علائم فیزیکی استرس و اضطراب

مردم اغلب یک حالت کلی نگران را تجربه می کنند، زیرا اضطراب یک واکنش طبیعی به مشکل زندگی است. این به فرد کمک می کند تا با یک موقعیت چالش برانگیز در دفتر مواجه شود، برای امتحان به دقت مطالعه کند و روی تصمیم گیری مهم تمرکز کند. اما زمانی که یک اضطراب در فعالیت های روزمره و روابط و شغل فرد اختلال ایجاد کند، اختلال ناتوان کننده محسوب می شود.

اختلال اضطرابی را می توان به پنج نوع خاص طبقه بندی کرد.

۱. اختلال اضطراب فراگیر (GAD) نگرانی و تنش بیش از حد و غیر واقعی در مورد رویدادها، اهداف و موقعیت های زندگی غیر اختصاصی است.

۲. اختلال وسواس اجباری (OCD) وضعیتی است که با افکار مداوم، ناخواسته و رفتارهای تکراری مشخص می شود.

۳. حملات پانیک با حملات مکرر و غیرمنتظره ترس شدید مشخص می شود.

۴. اختلال اضطراب اجتماعی ترس از موقعیت های اجتماعی است. افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی از اینکه توسط دیگران تحت نظر و قضاوت قرار بگیرند، اضطراب دارند.

۵. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک اختلال اضطرابی است که می تواند پس از قرار گرفتن در معرض یک رویداد آسیب زا که شامل تهدید به آسیب یا مرگ است، رخ دهد.

علائم

علائم به نوع اختلال اضطراب بستگی دارد، اما علائم کلی عبارتند از:

تپش قلب، تنش عضلانی، مشکل در افتادن یا به خواب رفتن، به راحتی مبهوت شدن، تحریک پذیری، لرزش، تکان خوردن معده، حالت تهوع، اسهال، سردرد، کمردرد، بی قراری، مشکل در تمرکز، سردی یا عرق کردن دست ها و/یا پاها، تنگی نفس، خستگی .

رفتار

اضطراب را می توان با دارو، روان درمانی یا هر دو درمان کرد.

دارو اختلالات اضطرابی را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند آن‌ها را تا زمانی که فرد روان‌درمانی می‌کند، تحت کنترل نگه دارد. انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و بتابلوکرها برای درمان اختلال اضطراب استفاده می شود.

درمان شناختی-رفتاری (CBT) و مواجهه درمانی دو درمان موثر اختلال اضطراب هستند. درمان شناختی-رفتاری به افراد کمک می کند تا الگوهای تفکری را که عامل اضطراب آنهاست تغییر دهند.

کمک به خود

در برخی موارد که اضطراب کوتاه مدت است یا علت آن مشخص می شود و می توان آن را از بین برد یا از آن اجتناب کرد. تمرینات و اقدامات متعددی برای مقابله با این نوع اضطراب توصیه می شود:

ورزش – ورزش یک کاهش دهنده طبیعی استرس و اضطراب است.

با فردی که حامی است صحبت کنید.

تکنیک های تمدد اعصاب- آرامش می تواند اضطراب را کاهش داده و احساس آرامش و رفاه عاطفی را افزایش دهد.

یاد بگیرید که «خود صحبتی منفی» را با «خود صحبتی مقابله ای» جایگزین کنید.

یاد بگیرید استرس را در زندگی خود مدیریت کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. از غذاهای چرب، شیرین و فرآوری شده خودداری کنید. غذاهایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین های گروه B هستند.

خواب را در اولویت قرار دهید. هر کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که خواب با کیفیت کافی دارید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر