آیا روغن زیتون لاغر کننده است؟


استفاده از روغن زیتون به عنوان جایگزین روغن های دیگر می تواند در جلوگیری از افزایش وزن موثر باشد.

روغن زیتون و کنجد

آیا روغن زیتون لاغر کننده است؟

ساکنان مناطق مدیترانه قرن ها روغن زیتون را در رژیم غذایی خود گنجانده اند و از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شده اند.

خوشبختانه تحقیقاتی که در زمینه دانش پزشکی مدرن انجام شده است نیز تاییدی بر این تجربه قدیمی است. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) است و با کاهش کلسترول بد (LDL) و بدون کاهش کلسترول خوب (HDL) سلامت قلب را افزایش می دهد.

پردازنده نامرئی موجود در این غذای گرانبها از سرطان و عفونت جلوگیری می کند و می تواند نقش مفیدی در دیابت و کاهش وزن داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که جایگزینی انواع دیگر چربی ها با چربی های تک غیراشباع، به ویژه روغن زیتون، به کاهش وزن کمک می کند.

همچنین مطالعات نشان داده است که وقتی افراد روغن زیتون را که سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است جایگزین چربی های اشباع می کنند، غذای کمتری می خورند و وزن خود را حفظ یا کاهش می دهند.

مطالعات دیگر نیز نشان می دهد که چربی های اشباع نشده مصرف چربی های ذخیره شده در بدن را سرعت می بخشد.

علاوه بر این خواص ارزشمند، روغن زیتون منبع خوبی از ویتامین E، کاروتنوئیدها و ترکیبات پلی فنل است که همگی برای بدن بسیار مفید هستند.

نگهداری روغن زیتون

روغن زیتون خالص معمولی (با عطر) حاوی چربی های تک غیراشباع و همچنین مواد مغذی و فیتوکمیکال های مفید است.

نوع دیگری از روغن زیتون، روغن زیتون سبک یا بی بو نام دارد. این نوع روغن زیتون پس از صاف کردن روغن زیتون معمولی خالص و به دست آوردن رنگ، عطر و طعم آن به دست می آید.

در این فرآیند از هیچ ماده شیمیایی یا حرارتی استفاده نمی شود. به این ترتیب نوعی روغن زیتون به دست می آید که دیگر بوی زیتون خام نمی دهد، البته محتویات این نوع روغن زیتون تغییر نمی کند و مانند روغن زیتون معمولی حاوی ۱۳ گرم چربی و ۱۲۰ کالری در هر قاشق چای خوری است.

بهتر است روغن زیتون را در جای خنک و تاریک مانند یخچال نگهداری کنید. بهترین ظروف برای نگهداری ظروف شیشه ای رنگی (برای دور از نور) یا ظروف فلزی که با روغن واکنش نمی دهند، مانند ظروف استیل هستند.

چند توصیه برای نگهداری و استفاده از روغن زیتون

مقدار کمی روغن زیتون را در دمای اتاق در یک ظرف دربسته (مانند یک شیشه کوچک چینی با درب) نگهداری کنید. به این ترتیب روغن زیتون برای استفاده فوری و روزانه در دسترس خواهد بود.

روغن زیتون و کنجد

یخچال ممکن است تیره شود و یک لایه جامد در این روغن تشکیل دهد، به این ترتیب گاهی اوقات استفاده از آن کمی مشکل است. بازگرداندن روغن به دمای اتاق باعث بازیابی سیالیت و رنگ آن می شود.

بهترین گزینه برای استفاده از روغن زیتون خالص برای غذاهایی است که پخته نشده باشند یا روی حرارت کم یا متوسط ​​باشند. برخی از انواع روغن زیتون که تصفیه و فرآوری شده اند برای استفاده در دماهای بالا مانند سرخ کردن مناسب هستند.اگر روغن هنگام گرم شدن دود می کند آن را حذف کنید زیرا این روغن مضر است و برای سلامتی شما مفید نیست. همچنین می توانید روغن زیتون را روی سالاد، پاستا و سبزیجات پخته بریزید و به طور کلی استفاده از روغن زیتون به عنوان جایگزین روغن های دیگر می تواند در جلوگیری از افزایش وزن موثر باشد.