سه کلید برای بهبود متابولیسم: استرس، خواب و رژیم غذایی

متابولیسم نه تنها عامل کاهش وزن و افزایش وزن است، بلکه برای عملکرد سیستم ایمنی، سطح انرژی، سلامت خلق و خو و عاطفی، تعادل هورمونی، کیفیت پوست، شکل بدن، حذف… در واقع، هر عملکردی که می توانید به آن فکر کنید در بدن، فیزیولوژیکی یا ذهنی، می تواند با برخی از فرآیندهای متابولیک مرتبط باشد. بنابراین، شرایطی مانند دیابت، چاقی، سرطان، نارسایی قلبی، التهاب مزمن، افسردگی و حتی صرع – همه اینها (و بسیاری موارد دیگر!) می توانند با یک مشکل متابولیک زمینه ای مرتبط باشند.

در حقیقت، ما بسیار بیشتر از آنچه می خوریم و می نوشیم متابولیسم می کنیم. ما هورمون های خود و مواد زائد ایجاد شده را به عنوان محصول جانبی فرآیندهای فیزیولوژیکی (از جمله خود متابولیسم) متابولیزه می کنیم. و البته، ما افکار و احساسات (که برخی از آنها اغلب بسیار سمی هستند) را به همان روشی که غذاها و نوشیدنی ها را متابولیزه می کنیم، متابولیزه می کنیم.

در ظاهر، متابولیسم در هسته سلامت جسمی، روانی و عاطفی ما قرار دارد. بنابراین برای بهینه سازی سلامت باید متابولیسم را بهینه کنیم. مهمتر از همه، سه عامل به همان اندازه مهم وجود دارد که برای بهبود متابولیسم باید به آنها توجه کرد: استرس، خواب و رژیم غذایی.

استرس باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود، یعنی مواد زائد بیشتری برای متابولیزه شدن. مشکل دیگر استرس این است که مکانیسم جنگ و گریز را روشن می کند که منجر به بسته شدن مسیرهای متابولیک سالم می شود. در نتیجه، سطح قند خون و انسولین بالا می رود و باعث می شود چربی بیشتری ذخیره کنیم (و سلول های چربی به نوبه خود سموم فیزیکی و عاطفی بیشتری را نگه می دارند). بنابراین، اعمال تنش زدایی مانند مدیتیشن، ورزش بدنی و برخی از انواع درمان برای حفظ سلامت متابولیک بهینه بسیار مهم هستند.

کمبود خواب همچنین سطح قند خون و انسولین را افزایش می دهد و از ورود سیستم عصبی پاراسمپاتیک جلوگیری می کند. بنابراین، به جای حالت پاراسمپاتیک استراحت، هضم، متابولیسم، ترمیم، ما در جنگ-فرار باقی می‌مانیم که، همانطور که قبلاً توضیح داده شد، منجر به ذخیره چربی و سم می‌شود. برای جلوگیری از آن، مطمئن شوید که حداکثر تا ساعت ۱۱ شب بخوابید و حداقل ۸ ساعت بخوابید.

آخرین اما نه کم اهمیت – رژیم غذایی. اکنون راهی برای غذا خوردن برای افزایش سلامت متابولیک وجود دارد و راهی برای خوردن برای از بین بردن آن وجود دارد. اگر می خواهید به متابولیسم خود کمک کنید، باید از موارد زیر دوری کنید: شکر (به ویژه فروکتوز که بسیار چاق کننده و التهاب آور است)، آرد و نشاسته، چربی های غیر اشباع چندگانه (به ویژه روغن دانه ها) و الکل و سیگار. همچنین باید از میان وعده خودداری کنید: محدود کردن غذای خود به دو یا سه وعده در روز متابولیسم شما را بالا می برد و به شما کمک می کند چربی و سموم خود را بسوزانید. از سوی دیگر، چرای مداوم برعکس عمل خواهد کرد. در نهایت، بعد از ساعت ۷ بعدازظهر چیزی نخورید، زیرا هر چیزی که بعد از آن زمان در دهان خود می گذارید به عنوان چربی احشایی در اطراف اندام ها ذخیره می شود (بدترین چربی از همه).

در خاتمه، درست بخورید، عشق بورزید و دعا کنید، و بخوابید، هم از درون و هم از بیرون زیبا خواهید شد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر