رژیم رنگین کمان – تعادل جدید


لیکوپن موجود در غذاهای قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی های رنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

سبزیجات

رژیم رنگین کمانی

احتمالاً قبلاً عبارت “رنگین کمان” را شنیده اید. متخصصان تغذیه از این عبارت استفاده می کنند تا مردم به ویژه کودکان را تشویق کنند تا میوه ها و سبزیجات بیشتری را در برنامه غذایی خود بگنجانند. مصرف میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف مطمئناً مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین ها، فیتوکمیکال ها و املاح معدنی را در اختیار بدن قرار می دهد. اما مفهوم رنگ در میوه ها و سبزیجات مختلف چیست؟

نارنجی:

هویج

لوتئین این یک رنگدانه گیاهی است که در میوه های پرتقالی مانند پرتقال و هویج یافت می شود. نشان داده شده است که این رنگدانه خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، شایع ترین علت نابینایی در افراد مسن را کاهش می دهد. سایر منابع لوتئین شامل فلفل شیرین، سبزیجات چلیپایی و اسفناج است. کدو تنبل نه تنها حاوی این رنگدانه است، بلکه منبعی غنی از ویتامین های A، C و E است و سدی قوی در برابر برخی از انواع سرطان است.

رنگ زرد:

یک تخم مرغ

زآگزانتین نیز رنگدانه ای است که اغلب در کنار لوتئین یافت می شود. همچنین نشان داده شده است که این رنگدانه در برابر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید محافظت می کند. محققان کره ای همچنین گزارش دادند که لوتئین و زآگزانتین رشد سرطان روده بزرگ و سایر تومورها را کاهش می دهند. غذاهای حاوی زآگزانتین عبارتند از ذرت، هویج، پرتقال، فلفل زرد، شلغم، شلغم، کاهو، کدو حلوایی، نخود، زرده تخم مرغ، هندوانه، طالبی و هلو.

رنگ قرمز:

هندوانه

لیکوپن موجود در غذاهای قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی های رنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد. همچنین به نظر می رسد که این رنگدانه نقش مهمی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. جالب است بدانید که گوجه فرنگی پخته شده حاوی لیکوپن بیشتری نسبت به همتای خام خود است. لیکوپن در گریپ فروت قرمز و هندوانه نیز یافت می شود. علاوه بر این، گوجه فرنگی منبع خوبی از پتاسیم است که به حفظ سلامت قلب کمک می کند.