آیا رژیم غذایی آیورودا می تواند به کنترل سطح گلوکز خون کمک کند؟

آیورودا تاکید زیادی بر وعده های غذایی غنی از مواد مغذی برای سلامتی مطلوب دارد، یعنی حفظ سه دوشا در حالت تعادل در درون خود و بین شما و محیطتان.

رژیم غذایی شخصی هر فرد بر اساس دوشا منحصر به فرد خود فرد است. در آیورودا، همه چیز شخصی است.

مغذی ترین غذاهای آیورودا

مغذی ترین غذاها در رژیم غذایی آیورودا عبارتند از:

ادویه ها… مانند فلفل سیاه، هل، دارچین، میخک، گشنیز، زیره، رازیانه، زنجبیل، نعناع، ​​پونه کوهی، سنگ نمک و زردچوبه

لوبیا و حبوبات… که خیسانده می شوند مانند لوبیا آدوکی، لوبیا سیاه، نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس وماش

غذاهای تخمیر شده… مانند آماسی (شیر تخمیر شده)، میسو و ماست

میوه ها… در فصل، مانند سیب، خرما، انجیر، گریپ فروت، گواوا، لیمولیموترش کهنه، ماندارین، انبه، پرتقال، گلابی، آلو، انار و نارنگی

دانه ها… خیسانده یا دمیده شده از جمله جو، ارزن، جو، کینوا و برنج

چربی های سالممانند دوغ، روغن نارگیل، خامه، قیمه، شیر، روغن زیتون و ماست.

عسل… از زنبورها

مایعات… چای و آب و شراب

گوشت ها… مانند مرغ، آهو، ماهی، بز، خوک، خرگوش و بوقلمون

آجیل و دانه ها… مانند بادام، بادام هندی، آجیل ماکادمیا، گردو، دانه کاج، پسته، کنجد و گردو.

ریشه سبزیجات… از جمله کره، سیب زمینی شیرین، شلغم، خربزه زمستانه و کدو حلوایی زمستانه

سبزیجات… که در فصل هستند مانند مارچوبه، چغندر، کلم، هویج، گشنیز، بادمجان، ریشه رازیانه (انیسون)، سیر، لوبیا سبز، نخود سبز، تره فرنگی، بامیه، پیاز (پخته)، جعفری، کدو تنبل، تربچه، روتاباگا، کدو اسپاگتی و اسفناج

Cavخوردنهمانطور که می بینید، برخی از این غذاها، مانند چربی های سالم و عسل، در صورت رعایت موارد زیر توصیه نمی شوند. غلبه بر رژیم دیابت در واقع برخی از جنبه های رژیم غذایی آیورودا باید توسط بیماران دیابتی با احتیاط درمان شود.

بسته به دوشا منحصر به فرد شما، مشاور آیورودا به شما توصیه می کند که روی کدام ترکیب از این غذاها تمرکز کنید. او از قبل می داند که شما دیابتی هستید، بنابراین احتمالاً هر چیزی را که برای افراد مبتلا به آن بیماری خاص مضر می داند، از بین می برد. با این حال، دیدگاه او ممکن است با رژیم غذایی غلبه بر دیابت مطابقت نداشته باشد.

نکات کلیدی در مورد رژیم غذایی آیورودا

آیورودا حاوی دستورالعمل‌های کلی مشخصی است که می‌گوید با توجه به فصل چه بخوریم.

زمستان… همانطور که انرژی خود را صرف گرم نگه داشتن می کنید، اشتهای شما افزایش می یابد. شما باید غذاهای هوای گرم مانند سبزیجات خام، سالادها و اسموتی ها و همچنین غذاهای ترش، تند و تلخ را کاهش دهید و مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات پخته، سوپ و خورش ها و طعم های شیرین، ترش و شور را افزایش دهید. خوراکی ها. برای تقویت سیستم ایمنی خود، از قیمه، ادویه هایی که شما را گرم می کنند و عسل خام استفاده کنید.

چیزهایی که یک دیابتی باید در اینجا از آن اجتناب کند نمک و قیمه (کره شفاف) است.

بهار … به جای غذاهای شیرین، ترش و شور، غذاهای تلخ، قابض و تند بخورید. بر غذاهای سبک تر، خشک تر و گرم تر به جای غذاهای سنگین و چرب تاکید کنید. فقط کمی گوشت و میوه بخورید اما گیاهان سبز بیشتری بخورید و به خوردن ادویه های گرم کننده ادامه دهید. وعده های کوچکتر بخورید و ورزش خود را افزایش دهید.

تابستان … زمان آن است کهغذاهای طبیعی شیرین بخورید و غذاهای تند، تند، ترش، شور و خشک قابض را به حداقل برسانید. غذاهای سبک تر، خنک، مرطوب و کمتر چرب مصرف کنید. غذاهای کمتر گرم بخورید و به سراغ میوه‌ها و سبزیجات تازه، آب میوه‌های تازه، ماست، اسموتی‌ها، محصولات نارگیل و گیاهان خنک‌کننده مانند خیار، خربزه و انواع توت‌ها بروید.

باز هم، بیماران دیابتی باید توجه داشته باشند که محصولات نارگیل ممکن است بسیار شیرین باشند.

فصل پاییز… به جای غذاهای تند، ترش و شور از غذاهای شیرین و کمی تلخ و قابض استفاده کنید. تعادلی بین غذاهای خنک و گرم و غذاهای سبک و سنگین پیدا کنید. بیشتر سوپ ها، ادویه های گرم کننده، انار و میوه های فصلی و همچنین سبزیجات تلخ و سبز و ادویه بیشتر بخورید.

دستورالعمل های رژیم غذایی برای افراد با دوشاهای مختلف

در آیورودا، رژیم غذایی مطلوب به دوشا و فصل شما بستگی دارد. بسته به اینکه کدام یک از سه دوشا در هر فرد غالب است، دستورالعمل های عمومی در افراد متفاوت است:

افراد واتا:

غذا… انواع واتا باید روی خوردن آووکادو، غلات، سبزیجات ریشه ای پخته، میوه های خورشتی، آجیل، دانه ها، غذاهای تولید شده با روغن نارگیل یا زیتون، لبنیات پرچرب، قیمه، و نوشیدن شیرهای ادویه دار و نوشیدنی های گرم متمرکز شوند. غذاهای منجمد یا خیلی سرد… بیشتر غذاهای پخته بخورید، از جمله سبزیجات پخته و میوه های پخته یا خشک… به سراغ طعم های شیرین، ترش و شور بروید تا طعم تلخ، تند یا گس… از ادویه هایی استفاده کنید که به گرم شدن بدن کمک می کنند.

مایعات… آب گرم یا چای بنوشید … از مصرف زیاد آب میوه، نوشیدن آب زیاد خودداری کنید

زمان صرف غذا… برای کمک به هضم غذا، آنها باید در زمان های قابل پیش بینی و منظم غذا بخورند… روزه نگیرید یا وعده های غذایی خود را حذف نکنید… وعده های غذایی خود را به گونه ای فاصله دهید که قبل از خوردن غذای بعدی، یک وعده را به طور کامل هضم کنید… از تا دیر وقت بیدار ماندن خودداری کنید. شب و خوردن درست قبل از خواب

اگر عمدتاً یک فرد واتا هستید، متوجه خواهید شد که غذاهای «ممنوع» توصیه می شود … روغن، لبنیات پرچرب، شیر و غیره.

افراد پیتا:

غذاانواع پیتا باید روی خوردن میوه ها و سبزیجات خنک کننده فصلی، لوبیا (به استثنای تمپه)، برنج، جو، کینوا، جو دوسر متمرکز شوند. کاموتدانه کدو تنبل، کنجد، بادام، نیشکر ارگانیک، گشنیز، گشنیز، نعناع، ​​مرغ، بوقلمون، بز، روغن زیتون و روغن نارگیل … از غذاهای تند، سرخ کردنی، غذاهای ترش، گوجه فرنگی، ماست، سرکه اجتناب کنید. ، شیرین کننده های مصنوعی و نوشیدنی های الکلی… از غذاهای تند یا ترش زیاد پرهیز کنید، به جای آن سراغ غذاهای شیرین، تلخ و قابض بروید… غذایشان را حداکثر کم ادویه کنید… به جای غذاهای خیلی گرم، غذاهای خنک بخورید… غذاهای خیلی روغنی یا سرخ شده نخورید… فقط با حرارت متوسط ​​بپزید… از خوردن مقدار زیادی غذای خام خودداری کنید.

زمان صرف غذا… در طول روز به جای دو تا سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر بخورید… برای جلوگیری از سوزش سر دل، حداقل سه ساعت از وعده های غذایی خود فاصله بگیرید.

در اینجا مجدداً غذاهایی وجود دارد که دیابتی ها باید مراقب آنها باشند … آجیل، روغن، روغن و غیره.

افراد کافا:

غذا… انواع کافا باید روی خوردن لبنیات کم چرب، میوه های سبک، عسل، همه لوبیاها (به جز توفو)، همه غلات (مخصوصا جو و ارزن)، سبزیجات فصلی و ادویه جات … زیاد شیرینی نخورند، تمرکز کنند. غذاهای خیلی چرب یا شور… به جای غذاهای شیرین و ترش و شور سراغ غذاهای تند، تلخ و قابض بروید… آهسته غذا بخورید. پرخوری

مایعات… از نوشیدنی های حاوی نمک و آب زیاد خودداری کنید.

باز هم هشدارهایی برای دیابتی ها در مورد غلبه بر دیابت رژیم غذایی در مورد مصرف لبنیات حتی اگر کم چرب باشد.

در تعداد دفعات شما باید در یک روز بخورید بستگی به دوشا شما دارد. انواع واتا باید بیشتر بخورند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و از اضطراب دوری کنند. دو دوشا دیگر ممکن است به اندازه انواع واتا نیازی به میان‌وعد نداشته باشند و بین وعده‌های غذایی طولانی‌تر باشند. انواع کافا باید بین وعده های غذایی خود فاصله داشته باشند تا از پرخوری فقط در یک یا دو وعده خودداری کنند.

مروری بر رژیم غذایی آیورودا

  • رژیم آیورودا شما یک رژیم غذایی شخصی شده بر اساس دوشا منحصر به فرد شما است.

  • این یک رژیم غذایی ارگانیک تازه محلی را ترویج می کند که طبیعتاً فصلی است.

  • Thه رژیم غذایی که توسط آیورودا ترویج می شود بر بیماری متمرکز نیست، یعنی هدف آن فقط درمان علائم نیست، بلکه منبع آنها و تأکید بر پیشگیری از آنها و کیفیت زندگی شما است.

  • رژیم غذایی آیورودا بخشی ضروری از یک سبک زندگی است که تعادل و هماهنگی بین بدن و ذهن را ارتقا می دهد. به جای اینکه به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای وزن شما استفاده شود، باید برای تمام عمر دنبال شود. رژیم غذایی دقیق آیورودا که متخصص تغذیه آیورودا شما تجویز می کند، با افزایش سن و گذر از مراحل مختلف زندگی تغییر می کند.

  • هدف آیورودا افزایش رفاه و انعطاف پذیری است. این کار را با ترویج یک رژیم غذایی خالص و تازه و اتخاذ آیین های روزانه و فصلی انجام می دهد.

  • آیورودا موثر است زیرا استرس فیزیکی و روانی را محدود می کند که می تواند آسیب جدی به بدن و کیفیت زندگی شما وارد کند، به خصوص اگر دیابتی هستید.

احتیاط

رژیم‌های غذایی آیورودا و گیاهان دارویی مکمل سایر درمان‌ها از جمله استفاده از طب غربی در صورت لزوم است. از این رو…

  • با شروع رژیم غذایی آیورودا، مصرف داروهای تجویز شده خود را قطع نکنید

  • از پزشک خود بپرسید که آیا گیاهانی که مصرف می کنید می تواند با داروهای شما تداخل داشته باشد یا خیر.

فواید

رژیم آیورودا یک رژیم غذایی بسیار سالم است به شرطی که دیابتی ها غذاهای «ممنوع» را حذف کنند، غذاهایی که قند بالا، چربی زیاد یا نمک زیاد دارند. برخی از فواید این رژیم غذایی به شرح زیر است:

غذاهای فصلی… مصرف آنها تشویق می شود. این مهم است زیرا ما در فصول مختلف سال به منابع مختلف تغذیه نیاز داریم. این فصلی در رژیم غذایی ما با خوردن غذاهای ارگانیک و محلی تقریباً خودکار می شود.

بسیار مغذی… شکی نیست که این رژیم غذایی بسیار مغذی است زیرا به گونه ای طراحی شده است که دارای مواد مغذی باشد. با این حال، یک دیابتی باید غذاهای «نه-نه» را حذف کند.

کاهش وزن… مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در کتابخانه پزشکی ایالات متحده، مؤسسه ملی بهداشت منتشر شد، به این نتیجه رسید که رژیم های غذایی مبتنی بر آیورودا ممکن است در ترویج کاهش وزن مفید باشند.

سطوح گلوکزبر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در Lancet منتشر شد، رژیم های غذایی آیورودا حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و در درمان دیابت در هند موفق بوده است.

هضم غذا را بهبود می بخشد … رژیم غذایی آیورودا حاوی غذاهایی است که مواد مغذی زیادی دارند، به راحتی هضم می شوند و می توانند سلامت روده شما را بهبود بخشند. روش های پخت آن باعث هضم مواد مغذی راحت تر می شود، بنابراین ناراحتی گوارشی برطرف می شود.

سیستم گوارشی را بهبود می بخشد… رژیم غذایی آیورودا مصرف غذاهای التهابی فرآوری شده را محدود می کند که می تواند به سلامت میکروبیوتا در روده شما آسیب برساند. این به غلبه بر شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر، بواسیر، اسهال، یبوست، رفلکس اسید و اسیدیته بیش از حد کمک می کند. به عبارت دیگر کارایی و لذت دفع بهبود می یابد.

حرکت بهتر… محدود کردن مصرف غذاهای التهاب آور نیز باعث بهبود عملکرد و دامنه حرکت اندام شما می شود.

بهبود باروری… رژیم غذایی آیورودا میل جنسی یا سلامت باروری شما را بهبود می بخشد و بنابراین باروری شما را بهبود می بخشد.

سم زدایی… یک رژیم غذایی آیورودا سم زدایی را افزایش می دهد و بنابراین اضطراب کمتری ایجاد می کند و به شما امکان می دهد از آرامش درونی بهتری لذت ببرید.

تمرکز اصلی یک رژیم غذایی آیورودا محدود کردن «ناسازگارها» است، یعنی غذاهایی که به خوبی تحمل نمی شوند. عواملی که ممکن است باعث حذف غذاهای خاص از شخصی سازی منحصر به فرد فرد شوند عبارتند از نحوه پردازش غذا، ترکیب مواد موجود در آن، فصل و غیره.

خلاصه ای از رژیم غذایی آیورودا

  • آیورودا یک سیستم طبیعی حکمت شفابخش است که بیش از ۵۰۰۰ سال پیش در هند پدید آمد. رژیم های غذایی آیورودا بر اساس شیوه های باستانی است که تعادل “کل نگر” را در بدن و ذهن ترویج می کند.

  • رژیم‌های آیورودا شخصی‌سازی شده و بر اساس دوشا شما، با نام مستعار، تنظیم می‌شوند. این مشخص می‌کند که کدام نوع غذا برای شخصیت، سبک زندگی و تمایلات شما مناسب‌تر است.

  • مزایای رژیم غذایی آیورودا شامل بهبود سلامت روده، هضم، خلق و خو، خواب، باروری و وزن بدن است.

  • غذاهای موجود در رژیم غذایی آیورودا شامل ادویه ها، چربی های سالم مانند نارگیل یا روغن زیتون، محصولات حیوانی با کیفیت، لبنیات تخمیری، سبزیجات و میوه های فصلی، لوبیا، حبوبات و آجیل است.

  • گنجاندن مواد غذایی مانند لبنیات، چربی‌ها، عسل و غیره در رژیم غذایی که بهترین روش‌ها برای غلبه بر دیابت شما را نقض می‌کنند به این معنی است که دیابتی‌ها باید با احتیاط رژیم غذایی خود را رعایت کنند و غذاهایی را که برای کنترل سطح گلوکز خونشان مناسب نیستند، حذف کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر