غذا خوردن احساسی – چگونه مسئولیت پذیر باشیم

آیا از رژیم غذایی یویو خسته شده اید؟

آیا بیش از یک بار در هفته خود را وزن می کنید؟

آیا زمان بیشتری را صرف فکر کردن به غذا و رژیم غذایی می کنید تا اینکه به زندگی خود فکر کنید؟

برای بسیاری از زنان (و مردان، به ویژه زنان)، صلح با غذا گامی مهم در ادامه زندگی و ایجاد زندگی مورد نظرشان است. بسیاری از افراد موفق، باهوش و با استعداد به من می گویند که غذا/وزن/رژیم غذایی تنها زمینه ای از زندگی آنهاست که در آن احساس ناتوانی می کنند.

رژیم ها کار نمی کنند — آنها فقط افراد را در رژیم غذایی نگه می دارند (و به دست آوردن و ضرر و پرخوری و بدبختی). برقراری صلح با غذا نه تنها به مردم این امکان را می دهد که دوباره به طور معمول غذا بخورند، بلکه واقعاً به شما این امکان را می دهد که به زندگی خود ادامه دهید، بدون اینکه غذا و وزن و تصمیمات خوردن بیش از حد انرژی شما را ببلعد.

خوردن عاطفی اصطلاحی است که برای توصیف غذا خوردن در پاسخ به عواطف یا احساسات ما در مقابل احساسات استفاده می شود. گرسنگی فیزیولوژیکی ما

۱۰ علامت اصلی که نشان می دهد شما از نظر احساسی غذا می خورید:

۱. گرسنگی به طور ناگهانی بروز می کند و نیاز به غذا خوردن احساس می شود – گرسنگی فیزیولوژیکی به آرامی شروع می شود و اشکالی ندارد که غذا خوردن را به تعویق بیندازید.

۲. حتی اگر دیگر گرسنه نباشید یا گرسنگی از بین نرود حتی اگر سیر شده اید به خوردن ادامه دهید.

۳. تا حد ناراحتی جسمی غذا می خورید.

۴. وقتی غذا می خوردید نمی دانید گرسنه بودید یا نه.

۵. بعد از خوردن متوجه می شوید که واقعاً از میزان خوردن یا طعم آن آگاه نیستید.

۶. بعد از غذا خوردن احساس شرم، گناه یا خجالت دارید.

۷. غذا می خورید چون بی حوصله، خسته، تنها، هیجان زده هستید.

۸. گرسنگی با یک احساس ناخوشایند – خشم، آسیب، ترس، اضطراب همراه است. غذا خوردن احساسی در ذهن شما شروع می شود – فکر کردن به غذا – نه در معده شما.

۹. شما میل به غذای خاصی دارید و تا زمانی که آن غذا را نخورید احساس رضایت نمی کنید. اگر برای گرسنگی جسمی غذا می خورید، هر غذایی شما را سیر می کند.

۱۰. شما به خوردن (یا چرا کردن، یا نیش زدن) ادامه می دهید، زیرا نمی توانید بفهمید برای چه چیزی گرسنه هستید. به نظر می رسد هیچ چیز به درستی انجام نمی شود (گرسنگی جسمی صرف نظر از اینکه چه غذایی را برای سیر کردن انتخاب می کنید از بین می رود).

خوردن آگاهانه اصطلاحی است که برای توصیف روشی از غذا خوردن استفاده می شود که از نشانه های درونی در مورد گرسنگی، اشتها و سیری برای هدایت رابطه ما با غذا استفاده می کند. این شامل گوش دادن به بدن شما است تا بدانید چه چیزی و چه زمانی باید بخورید. رژیم غذایی، محدود کردن و شمارش کالری یا گرم چربی و تمرکز بر وزن از اجزای غذا خوردن آگاهانه نیست.

خوردن آگاهانه مستلزم یادگیری این است که وقتی بدن و ذهن شما به آن نیاز دارد و می خواهد چه کاری انجام دهید نه غذا.

اگر با خوردن احساسی مشکل دارید، در اینجا ۳ کاری وجود دارد که می توانید برای تغییر رابطه خود با غذا انجام دهید:

۱. کاهش سرعت

زمانی که ما با خلبان خودکار کار می کنیم، یادگیری و تغییر رخ نمی دهد. کاهش سرعت به ما این امکان را می دهد که بتوانیم مشاهدات و انتخاب های آگاهانه در مورد رفتار خود داشته باشیم. سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید. غذا را در بشقاب قرار دهید. در حین غذا خوردن چند کار انجام ندهید – به غذای خود توجه کامل داشته باشید.

۲. به گرسنگی توجه کنید

قبل از شروع غذا خوردن متوجه میزان گرسنگی خود شوید. اگر از نظر جسمی احساس گرسنگی نمی‌کنید، به این موضوع توجه کنید و شروع به بررسی موضوع کنید. توجه کنید که چه زمانی غذا خوردن را ترک می کنید و در آن زمان چقدر سیر و راحت یا ناراحت هستید.

۳. سوال بپرسید

یکی از قدرتمندترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که در پرورش کنجکاوی در مورد احساسات و رفتارهای خود کار کنید. اگر متوجه شدید که به دلیل استرس، خستگی، عصبانیت یا بی حوصلگی در حال غذا خوردن هستید، از خود بپرسید که چه راهکارهای دیگری برای مقابله با این احساسات دارید. به جز غذا خوردن چه انتخاب هایی دارید؟

آیا پرخوری احساسی زمینه ای است که باید روی آن کار کنید؟ کنترل غذا خوردن احساسی یک فرآیند است، اما ارزش آن را دارد. وقت گذاشتن برای یادگیری ابزارهایی برای ایجاد دوباره رابطه خود با غذا و خوردن به شما این امکان را می دهد که از ذهنیت رژیم غذایی محدودکننده و خودانتقادی فراتر بروید و به زندگی خود ادامه دهید.

شروع با غذا خوردن آگاهانه یک اثر موج دار ایجاد می کند – مانند انداختن یک سنگریزه در حوض. وقتی یاد می گیرید سرعت غذا خوردن خود را کم کنید و مراقب غذا خوردن خود باشید، یاد بگیرید نشانه های گرسنگی و هوس های خود را بشناسید و به آن ها پاسخ دهید (نه کارهای کوچک!)، متوجه می شوید که بیشتر اوقات وقتی در مورد غذا وسواس دارید، واقعاً اینطور نیستید. گرسنه وقتی می توانید بفهمید که به جای تمرکز روی غذا باید به چه چیزهایی توجه کنید و چه کاری انجام دهید، این امواج بیشتر مردم را به زندگی هایی سوق می دهد که غذا زمان و انرژی بسیار کمتری را می گیرد و ذهن آنها برای انجام کارهای بسیار قدرتمندتر آزاد می شود.

من افرادی را می بینم که با غذا خوردن آگاهانه مقابله می کنند، زمانی که دیگر در دام جنون رژیم غذایی گیر نمی افتند، به طرق مختلف رشد می کنند و رشد می کنند. آنقدر قدرتمند است که به یک حوزه اصلی تبدیل شده است که در آن با مردم کار می کنم.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر