بارداری و استرس – ۵ بهترین راه برای مدیریت استرس در دوران بارداری

استرس می تواند در دوران بارداری بسیار مضر باشد، اگرچه در زندگی روزمره نمی توان به طور کامل از آن اجتناب کرد. به عنوان یک زن باردار، سطح استرس بالا می تواند یک مشکل بزرگ باشد که بر هر بخش از زندگی شما تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر رشد و تکامل جنین شما تأثیر می گذارد. ممکن است نگران باشید که زایمان شما چگونه خواهد بود، چگونه درد را تحمل خواهید کرد، چگونه شریک زندگی تان کنار می آید و بقیه موارد. دانستن دلایل احساس استرس شما اطلاعات قدرتمندی است، به این معنی که می توانید برای کاهش شدت آن اقدام کنید.

اثرات منفی استرس در دوران بارداری

استرس در دوران بارداری عوارض جانبی زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که سطوح بالای استرس می‌تواند منجر به اضطراب مزمن، افزایش ضربان قلب، فشار خون و همچنین افزایش خطر زایمان زودرس یا تولد نوزادان کم وزن شود. به یاد داشته باشید که همانطور که آنچه می خورید روی جنین شما تأثیر می گذارد، سطح استرس بالای شما و سلامت عاطفی شما نیز تأثیر می گذارد. مهم است که استرس و اضطراب خود را در دوران بارداری برای بهبود رشد و تکامل کودک به حداقل برسانید.

در اینجا ۵ راه ساده برای شروع مدیریت استرس در دوران بارداری آورده شده است. شما حتی می توانید بسیاری از این راه ها را بعد از بارداری در پیش بگیرید تا مطمئن شوید که سطح استرس شما قابل کنترل است.

۱. احساسات خود را به اشتراک بگذارید

این ایده که “هیچ مردی جزیره نیست” بسیار درست است، اگر کمتر در مورد موقعیت های استرس زا صحبت کنید، استرس ایجاد می شود و می تواند باعث مشکلات سلامتی ویرانگر در طول دوره بارداری شما شود. با به اشتراک گذاشتن احساس خود با شریک زندگی، مادر، خواهر، دوست یا پزشک خود برای دریافت مشاوره و حمایت صحیح، راهی عالی برای مقابله با استرس است. وقتی در مورد ترس‌ها و نگرانی‌های خود با افرادی صحبت می‌کنید که به شما اهمیت زیادی می‌دهند، به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

۲. خوب غذا بخورید

یک رژیم غذایی سالم شامل ویتامین ها و مواد معدنی می تواند با سرکوب هورمون های استرس به کنترل استرس کمک کند. شما باید غذاهای غنی از ویتامین B، نان غلات کامل، جو، جوانه گندم، گوشت بدون چربی، آجیل، میوه ها و سبزیجات و غیره بخورید. داشتن یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری برای سلامتی و رشد و نمو طبیعی کودک مفید است و همچنین به ذخیره انرژی و جلوگیری از استرس کمک می کند.

۳. استراحت مناسب داشته باشید

یکی از شایع ترین دلایل رفتارها و احساسات استرس زا، کمبود خواب است. شما باید یک الگوی خواب مشخص را دنبال کنید تا مقدار مناسبی بخوابید، به طوری که بدن شما زمانی برای بهبودی از فعالیت های روزانه داشته باشد و به شما امکان می دهد احساس بهتری داشته باشید. قبل از اینکه بخوابید منتظر نمانید تا خیلی خسته شوید.

۴. به طور منظم ورزش کنید

ورزش بارداری ایمن راهی عالی برای رهایی از احساسات استرس زا در عین حال که ظاهر و احساس بهتری به شما می دهد. اگر سرگرمی خاصی ندارید که مورد علاقه شما باشد، یکی را پیدا کنید. هنگامی که ذهن خود را از فعالیت ها و مسئولیت های روزمره خود دور کنید، استرس را کاهش خواهید داد. یک سرگرمی می تواند نوشتن مجلات، نقاشی، خواندن داستان های خنده دار و غیره باشد یا می توانید روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی در هوای تازه تمرین کنید.

۵. آرامش

تناسب اندام در دوران بارداری بسیار مهم است. تمدد اعصاب یک تکنیک کاهش استرس طبیعی است و باید یک روال روزانه باشد. شما نباید فقط روی مسئولیت های خود تمرکز کنید، سعی کنید آرامش داشته باشید و در مورد هر موقعیتی که با آن روبرو هستید منطقی فکر کنید. اگر مشکلی پیش آمد، به آن به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه کنید تا دیگر تکرار نشود.

تفریح ​​و خنده یکی از بهترین راه های بدن برای آرامش است، با همسرتان فیلم های خنده دار تماشا کنید یا به سینما بروید.

همانطور که می بینید مدیریت استرس غیرممکن نیست، تنها چیزی که باید بدانید این است که استرس یک مسئله روزمره است و به این زودی ها از بین نخواهد رفت، بنابراین دانستن اینکه چگونه استرس خود را مدیریت کنید، تغییرات بزرگی در سلامت و سبک زندگی شما ایجاد می کند. با این کار بارداری سالم تری خواهید داشت.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر