غذاهای ضد کورتیزول

کورتیزول هورمونی است که توسط کلسترول تولید می شود و به گروه گلوکوکورتیکوئیدها تعلق دارد. پس از دریافت سیگنال از غده هیپوفیز از غدد فوق کلیوی جدا می شود.

کورتیزول هورمون استرس نامیده می شود و این به هیچ وجه تصادفی نیست – عامل اصلی که سنتز آن را تحریک می کند استرس های مختلفی است که می توانند ماهیت متفاوتی داشته باشند – مصرف غذاهای مضر، سختی ها، آسیب ها، احساسات شدید تمرینی، سوء تغذیه، خواب ناکافی، بیماری، آزمایش درد.

فواید کورتیزول

زمانی که کورتیزول در سطح نرمال باشد، فقط فوایدی برای بدن به همراه دارد. ترشح طبیعی آن برای تعدادی از فرآیندهای مهم مهم است. حساسیت به درد را کاهش می دهد، مقاومت بدن را افزایش می دهد، حافظه و توانایی تمرکز را بهبود می بخشد.

سطوح بالای کورتیزول برای یک دوره طولانی مدت دارای تعدادی منفی است. کاهش تدریجی ایمنی، کاهش ترشح هورمون های تستوسترون و سوماتوتروپین، سرکوب عملکرد تیروئید، عدم تعادل قند خون، افزایش فشار خون، کاهش توانایی های شناختی.

به طور مداوم بافت عضلانی را کاهش می دهد، بافت چربی را افزایش می دهد، پیری سلول را سرعت می بخشد. سطوح بالای کورتیزول باعث ایجاد زخم، دیابت و ترک‌های پوستی می‌شود، تراکم استخوان کاهش می‌یابد که عامل اصلی پوکی استخوان است.

علائم کورتیزول بالا

علائم کورتیزول بلند متفاوت است. فردی که از مشکل مشابهی رنج می برد، نوسانات خلقی متفاوتی را تجربه می کند – اضطراب، افسردگی و افزایش تحریک پذیری. این به این دلیل است که کورتیزول بر سنتز دوپامین و سروتونین تأثیر می گذارد.

همانطور که مشخص شد، سنتز کورتیزول در اوایل صبح زمانی که فرد باید از خواب بیدار شود و سرحال و پرانرژی باشد، بالاترین میزان خود را دارد. افرادی که صبح ها کورتیزول بالایی دارند احساس خستگی می کنند و در عین حال بی حوصله هستند.

وزن به تدریج در حال افزایش است زیرا کورتیزول نه تنها اشتها را تحریک می کند بلکه میل به یک وعده غذایی را نیز افزایش می دهد. سطح بالای هورمون باعث می شود [skin dehydration]که به نوبه خود منجر به چین و چروک زودرس و پیری می شود.

کورتیزول بالا ناشی از استرس مداوم می تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

بررسی کورتیزول

مطالعه کورتیزول برای تعیین سطوح خونی آن اختصاص داده شده است. معمولاً دو نمونه خون گرفته می شود – یک صبح و یک عصر، زیرا سطوح متفاوت است. معمولاً چنین مطالعه ای برای تشخیص مشکلات هیپوفیز یا غده فوق کلیوی طراحی شده است.

قبل از قرار ملاقات، باید آماده شود. برای این منظور، یک روز قبل از فعالیت بدنی خودداری می کند و نیم ساعت قبل از خود نمونه دروغ می گوید. مصرف برخی داروها ممکن است نتایج را تغییر دهد، بنابراین اگر قرص مصرف می کنید، باید آنها را به پزشک خود اطلاع دهید.

این مطالعه نباید پس از تجربه استرس روحی یا جسمی در دوران بارداری یا کاهش قند خون هنگام مصرف برخی داروها انجام شود.

انحراف از هنجارها ممکن است به دلیل بیماری ها و مشکلات خاصی باشد. سطوح بالا ممکن است به دلیل کلیه، کبد، چاقی، افسردگی، پرکاری تیروئید باشد. شایع ترین علت سندرم کوشینگ است.

سطوح پایین کورتیزول ممکن است در اثر خونریزی در هر اندام داخلی یا بیماری آدیسون ایجاد شود.

کنترل خوردگی

اجتناب از افزایش مداوم سطح کورتیزول یک پیش نیاز مهم برای سلامتی است. برای جلوگیری از پیامدهای منفی، هر فرد باید سعی کند چندین قانون اساسی را رعایت کند. قبل از هر چیز باید استرس را تا حد امکان کاهش داد.

مقصر اصلی کورتیزول بالا است و نیاز به تنظیم دارد. خواب کامل مهم است، تمرینات خیلی سنگین باید با تمرینات متوسط ​​جایگزین شود. از رژیم های شدید اجتناب می شود و غذا باید با کیفیت و کامل باشد. قهوه و نوشیدنی های انرژی زا باید برای جلوگیری از دود سیگار کاهش یابد.

استرس های روزمره ناشی از نامزدی، بی حرکتی، مصرف کافئین، الکل و سیگار، خواب و عدم تعادل در تغذیه باید با ورزش، عدم یوگا و مدیتیشن، تغییر کامل سبک زندگی جایگزین شود.

غذاها و کورتیزول

مانند بسیاری از هورمون های دیگر، تغذیه نیز یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سطح طبیعی کورتیزول است.

به منظور حفظ سطح کورتیزول، به ویژه در مورد افراد آموزش دیده فعال، باید یک رژیم غذایی مناسب ایجاد کرد که شامل حدود ۶ وعده غذایی در روز، به بخش های کوچک تقسیم می شود. کاهش شدید دریافت کالری ممکن است سطح کورتیزول را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

افزایش کورتیزول ناشی از مصرف بیش از حد قند، شکلات و قهوه است، غذاهایی که چربی بسیار بالایی دارند.

سیر یکی از مفیدترین مواد غذایی از نظر کنترل کورتیزول است. این به دلیل این واقعیت است که سرشار از ویتامین C است.

اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای ضد کورتیزول را می توانید در اینجا پیدا کنید – http://vitaminozo.com/anti-cortisol-foods/

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر