علل درد و کبودی بعد از ورزش


درد و کبودی بعد از ورزش معمولاً پس از انجام حرکات ایجاد می شود زیرا عضلات در برابر مقاومت کشیده می شوند

زنان ورزش و آرامش دارند

علل درد و کبودی بعد از ورزش

درد و سفتی پس از ورزش (DOMS) وضعیتی است که در آن پس از تمرین بدن دردهایی را احساس می کنید که به آن عادت ندارید. این درد معمولاً ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از ورزش شروع می شود، در عرض دو تا سه روز به اوج خود می رسد و طی ۵ تا ۷ روز از بین می رود.

درد و کبودی بعد از ورزش معمولاً پس از انجام حرکاتی که در آن عضلات در برابر مقاومت کشیده می‌شوند، مانند تپه‌نوردی یا تمرین با وزنه که در آن عضلات آسیب دیده‌اند، رخ می‌دهد.
هیچ درمان خاصی برای درد پس از ورزش وجود ندارد و دانشمندان حتی نمی دانند چه چیزی باعث آن می شود.

در حال حاضر شش نظریه وجود دارد که چرا عضلات بعد از ورزش درد می کنند:

آسیب فیبر عضلانی

یکی از مشهورترین تئوری ها این است که درد عضلانی تاخیری پس از ورزش ناشی از پارگی های ریزی است که در نتیجه ورزش در فیبرهای عضلانی ایجاد می شود. این پارگی ها ایجاد می شود و بدن شما آنها را در ساعات و روزهای بعد از ورزش ترمیم می کند. پارگی های میکروسکوپی در فیبرهای عضلانی عملکرد طبیعی ماهیچه ها را مختل کرده و باعث درد و ناراحتی می شود. این آسیب همچنین می تواند باعث التهاب شود.
این نظریه که درد عضلانی پس از ورزش ناشی از آسیب فیبر عضلانی است، رایج ترین است. اما این نظریه ایراداتی نیز دارد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که بدن درد بعد از ورزش می تواند بدون آسیب عضلانی رخ دهد. حداقل درد عضلانی بعد از ورزش، چیزی فراتر از آسیب عضلانی و پارگی های کوچک عضلانی است. بنابراین این نظریه کاملاً قابل توجیه نیست.

آسیب بافت همبند

مچ ورزشی

تئوری دیگر این است که کبودی پس از ورزش در اثر آسیب به بافت همبند ایجاد می شود. بافت همبند از دو جزء اصلی تشکیل شده است: کلاژن و الاستین. الیاف کلاژن سخت، غیر الاستیک و مقاوم در برابر کشش هستند، در حالی که الیاف الاستین نرم و انعطاف پذیر هستند.
این تئوری بیان می کند که انقباضات ماهیچه ای بافت همبند را مختل می کند و باعث تغییرات موقتی در عملکرد آن می شود که با یک واکنش التهابی خفیف همراه است. انقباضات خارجی (زمانی که عضلات کشیده می شوند) نسبت به انقباضات داخلی (زمانی که ماهیچه ها منقبض می شوند) آسیب بیشتری به بافت همبند وارد می کنند، زیرا فشار بیشتری بر روی تاندون ها و رباط ها (جایی که عضله به استخوان می چسبند) وارد می کنند.

التهاب

بسیاری از انواع صدمات و اختلالات در فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی با التهاب همراه است. التهاب ناشی از فعالیت سیستم ایمنی و ترشح مواد شیمیایی است که جریان خون را در ناحیه مورد نظر افزایش می دهد و باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. اگرچه علائم فیزیکی درد بعد از ورزش، تورم عضلانی، درد عضلانی و اسپاسم با التهاب مرتبط است، اما طبق مطالعات، علائم التهاب افزایش نمی‌یابد یا گلبول‌های سفید خون که معمولاً در التهاب افزایش می‌یابند، افزایش نمی‌یابند.
علاوه بر این، داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در کاهش دردهای بدن پس از ورزش چندان موثر نیستند.

گرفتگی عضله

ورزش ها

نظریه دیگر این است که گرفتگی و اسپاسم عضلانی باعث درد بعد از ورزش می شود. ایده پشت این نظریه این است که انقباضات مکرر ماهیچه ها رگ های خونی را فشرده کرده و اکسیژن رسانی به ماهیچه ها را کاهش می دهد. ضایعات متابولیک تجمع یافته و باعث سفت شدن عضلات و واکنش اسپاسم می شود. این نظریه دارای تناقضات زیادی است، به همین دلیل است که شما اغلب در مورد آن نمی شنوید.