روش اتکینز – آیا برای شما مناسب است؟

با گذشت زمان، برنامه اتکینز در بین برنامه های رژیم غذایی پیشرو بوده است. علاقه مندان به اتکینز با اثربخشی آن می پوشند و ادعا می کنند که نقش کلیدی در کمک به کاهش وزن آنها داشته است. برخی از مزایایی که آنها می گویند به دست آوردن سلامت عمومی بهتر همراه با افزایش انرژی است. مخالفان این برنامه ادعا می کنند که این رژیم غذایی ناسالم است زیرا به قلب آسیب می رساند.

پیروان اتکینز ادعا می کنند که این رژیم می تواند برای طیف گسترده ای از رژیم گیرندگان مفید باشد. با این وجود، برخی از برنامه غذایی بیشتر از دیگران سود می برند. کسانی که احساسی می‌خورند، رژیم‌های یویو، و افرادی که اغلب گرسنه هستند بیشترین سود را از اتکینز دارند. همچنین، معتادان به غذا، پرخوری‌ها و میان وعده‌های دائمی نیز می‌توانند از رژیم اتکینز بهره ببرند.

رژیم غذایی عمدتاً از چربی ها و پروتئین ها تشکیل شده است و مقداری کربوهیدرات پیچیده در آن پاشیده می شود. قانون کلی این است که مقدار کربوهیدرات های ساده (نان سفید، شیرینی ها و غیره) را که می خورید به شدت محدود کنید. دلیل این امر این است که اعتقاد بر این است که با کاهش کربوهیدرات ها، به جای قند خون، چربی می سوزانید. همچنین، نشان داده شده است که با استفاده از رژیم اتکینز نسبت به سایر برنامه های رژیمی چربی بیشتری می سوزانید.

این برنامه به چهار مرحله تقسیم می شود. مرحله شروع به بدن شما کمک می کند تا از سوزاندن کربوهیدرات ها به چربی سوزی تبدیل شود و همچنین شما را از قند دور می کند. در مرحله دوم برنامه متوجه افزایش کاهش وزن خواهید شد و اجازه خواهید داشت سبزیجات بیشتری مصرف کنید. مرحله سوم یا مرحله قبل از نگهداری اجازه می دهد تا به افزودن غذا به رژیم غذایی خود ادامه دهید. مرحله پایانی حفظ سبک زندگی است، جایی که شما می توانید از اعتیاد به مواد غذایی جلوگیری کنید، وزن هدف خود را حفظ کنید و شانس ابتلا به بیماری هایی مانند عروق کرونر و دیابت را کاهش دهید.

همانطور که گفته شد، ادامه رژیم اتکینز ممکن است سخت باشد، بیشتر به دلیل وسوسه خوردن کربوهیدرات ها و شیرینی های ساده توسط دوستان و بستگان. مهمترین کاری که در اینجا می توانید انجام دهید این است که در موضع خود با آنها محکم بایستید. به آنها بگویید که تمرکز پرتو لیزر برای رسیدن به وزن هدف خود دارید و هیچ قصدی برای انحراف از برنامه خود برای انجام این کار ندارید. این باید برای منصرف کردن آنها از ارائه غذاهایی که از آنها دوری می‌کنید کافی باشد.

نشریات پزشکی برتر گزارش داده اند که رژیم اتکینز می تواند برای کودکان خطرناک باشد. با توجه به اینکه دریافت مقدار کافی ویتامین و مواد مغذی برای بچه ها از زمانی که هنوز در حال رشد هستند، مضر است، این قابل انتظار است. محرومیت آنها از کربوهیدرات یا هر گروه غذایی دیگر می تواند روند توسعه را مختل کند. طرفداران اتکینز استدلال می کنند که کودکان قطعاً می توانند از کاهش مقدار سیب زمینی و نان در رژیم غذایی خود بهره ببرند و سالم بمانند.

تعدادی از کارشناسان در زمینه پزشکی به این نتیجه می رسند که برنامه اتکینز بهترین اقدام برای افرادی که دارای بیماری های کلیوی یا کبدی هستند نیست. در همین راستا، اتکینز میزان میوه‌ها و سبزیجاتی را که فرد می‌خورد کاهش می‌دهد و شرکت‌کنندگان را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن احتمالات منفی، رژیم گیرندگان بالقوه باید قبل از شروع برنامه اتکینز، یا هر رژیم غذایی محدود کننده پروتئین یا کربوهیدرات بالا، با پزشک خود مشورت کنند.

این احتمال وجود دارد که رژیم اتکینز برای آینده قابل پیش بینی همچنان بحث برانگیز باشد. اگرچه در کمک به کاهش وزن افراد مفید بوده است، اما احتمال ابتلای افراد به بیماری های خطرناک را نیز افزایش می دهد. به دلیل فقدان تحقیقات قابل توجه، تعیین اینکه آیا رژیم اتکینز یک شگفتی کاهش وزن است یا یک فاجعه پزشکی غیرممکن است. با تکمیل تحقیقات بیشتر، رمزگشایی اثرات وقایع این برنامه بر بدن انسان دشوارتر خواهد بود. آنهایی که از سلامت نسبتاً خوبی برخوردار هستند و سطح انرژی طبیعی دارند ممکن است در موقعیت بهتری برای اجرای برنامه باشند. از سوی دیگر، کسانی که هر گونه مشکل پزشکی قابل توجهی را تحمل می کنند، یا با شرایطی مانند فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است بخواهند با یک پزشک مشورت کنند تا یک برنامه غذایی جایگزین ارائه دهند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر