با خوردن موز سلامت قلب و عروق را حفظ کنید


مصرف مقادیر کافی پتاسیم در رژیم غذایی روزانه به سلامت قلب کمک می کند.

موز

با خوردن موز سلامت قلب و عروق را حفظ کنید

ورزش و خواب خوب شبانه عاداتی عالی برای کاهش خطر سکته مغزی هستند، اما در این مورد نمی توان برنامه غذایی را نادیده گرفت. طبق یک مطالعه، افزودن موز و سایر غذاهای غنی از پتاسیم به رژیم غذایی شما – و کاهش غذاهایی که متخصصان قلب توصیه می کنند از آن اجتناب کنید – می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

محققان دانشگاه آلاباما دریافتند که خوردن یک موز در روز می تواند از حملات قلبی و سکته جلوگیری کند. مطالعه آنها که با هدف بررسی نقش ماده معدنی پتاسیم در جریان خون و سلامت عروق انجام شد، بر روی موش هایی انجام شد که با رژیم غذایی معمولی و رژیم غذایی پر پتاسیم تغذیه شده بودند.

به طور کلی، موش هایی که از رژیم غذایی کم پتاسیم تغذیه می شدند، شریان های سفت تری نسبت به همتایان خود داشتند. موش هایی که از رژیم غذایی با پتاسیم بالا تغذیه شده بودند، سفتی شریانی کمتر و سفتی آئورت کمتری داشتند. دکتر Raghavendra Baliga، متخصص قلب در دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: «مطالعات و داده‌های قبلی همچنین از نقش یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم در کاهش فشار خون و حملات قلبی حمایت کرده‌اند. تحلیلی که در سال ۲۰۱۱ در یک مجله معتبر ایالات متحده منتشر شد، شامل داده های جمع آوری شده از ۱۱ مطالعه و ۲۵۰۰۰ نفر بود. این مطالعه نشان داد که افزایش ۱۵۴۰ میلی گرمی پتاسیم در روز می تواند منجر به کاهش ۱۲ درصدی سکته شود.

موز

اما تحقیقات دانشگاه آلاباما اولین پژوهشی است که تأثیر مواد معدنی را بر سلامت عروق اندازه گیری کرد. به گفته میشل روترشتاین، متخصص در پیشگیری از بیماری های قلبی از طریق تغذیه، مصرف مقادیر کافی پتاسیم در رژیم غذایی روزانه به سلامت قلب کمک می کند.

وقتی پتاسیم کافی نباشد، کمبود آن منجر به ضربان قلب نامنظم می شود که در نتیجه خون رسانی به مغز، ماهیچه ها و سایر اندام های بدن مختل می شود. بر اساس نتایج این مطالعه، پتاسیم همچنین با تنظیم ضربان قلب، هضم هیدروکربن ها و عضله سازی عملکرد قلب را بهبود می بخشد. ترکیب این موارد می تواند به سلامت رگ های خونی، پیشگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی کمک کند.

نتایج این تحقیق بسیار امیدوارکننده است، اما باید در بین افراد مختلف تکرار شود تا نتایج خاص تری به دست آید. البته خوردن غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند به صورت روزانه اشکالی ندارد، مگر اینکه افراد از غذا پرهیز کنند. اما نمی توان گفت که یک نوع غذا می تواند به طور خاص از بیماری قلبی جلوگیری کند. شما باید کل رژیم غذایی و همه عوامل خطر را در نظر بگیرید.