آیا شما “عصبانیت مادر” را دریافت می کنید؟ معنی آن چیست و چگونه آن را مدیریت کنیم


اگر هرگز فردی “عصبانی” نبوده اید، عصبانیت مادر می تواند کمی شوکه کننده باشد. می‌تواند انفجاری، شدید و اغلب به نظر می‌رسد که از آب درآمده است (معمولاً اینطور نیست) و ممکن است متوجه شریک زندگی‌تان، بچه‌هایتان یا هیچ‌کس به‌ویژه نباشد، صرفاً به واقعیت‌های تلخ مادر بودن.

اگرچه به ندرت در مورد آن صحبت می شود، احساس عصبانیت یک احساس کاملا معمول و عادی برای مادران است، اما اغلب با احساس گناه و شرم همراه است.

عامل زن

البته پدرها نیز ممکن است احساس خشم کنند – اما کریستال هیز، روان درمانگر و مادر دو فرزند، فکر می‌کند که لایه‌های بیشتری در اطراف احساسات مادران وجود دارد.

“من نمی دانم که آیا زنان رابطه پیچیده تری با خشم دارند یا احساس نمی کنند؟ باید هیز می گوید: عصبانی باشید، زیرا زنان و مادران «قرار است» پرورش دهنده و مهربان باشند و این کاملاً مناسب نیست.

2a01703e 5895 4ec1 bad5 28d263d2ec10
خشم بخشی طبیعی از مادر شدن است (Alamy/PA)

به همین دلیل است که او تصمیم گرفت برای کتاب جدیدش، مادر عصبانی، مادر قاطع، بر تجربیات زنان تمرکز کند. او توضیح می‌دهد: «یک انگ واقعی در مورد عصبانیت و از دست دادن خونسردی مادران وجود دارد. “من فکر می کنم به نوعی دیده می شود که شما کنترل خود را از دست داده اید، و شما ناسپاسی می کنید، باید از این کار لذت ببرید. و من فکر می‌کنم بسیاری از مادران خود را به خاطر آن مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

و “گناه مادر” زودتر در درون ما ریخته می شود. هیز، که دو پسر دارد – جیکوب چهار ساله و زک دو ساله – می‌گوید: «در آن لحظه واقعا شوکه شدم. [my first son] به دنیا آمد، چقدر متخصصان بهداشت برای من به عنوان یک فرد اهمیت کمی داشتند. البته، همه چیز باید در مورد کودک باشد، اما من متوجه شده بودم که چگونه ناگهان به غیر از مادر بودن وجود نداشتم.»

پس از آن، او می‌گوید: «احساس می‌کردم اگر بخواهم کاری غیر از مادر بودن انجام دهم، واقعاً خودخواه بودم.»

بنابراین، این موضوع دارای لایه‌های زیادی است، از جمله اینکه انتظارات تاریخی در مورد اینکه زنان چگونه «باید» چگونه رفتار می‌کنند، امروزه نیز در میان است. اما هیز می‌خواهد که مادران احساس کنند که «اجازه عصبانیت دارند» – مهم این است که با آن کنار بیایند و از آن به روشی سازنده استفاده کنند، قبل از اینکه عصبانیت سمی شود.

محرک های رایج

خشم مادر می تواند در هر زمان و در هر مرحله از مادری رخ دهد. هیز به عنوان پژوهشی برای کتابش با زنان زیادی صحبت کرد و در روابط دگرجنس‌گرا، یکی از بزرگترین محرک‌ها خشم نسبت به شرکا بود.

«خیلی روشن شد [for lots of people] چقدر زندگی مادر تغییر کرده و تحت تأثیر قرار گرفته است و چقدر زندگی پدر کمتر تحت تأثیر قرار گرفته است. آن‌ها وقتی می‌بینند که همسرشان چرت می‌زند یا چیزی واقعاً ساده مانند قیچی کردن ناخن‌های پایشان را می‌بیند، بسیار ناراحت می‌شوند – و فقط از عصبانیت جوشیدند.»

یکی دیگر از محرک‌های رایج این است که «احساس می‌کنند فرزندشان به حرف‌های او گوش نمی‌کند و به پدر و مادرش پاسخ نمی‌دهد»، مانند امتناع از خوردن شام یا رفتن به رختخواب به موقع. “یا آنها کاری خفیف تحریک کننده انجام می دهند و شما با یک واکنش واقعاً قوی فوران می کنید. هیز می افزاید: حتی ممکن است این موضوع در مورد بچه های شما نباشد، اما آنها آنجا هستند.

این می تواند باعث شود مادران واقعاً احساس ناتوانی کنند و اوضاع را کنترل نکنند. و این می تواند خیلی سریع به خشم تبدیل شود – و شما به نوعی فرد مقابل خود – فرزندتان را سرزنش می کنید. این می‌تواند باعث شود که آنها احساس کنند «مثل یک پدر و مادر بد و یک شخص بد هستند – و واقعاً به راحتی به شرم تبدیل می‌شوند».

اما اغلب، خشم مادر صرفاً مربوط به مادر بودن است، و تمام پیچیدگی‌ها و موارد عملی ناشی از آن. هیز می‌گوید که این می‌تواند واکنشی به «تغییرات زندگی‌تان، تغییر هویت‌تان، رفتار مردم با شما تغییر کند» باشد – و این بسیار فراتر از دوره پس از زایمان است. در واقع، زمانی که از آن مرحله همه‌گیر و در حالت بقا خارج شدید، واقعیت واقعاً می‌تواند ضربه بزند.

قابل درک است که همه‌گیری ممکن است اوضاع را تشدید کند. هیز نوزاد دوم خود را هشت هفته قبل از اولین قرنطینه به دنیا آورد. «مانند بسیاری از مادرانی که با آنها صحبت کردم، خشم بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی داشتیم و جایی نداشتیم که برویم و آن را پردازش کنیم، مانند درمان یا باشگاه. احساس خشم زیادی داشتم،” او به اشتراک می گذارد.

دعوای زن و شوهر
“خشم مامان” واقعی است (Alamy/PA)

در مورد آن چه باید کرد

هیز می‌گوید که متوجه شده بود که خشم او “مرز شده است که کاملاً سمی شود” – اما همچنین دلیل بزرگی برای آن این بود که او احساس عدم حمایت می‌کرد. احساس می‌کردم نمی‌توانم بگویم، «هی، این چیزی است که من نیاز دارم». و این بخش بزرگی از مشکل است، اغلب مادران از محل «کمبود» می آیند – کمبود خواب، کمبود زمان، عدم مراقبت از خود، گاهی اوقات کمبود کمک یا حمایت.

اگر خشمی که احساس می‌کنید نسبت به شریک زندگی‌تان است، هیز توصیه می‌کند سعی کنید احساس نکنید که باید همه کارها را خودتان انجام دهید. “بنشینید و با شریک زندگی خود گپ بزنید و مطمئن شوید که احساس برابر و عادلانه می کند – اما نه در سرزنش، “شما واقعا تنبل هستید” [way]. سعی کنید آن را ملایم و منصفانه نگه دارید،» او می گوید. فکر نمی‌کنم زوج‌ها چنین حمایتی دریافت کنند [have] درک آنچه که قرار است قبل از بچه دار شدن اتفاق بیفتد – و [afterwards] انجام این گفتگو سخت تر است، اما واقعاً مهم است.»

لحظاتی که احساس می‌کنید از دست فرزندتان عصبانی شده‌اید، می‌توانند به‌خصوص ناراحت‌کننده باشند. «اگر خیلی شدید می‌شود و با فرزندتان درگیر جنگ قدرت شده‌اید، و فقط عصبانی‌تر می‌شوید و او نیز بیشتر و بیشتر فعال می‌شود، پس فعالیت را کاملاً تغییر دهید، آن را تغییر دهید، مکث کنید. هیز می گوید. بسیاری از مادرانی که من با آنها صحبت می‌کردم، اگر در حین انجام تکالیف یا وعده‌های غذایی عصبانی می‌شدند، به معنای واقعی کلمه کارشان را متوقف می‌کردند و کمی موسیقی می‌دادند و می‌رقصیدند یا در باغ می‌دویدند.»

از طرف دیگر، اگر شخص دیگری در خانه است که مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، خود را از اتاق بیرون بیاورید، از موقعیت خارج شوید، چند نفس عمیق بکشید، یک لیوان آب بنوشید و دوباره تنظیم کنید. اما برای مادران مجردی که کسی را به او تحویل نمی‌دهند، یا زمانی که شریکشان بیرون است، این موقعیت‌ها می‌تواند فوق‌العاده سخت باشد.

اگر خشمی که احساس می‌کنید متوجه شخص خاصی نیست – فقط به موقعیت شما به عنوان یک مادر – هیز گفتن در مورد آن را با مادران دیگر مفید می‌داند. و داشتن سطحی از پذیرش. من فکر می‌کنم خیلی آسان است که به این احساس «همه چیز واقعاً سخت می‌آید»، مانند یک کشش، یک نبرد سخت.» او می‌گوید. سعی کنید ارزشی را که برای این نقش جدید و این هویت جدید به ارمغان می آورید، به خود یادآوری کنید، اما ضررهایی که دارید را نیز تصدیق کنید.

قدرت مراقبت از خود را نیز دست کم نگیرید. هیز اذعان می‌کند: «به نظر کلیشه‌ای می‌آید، اما واقعاً من را نجات داد. «مطمئن شوید که تا جایی که می توانید مراقبت از خود را در روز و هفته خود به کار می گیرید. زیرا به خود یادآوری می کنید که شما مهم هستید، نیازهای شما مهم هستند و ارزش های شما مهم هستند. هیز می گوید هویت شما به دور از مادر بودن مهم است و در حال تنظیم مجدد هستید.

سپس وقتی این تنظیم مجدد را انجام دادید و به والدین بودن برمی گردید، بهتر پدر و مادر می شوید و سپس نسبت به نقش خود به عنوان والدین احساس بهتری پیدا می کنید.

8b5fe86b ebd1 4a54 99bf d8d7f49849e9
(بازاندیشی/PA)

کریستال هیز یک روان درمانگر وجودی و مبتنی بر تروما است. اولین کتاب او Angry Mother Assertive Mother: From Maternal Anger to Radical Rethink (11.99 پوند، Rethink) هم اکنون در آمازون در دسترس است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/