اضافه کردن، استرس و تحریک بیش از حد – زندگی خیلی نزدیک به لبه

مشتریان بزرگسال بیشتر و بیشتری با استرس و ناتوانی در تمرکز به مطب روانشناس مراجعه می کنند که آنها را نگران می کند که ممکن است ADD داشته باشند. اغلب آنها فقط بیش از حد تحریک شده و تحت تأثیر قرار می گیرند.

استرس چیزی است که وقتی دنیا خیلی سریع پیش می‌رود، زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و زمان بسیار کمی برای انجام آن وجود دارد، تجربه می‌کنیم. زمانی که دنیای عاطفی اطراف ما تحت فشار قرار می گیرد یا در خطر است، احساس استرس می کنیم. از طریق سرایت عاطفی، وقتی دیگران در اطراف ما استرس دارند، احساس استرس می کنیم.

تغییرات خوب و بد می توانند ما را تحت فشار قرار دهند. به والدین جدید فکر کنید، عروس یا داماد آینده، شخصی که باید در یک شغل جدید “طناب ها را بیاموزد”. استرس برای بسیاری از ما اجتناب ناپذیر است و اغلب به اندازه کافی زندگی را تقویت می کند، اما استرس برای بدن و مغز سخت است. ما مانند اجداد بدوی خود برای پاسخ دادن به اضطراب با جنگ یا گریز آماده هستیم. موقعیت‌های استرس‌زا که در مدت زمان طولانی تحمل می‌کنند، مغز ما را غرق در مواد شیمیایی عصبی می‌کند و بدن ما را برای آماده‌سازی برای فرار از دشمن یا شکارچی به حالت هشدار زرد در می‌آورد.

اسکن خطر

در این حالت ذهنی، ما از نظر تکاملی آماده بررسی جهان برای یافتن خطر هستیم. برای افرادی که با وحشت واقعی زندگی می کنند، این کاملاً مناسب است، اما برای اکثر ما، همکار عصبانی، همسر بی احساسمان، راننده بد جاده در کنار ما، وضعیت اسفبار اقتصاد یا یخ های در حال ذوب شدن ما. به عنوان دلایل استرس ما واقعاً خطرات تهدید کننده زندگی نیست که تکامل ما را برای آن آماده کرده است. تعامل ما از آنها برای توضیح و توجیه برانگیختگی بیش از حد خود با اشاره به آنها به عنوان محرک های ناراحت کننده در جهان استفاده می کنیم.

این باعث می شود تجربه ما یکپارچه باشد. ما احساس می کنیم که توضیحی برای اینکه چرا احساس خطر می کنیم داریم. با این حال، ممکن است تمام حقیقت نباشد.

پس چه احساسی داریم؟

ما اغلب به سادگی “بیش از حد تحریک می شویم”.

زندگی ما مملو از آن چیزی است که احساس می کنیم فعالیت های ضروری یا اجتناب ناپذیر هستند. ما از “بیش از حد اطلاعات” رنج می بریم، انتخاب های بسیار زیاد و تنش ایجاد اضطراب می کنیم که اگر این کار را نکنیم ممکن است عقب بیفتیم. انجام دادن همه چیز، تلاش کردن همه چیز، خودمان را به تلویزیون و صفحه نمایش کامپیوترمان بچسبانیم. هر سفر به سوپرمارکت یا مرکز خرید تمرینی برای تحریک بیش از حد است.

تحریک بیش از حد و ADD

ریچارد رستاک، استاد نورولوژی دانشگاه جورج واشنگتن خاطرنشان می کند که اختلال کمبود توجه در حال تبدیل شدن به همه گیر شدن در کودکان و بزرگسالان است. او خاطرنشان می کند که “در نتیجه افزایش تقاضا برای توجه و تمرکز، مغز ما سعی می کند با تغییر سریع توجه از یک فعالیت به فعالیت دیگر سازگار شود – استراتژی که اکنون تقریباً یک نیاز برای بقا است.” Restak در ادامه به استناد نظرات توسط سیمی ایوان شوارتز، منتقد فضای مجازی مجله، که استدلال می کند که این اختلال کمبود توجه ممکن است “سندرم مغز رسمی عصر اطلاعات” باشد.

تقریباً همه کسانی که با آنها صحبت می کنید احساس می کنند که زندگی آنها خیلی سریع در حال حرکت است.

وقتی بچه‌های پیش‌دبستانی‌مان صبحانه می‌خورند و وقتی نوجوانانمان نمی‌توانند دفترچه‌هایشان را پیدا کنند، دندان‌هایمان را به هم فشار می‌دهیم. وقتی در شلوغی ساعات شلوغی به سر کار می‌رویم، از رانندگان بد و عابران پیاده بی‌توجه عصبانی می‌شویم.

سرعت در محل کار همیشه افزایش می یابد. دوستی ها و روابط دانشگاهی در مناطق زمانی اینترنت رخ می دهد. تماس های کنفرانسی جایگزین جلسات حضوری می شوند. مدیران کانادایی ساعت ۲ صبح از خواب بیدار می شوند تا شرکت های تابعه در ژاپن را از طریق بلک بری خود بررسی کنند. تبلیغات تلویزیونی نشان می دهد که پزشک خانواده یک شهر کوچک در حالی که بیمارش در تعطیلات نیست از طریق اسکایپ با او صحبت می کند. پردازش اطلاعات و تولید اطلاعات از توانایی ما در هضم نتایج پیشی گرفته و قطعاً از آن فراتر می رود. بدن ما فشار را احساس می کند. ذهن ما خسته و غرق شده است.

در نقطه تحریک بیش از حد شخصی ما، شکست می خوریم.

تحریک بیش از حد ناخوشایند و بد است. ما به معنای واقعی کلمه آن را به عنوان یک حمله تجربه می کنیم… حمله به حواس بیرونی، به تعادل عاطفی و توانایی ما برای درک و کنترل آنچه برایمان اتفاق می افتد.

وقتی به نقطه تحریک بیش از حد شخصی خود می رسیم، ممکن است مانند کودکان بیش از حد خسته و غرق شده رفتار کنیم. ما می‌توانیم ذوب شویم و از دیگران بخواهیم که از ما مراقبت کنند، می‌توانیم با دیگران رفتار بد و قهری داشته باشیم، در حالی که سعی می‌کنیم آنچه را که به ما می‌آید کنترل کنیم. ممکن است با عصبانیت به شدت عصبانی شویم، به طرز نامناسبی فرار کنیم یا خیلی سخت خود را منزوی کنیم.

گاهی اوقات به جای آن از نظر جسمی فرو می افتیم و بیماری های روان تنی یا مبتنی بر استرس را تجربه می کنیم. ما ممکن است نسبت به دردهای بدن بیش از حد آگاه و نگران باشیم زیرا آنها دلیل قابل قبولی برای عقب نشینی از تحریک بیش از حد ناخوشایند ارائه می دهند.

کاهش تحریک بیش از حد استرس را کاهش می دهد.

از آنجایی که بخش قابل توجهی از آنچه ما به عنوان استرس تجربه می کنیم ممکن است تحریک بیش از حد ساده و اضافه بار حسی باشد، روانشناس و متخصص حساسیت Dr. الین آرون پیشنهاد می کند که می توانیم کارهای عملی در مورد آن انجام دهیم.

به جای اینکه در مواجهه با استرس ناشی از تحریک بیش از حد ذوب شویم، می‌توانیم با اقدام آگاهانه و مسئولانه برای کاهش سطح فوری تحریک خود واکنش نشان دهیم. ما می توانیم فعالانه برای کاهش سطح کلی تحریکی که خود را در معرض آن قرار می دهیم، کار کنیم. او چند استراتژی پیشنهاد می کند:

استراتژی های صرفا فیزیکی برای کاهش سطح تحریک بیش از حد شما

  • وقتی احساس می‌کنید تنش‌تان بالا می‌رود، کمی یا به طور کامل از موقعیت استرس‌زا خارج شوید.
  • چشمان خود را برای چند لحظه ببندید، ۸۰ درصد از تحریک ما بصری است.
  • استفاده از محرک هایی مانند قهوه، چای و نوشابه را به ویژه قبل از وارد شدن به موقعیت های بسیار تحریک کننده محدود کنید.
  • بیرون بروید: به هوای تازه، صداهای تصادفی طبیعی دسترسی داشته باشید.
  • برای کاهش استرس خود از آب استفاده کنید: حمام یا دوش بگیرید، آن را بنوشید، در کنار آن راه بروید یا به آب روان، فواره ها و غیره گوش دهید.
  • قدم زدن.
  • نفست را آرام کن
  • به حالتی آرام تر تنظیم کنید.

راهکارهای روانشناختی برای کاهش تحریک بیش از حد

  • پیشاپیش به خود اجازه بدهید تا مشارکت خود را محدود کنید اگر موقعیتی بیش از حد شما را تحریک کرد… یا کناره گیری کنید.
  • یک رشته مدیتیشن را تمرین کنید که می تواند شما را آرام کند و دوباره متمرکز شود.
  • منابع درونی مانند باورهای معنوی یا فلسفی را پرورش دهید و ارزش قائل شوید و این باور اساسی را در خود پرورش دهید که جهان امن و حامی است.

استراتژی های بین فردی برای کاهش تحریک بیش از حد شما

  • به محدودیت های خود احترام بگذارید و از دیگران نیز بخواهید که به آنها احترام بگذارند. بر مرزهای بین فردی خود نظارت کنید.

برای سطح مطلوبی از تحریک تلاش کنید

انسانها از نظر جسمی، فکری و عاطفی بهترین عملکرد خود را دارند در محیطی که برای آنها سطح بهینه ای از تحریک را ارائه می دهد. نه خیلی کم و نه خیلی زیاد. کمی فکر کردن به ماهیت تجمعی تحریک بیش از حد می تواند به شما کمک کند سطح استرس فیزیکی و عاطفی خود را کاهش دهید و در منطقه راحتی خود باقی بمانید.

منابع:

ریچارد رستاک، (۲۰۰۳) مغز جدید، چگونه عصر مدرن ذهن شما را دوباره سیم کشی می کند، Emmaus, PA., pg 45

الین ن. دکتری آرون، (۱۹۹۶). شخص بسیار حساس: چگونه وقتی دنیا بر شما غلبه می کند پیشرفت کنید. نیویورک، برادوی بوکز

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر