغی چیست؟

خستگی یک عارضه جانبی بالقوه است و افراد ممکن است آن را متفاوت تجربه کنند. هارت توضیح می دهد: «به طور کلی، خستگی دائمی است.

“این احساس تدریجی احساس خستگی بیشتر و بیشتر، تخلیه عاطفی، خلق بد، فقدان تدریجی انگیزه و ناتوانی فزاینده در برآورده کردن انتظارات و خواسته هایی است که قبلاً می توانستید آنها را مدیریت کنید.”

چگونه از دوره خارج می شوید؟

اگر احساس می کنید که به طور فزاینده ای در فشارهای شلوغی فرهنگ گیر کرده اید، کارهای زیادی می توانید انجام دهید.

هارت توصیه می‌کند با «واقعاً به محدودیت‌ها توجه کنید: وقتی کار می‌کند، وقتی کار نمی‌کند – و وقتی کار نمی‌کند، چیزهای دیجیتالی را کنار بگذارید».

او همچنین پیشنهاد می‌کند «رویکردی جامع‌تر» برای مراقبت از خود، با «خوب غذا خوردن، مطمئن شدن از خواب خوب» در پیش بگیرید.

اینها چند قدم عملی هستند که می‌توانید بردارید، اما در سطح عمیق‌تر، هارت توصیه می‌کند «با نگاهی فلسفی به احساس هویت خود، چگونه حس هویت خود را استخراج می‌کنیم و چه چیزی ارزش ما را تشکیل می‌دهد.

زیرا اگر به طور خودکار در این فرهنگ شلوغ، این سیستم اعتقادی که باید به تولید آن ادامه دهیم یا به نوعی ارزشی نداریم، بیفتیم، همه چیز به طرز وحشتناکی اشتباه می شود.”

توصیه او این است که یک نمودار دایره ای بسازید که نشان دهد چقدر زمان می خواهید در محل کار خود بگذرانید، و در بقیه زمان ها چه کاری می خواهید انجام دهید – چه ارتباط با عزیزان، ورزش کردن یا سرگرمی ها.

هارت می پرسد: “آیا کارهایی وجود دارد که من قبلاً انجام می دادم که واقعاً ارزشمند بودند، و در واقع، وقتی به آن فکر می کنید، سیستم شما به وضوح آن تحریک، لذت و تمرکز را از دست می دهد؟”

اگر بله، ممکن است مفید باشد که ببینید چگونه می توانید این چیزها را به زندگی خود بازگردانید.

هارت اذعان می‌کند که این می‌تواند «دشوار» باشد، به‌ویژه اگر ذاتاً رقابت‌پذیر باشید و «احساس خود را از کار بگیرید».

با این حال، او می‌گوید: «این در مورد ایجاد الگوهای خودکار است که اغلب به عادت‌های آگاهانه تبدیل می‌شوند و می‌گویند: «صبر کن، این راهی برای زندگی کردن نیست».

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/