ارتورکسیا چیست و چه علائمی دارد؟


داشتن یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از سالم ماندن است. اما، مانند بسیاری از چیزها، تعادل کلیدی است – و اگر بیش از حد انجام شود، حتی تغذیه سالم نیز می تواند به یک اختلال خوردن تبدیل شود.

ارتورکسیا توسط موسسه خیریه Beat برای اختلالات خوردن به عنوان یک وسواس ناسالم برای خوردن غذای “خالص” توصیف می شود. این به خودی خود ممکن است خیلی وحشتناک به نظر نرسد، اما مشکل اینجاست که افراد مبتلا به ارتورکسیا به جای اینکه صرفاً سعی کنند غذای سالم بخورند، در صورت خوردن غذاهایی که از نظر آنها “ناسالم” تلقی می شود، می توانند احساس اضطراب، گناه یا حتی ناپاک بودن کنند. در نتیجه ممکن است مواد مغذی ضروری یا گروه های غذایی کامل حذف شوند، با قوانین سفت و سخت در مورد اینکه چه چیزی می توانند بخورند و چه چیزی نمی توانند بخورند.

تام کوین، مدیر امور خارجی بیت، در سخنانی به مناسبت هفته آگاهی از اختلالات خوردن (۲۸ فوریه – ۶ مارس)، می‌گوید: «ارتورکسیا تثبیت ناسالم را با خوردن غذایی که خالص یا «پاک» در نظر گرفته می‌شود، توصیف می‌کند. نشانه‌ها ممکن است شامل حذف گروه‌های غذایی، به نظر رسیدن به داشتن یک رژیم غذایی سالم یا احساس اضطراب در مورد وعده‌های غذایی باشد.

در حالی که اختلالات خوردن، بیماری‌های روانی هستند که همیشه علائم فیزیکی ندارند، افراد مبتلا به ارتورکسیا ممکن است نشانه‌هایی از سوءتغذیه را نیز نشان دهند، مانند سطح انرژی پایین یا احساس سرما.

کوین توضیح می دهد که ارتورکسیا به طور رسمی به عنوان یک اختلال خوردن تعریف نشده است، بنابراین افراد دارای علائم ممکن است تشخیصی مانند بی اشتهایی یا سایر اختلالات تغذیه و خوردن (OSFED) دریافت کنند.

و فقط به این دلیل که از یک برنامه غذایی یا رژیم غذایی بسیار سالم پیروی می کنید، به این معنی نیست که به طور خودکار به ارتورکسیا مبتلا شده اید. مانند سایر اختلالات خوردن، در ارتورکسیا، تغذیه سالم یا «پاک» پیچیده‌تر است و اغلب برای کمک به فرد برای کنار آمدن با افکار و احساسات دشوار یا احساس کنترل استفاده می‌شود.

کوین می‌گوید: «هر فردی یک اختلال خوردن را متفاوت از دیگری تجربه می‌کند و بنابراین هر فرد نسبت به انواع مختلف غذا احساس ناراحتی می‌کند». ما می دانیم که افراد مبتلا به ارتورکسیا اغلب غذا را به عنوان راهی برای مقابله با احساسات دشوار کنترل می کنند و اگر غذاهایی را که احساس می کنند «نجس» می خورند – اغلب غذاهای پر کالری، قند یا چربی – می توانند بسیار مضطرب، گناه یا استرس باشند.

بنابراین علائمی که ممکن است یک فرد تحت تاثیر ارتورکسیا قرار گیرد چیست؟ در اینجا هفت نشانه احتمالی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید…

۱. حذف غذاهای “ناسالم”.

افراد مبتلا به ارتورکسیا ممکن است غذاها یا گروه های غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند، زیرا فکر می کنند ناسالم هستند، مانند غذاهای پرکالری، یا غذاهای حاوی قند یا چربی، و انواع غذاهایی که مصرف آنها را متوقف می کنند ممکن است به مرور زمان افزایش یابد.

۲. وسواس داشتن در تغذیه سالم

توجه آنها به تغذیه سالم ممکن است در روابط یا زندگی کاری آنها اختلال ایجاد کند.

۳. قضاوت در مورد غذا

به نظر می رسد که آنها در مورد آنچه دیگران می خورند قضاوت می کنند.

۴. احساس ناتوانی در توقف

افراد مبتلا به ارتورکسیا ممکن است مجموعه ای از قوانین غذایی شخصی داشته باشند که حتی اگر بخواهند نمی توانند آنها را نادیده بگیرند.

۵. احساس گناه

اگر غذایی را بخورند که فکر می کنند ناسالم است، احساس اضطراب، گناه یا “نجس” می کنند.

۶. افسردگی

آنها از خلق و خوی ضعیف یا افسردگی رنج می برند و در تمرکز مشکل دارند.

۷. علائم جسمانی

اگر فرد مبتلا به ارتورکسیا گروه های غذایی یا مواد مغذی مهم را حذف کند، ممکن است دچار سوءتغذیه و کاهش وزن شود، احساس ضعف و خستگی کند، بهبودی طولانی مدت از بیماری طول بکشد، احساس سرما کند و انرژی زیادی نداشته باشد.

بازیابی امکان پذیر است

کوین می‌گوید که بهبودی از ارتورکسیا امکان‌پذیر است، و تاکید می‌کند که دریافت درمان تخصصی در اسرع وقت بهترین راه برای بهبودی است.

او می افزاید که موضوع هفته آگاهی از اختلالات خوردن امسال #زمان برای تغییر زندگی است، که کمپینی برای همه دانشکده های پزشکی بریتانیا برای معرفی آموزش های مناسب در مورد اختلالات خوردن دارد.

بیت می‌گوید که دانشجویان پزشکی در حال حاضر کمتر از دو ساعت در کل دوره پزشکی خود را صرف مطالعه اختلالات خوردن می‌کنند و یک پنجم دانشکده‌های پزشکی بریتانیا اصلاً آموزشی در مورد اختلالات خوردن ارائه نمی‌دهند.

اگر نگران غذا خوردن خود یا دیگران هستید، با پزشک عمومی خود مشورت کنید یا با Beat تماس بگیرید. برای جزئیات خط کمک منطقه‌ای، به beateatingdisorders.org.uk/contact-us مراجعه کنید



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/